• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Unga tonsättare vill ta plats på programmet (reportage)

Jonas Valfridsson hoppas att hans musik ska ta plats i orkestrarnas ordinarie program i framtiden.

Spela mer av min musik! Jonas Valfridsson arbetar hårt för att komma fram som tonsättare.

 

”Sympatiskt att ni valde verken anonymt”

 

– Mitt problem är hur jag ska ta mig in i programmet. Jonas Valfridsson är en livs levande tonsättare, en ung sådan.

Med sitt uttalande syftar han på att hur symfoniorkestrarna än anstränger sig för att komma den nyare musiken till mötes så spelar de mest musik av sedan länge döda européer – som Wagner, Verdi och Richard Strauss.

200-årsjubilarer står högt i kurs när symfoniorkestrar sätter ihop sina program världen runt. Norrköpings symfoniorkester är inget undantag, det blir mycket jubileumsmusik nästa spelår. Men inte bara.

Fredag 7 juni lägger Norrköpings symfoniorkester in en extra repetitionsdag med sex korta stycken, mellan fem och sju minuter långa. Det är de utvalda bidragen till den tävling för unga kompositörer som kom till när världsviolinisten Ann-Sophie Mutter gästade Norrköpings symfoniorkester förra året. Då donerade hon – och chefdirigenten Michael Francis – sitt gage till den fond som bär hennes namn.

42 bidrag har kommit in från tonsättare i Sverige, Norge och Ungern. Av de sex utvalda kompositörerna är en kvinna, Lisa Streich, vars verk kallas Alv för orkester. Övriga är män, en proportionerlig spegling av tävlingsdeltagarna.

Efter fredagsspelningen bestäms var i säsongens program de passar bäst in. När generalprogrammet trycktes var det alltså inte klart.

– Sympatiskt att ni bedömde verken anonymt, sade tonsättaren Jonas Valfridsson uppskattande när han hälsade på symfoniorkestern för ett par veckor sedan.

Han är van vid att tävla i musik, senaste framgången var i Tokyo. Jonas Valfridssons sex minuter långa verk har fått titeln A Sudden Recollection: Le Jardin des Plantes.

– Jag skrev en trailer som ska visa vad jag går för, men det är också en impressionistisk minnesbild från Paris, när jag bodde där. Där fanns en zoologisk trädgård.

– Ute i Europa uppskattar man de skandinaviska klangerna, inte minst den svenska som är lyrisk, melodisk, säger Jonas Valfridsson.

Hans förklaring till den svenska klangen ligger i att många unga kompositörer numera kommer pop- och rockvägen. Många som skapar musik i sina band vill gå vidare. Och då finns dessutom många olika möjligheter att lära sig mer om komposition: på musikgymnasier, högskolor, folkhögskolor och – självfallet – på musikhögskolorna.

Det ger en bredd som förklarar en hel del av den svenska musikexporten där artisterna bara är toppen av isberget. När Eurovision song contest gick av stapeln i Malmö hade svenska artisten Robin Stjernberg ytterligare sju svenskskrivna bidrag att tampas med. Då handlar det inte bara om enkelt hopsnickrade låtar utan om avancerade arrangemang för stor orkester.

– Man uppmuntrar kreativitet mer i popvärlden medan de som spelar klassiskt mest bara uppmuntras att bli ännu skickligare på sitt instrument, är Jonas Valfridssons analys.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

  • KOMPOSITIONSTÄVLING Norrköpings symfoniorkester

  • Säsongen 2013-2014
    The Anne-Sophie Mutter Fund in support of the Norrköping Symphony Orchestra’s young contemporary composers scheme.

    • FINALISTER
      Henrik Denerin
 Unhörbares hörbar machen for orchestra
      Jörgen Ängsved 
Song of a Lonely Heart
      Árpád Solti 
L’origine du monde
      Ola Moum
 Insanity in solitude
      Lisa Streich
 Alv för orkester
      Jonas Valfridsson
 A Sudden Recollection: Le Jardin des Plantes

LÄNKAR
Jonas Valfridsson hemsida
Norrköpings symfoniorkester hemsida

FLER BILDER FRÅN PRESSTRÄFFEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157633947851909″]

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Unga tonsättare vill ta plats på programmet (reportage)

  1. Pingback: Grönt musikgodis under SON:s nya spelår (reportage) - KULTURSIDAN.nu