• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Anna Törnquists dunkla undertoner

Anna Törnquist – I väntan på våren

En pilallé i Österlen. Målad på det största akvarellpapper man kan få fatt på.

 

Meditativa bilder och upproriskhet

 

– Har man redan förstört det kan det inte bli värre! Anna Törnqvist berättar att hon tillåter sig att både rista i pappret, ta i det och stampa på det innan hon börjar måla – och även i senare skeden, kan jag tänka mig. Konstnären förklarar att ett stort dyrt akvarellpapper kan ge ångest när man ännu inte har börjat använda det. Om man då ”förstör” det innan första penseldraget blir utgångspunkten, det vill säga pappret, inte lika ångestladdat.

Anna vill bryta mystiken kring akvarellmåleriet, bryta mot de tabun som är förknippade med det. För henne är det självklart att värdet ligger i att det blir en spännande bild där konstnärligheten får fritt utrymme. Som ordförande i Nordiska Akvarellsällskapet arbetar hon för det. I övrigt är hon både arkitekt och konstnär och hon jobbar ungefär 80 procent inom båda områden i sina två ateljéer i Göteborg och på Österlen.

 

IMG_9946

Just nu målar Anna Törnquist mest non-figurativt.

 

Lilla Galleri 5 är en av alla aktörer under Kulturnatten. Agneta Westerdahl driver galleriet och hon har en sak gemensam med Anna – hon intonerar på göteborgska. Fast själva dialekten är lite utspädd efter alla år i Norrköping. Men det var Agnetas syster som från början fick upp ögonen för Anna och för två år sedan bokade Agneta utställningen med konstnären. Det krävs framförhållning för Anna är flitigt anlitad. Just nu har hon utställningar på gång i Sverige, Norge, Danmark, Holland och Wien.

Fem minuter efter öppningsdags är galleriet fullt av människor som tittar på tavlorna och som sippar på vin i glas med fot. Det är tydligt att många känner varandra sedan tidigare. Men det är själva utställningen som gör störst intryck på mig. Trots att Anna är medelålders, kvinna och akvarellist så ligger hennes motivvärld och uttryck långt ifrån mildhet och söta blommor. För det är den fördom jag refererar till då jag tittar på bilderna.

Först då man kliver in i galleriet kommer man in i det visserligen ”snälla” rummet men det är inte fritt från dunkla undertoner märker jag då jag tittar på två bilder som ger mig en krypande känsla. Jag ser först inte att de föreställer just två kryp – myggor i kraftig uppförstoring. Jag ser bara svarta spretiga linjer och klumpar som inte alls är insmickrande. Känslan får sin förklaring när jag faktiskt ser vad bilderna föreställer.

Annas motivvärld är spretande. I samma rum ser jag en österlensk pilallé och inte heller den går fri från en lätt mörk undertext. Där finns också mer meditativa bilder från naturen, non-figurativ bildvärld och råkor i tryck på tyg men med utgångspunkt i akvarellmåleriet. Just råkorna har blivit väldigt populära och Anna förklarar att när något får för stor efterfrågan går hon lite grann i baklås och kliver i stället in i en ny motivvärld. Just nu målar hon mest non-figurativt.

 

IMG_9943

Skränande fåglar över vågkammarna.

 

En trappa upp ligger det ”bråkiga” rummet. Där blir jag djupt imponerad av två bilder som tydligt andas och förmedlar de skrän och det kaos måsar över stormande vågor kan ge upphov till. Kanske slåss de om fisk som fiskare slängt ut efter att ha rensat näten. Fåglarna slår med sina vingar strax över vattenytan och näbbarna är öppna. Tavlorna ger intryck av kraft och upproriskhet. Inte något man vanligtvis ser hos akvarellmålare. Men så är nog Anna Törnqvist lite speciell i sitt gebit.

Text: Carina Johansson
Foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

GALLERI FEMMAN Norrköping

28 september – 13 oktober 2013 (lördag, söndag kl 12-16)
Akvareller
Anna Törnquist

 

LÄNKAR
Anna Törnquist hemsida
Galleri Femman hemsida

FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157636003361394″]

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.