• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Acting in the Ståhlboms silo (recension)


Acting in the Ståhlboms silo. Innanför den putsade fasaden rymmer förfall – och konstnären Hans Rosenströms installationer.

 

 Stadens nya konstscener

 

Staden är naturligtvis ingen scen. Den är en stad och i den lever man på riktigt, ju. Däremot kan man med en skylt, en flagga, utnämna ett ställe i staden till en konstscen; här ska ett konstverk förevisas. Kom och se! Det har Norrköpings konstmuseum gjort i sin stora jubileumsutställning ”Acting in the city”.

Museet har etablerat ett antal konstscener i staden där de förut inte funnits. Dessa scener kan man söka upp med hjälp av en behändig karta och vid varje utställning finns en flaggande banner som välkomnar. Kultursidan.nu ska ge sig ut och leta upp några av konstscenerna och skriva om deras konstverk. Sedan avslutar vi med en sammanfattande kritik och ett reflekterande samtal mellan några personer som också besökt samma platser.

 

Acting in the Ståhlboms silo

 

Mitt i Västgötabacken neråt på vänster sida står en sedan länge övergiven byggnad, Ståhlboms silo, med bland annat ett antal övergivna kontorsrum. Då och då har huset varit tillhåll för hemlösa och andra sorters utblottade medmänniskor. I de här rummen har Konstmuseet städat upp och erbjudit den finländske konstnären Hans Rosenström utrymme för tre konceptkonstverk, så kallade installationer.

 


Du utan jag. Sitt på stolen. Lyssna i hörlurarna.

 

Konstverket Du utan jag uppstår i samverkan med ett ställe som består av två rum där en lägenhetsbrand tidigare härjat och väggarna svartnat, tomma rum men med efterlämnade spår av tillfälliga gäster. Där släpps utställningsbesökarna in en och en. I det dunkla rummets mitt står en stol framställd under ett par hängande hörlurar och man sätter sig genast, därför att den enda stolen uppfordrar till bruk och hörlurarna väcker nyfikenhet.  De rumsliga omständigheterna inger en känsla av övergivenhet, att vara utlämnad åt något ovisst, möjligen ett annalkande hot; brand har ju redan härjat i rummen.

I hörlurarna undervisar en myndig stämma om den talande röstens och det lyssnande örats anatomiska och fysikaliska egenskaper och funktion. Den mässande rösten förkunnar insikten att du endast är en materiell, biologisk varelse och som besökare grips jag av upplevelsen av att krympa till en liten ensam kropp. Den reduktionen förstärks av den stereofoniska ljudtekniken som suggererar hur bäraren av den undervisande rösten faktiskt stegar bakom mig där jag sitter, spöklikt som i spöktåget. Det förstärker det redan hotfulla i situationen och jag får impulsen att vända mig om. En upplevelse av makt och vanmakt infinner sig; Duet växer gigantiskt medan det förlamade Jaget krymper. Och jag iakttar detta ungefär som när jag sitter hos frisören och mitt utseende förvandlas i spegeln. Jag förvandlas helt enkelt från åskådare till ofrivillig agerande. Den här demonstrationen av begreppen makt och maktlöshet tycks vara konstverkets egentliga innebörd och är den verkan det har på mig som besökare.

 


Efterklang. Lyssna. Observera. Reflektera.

 

I en liknande våning i portens andra uppgång är väggarna på väg att raseras, bli till ruin; med dörrar på egen förflyttning genom rummen och speglar som återger hur de tillfälliga besökarna fladdrar förbi. Att veckla ut heter verket.

På översta våningen föreläser en lågmäld röst genom högtalare i taket om olika sorters materia och deras beständighet; betong, plast, trä.  Vi får veta att även den mänskliga hjärnan består av materia och är i allra snabbaste sönderfall. Trots dess tillfällighet är det hjärnan som definierar all annan materia. Efterklang är konstverkets titel och demonstrerar begreppet tid; tid som materias sönderfall

Installationerna övertygar mig emellertid inte som konstverk. Varför inte? Jag återkommer i den summerande artikeln till det.

Text: Olov Rasch
Foto: Olov Rasch och Ann-Charlotte Sandelin

STÅHLBOMS SILO Norrköping

28 september 2013 – 5 januari 2014
Hans Rosenström
Du utan jag

Att veckla ut
Efterklang

LÄNKAR
Hans Rosenström hemsida
Norrköpings konstmuseum hemsida
Hans Rosenström öppnar Ståhlboms silo reportage Kultursidan.nu 27/9 2013
Konstmuseets jubileumsutställning är här! recension Kultursidan.nu 28/9 2013

FLER BILDER FRÅN STÅHLBOMS SILO – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL – KLICKA HÄR

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Acting in the Ståhlboms silo (recension)

  1. Pingback: Acting on the top of Syltberget - KULTURSIDAN.nu