• KULTUR-ANNONS

     

     

  • NYHETER

Annan musik avslutade vårsäsongen

Konsert med gatubild. De schweiziska musikerna fick sitta i skyltfönstret, Antikvariatets ordinarie scen.

 

Blockflöjtsglapp, avstämda strängar och hoande

 

Med tre musiker från Schweiz – blockflöjt, violin och sång – avslutade Föreningen Annan musik vårens säsong. Föreningen arrangerar konserter med musik som är långt från mainstream men alltid intressant. På nåt sätt.

– Vi känner mer och mer att vi är den enda scenen i Östergötland som erbjuder plats för nutida musik vid sidan av populärmusiken. Vi är eftertraktade, säger Annan musiks Lars Jonsson och berättar att de årligen får 100 förfrågningar från akter inom skilda musikgenrer – men bara har resurser att genomföra sex konserter.

– Vi vill ta fram exempel på nyskriven konstmusik och på improviserad musik som inte är jazz i vanlig bemärkelse, räknar han upp och fortsätter med experimentell musik och så slutligen ett spår med etniska förtecken.

 


Publiken har börjat droppa in i Antikvariatet, kvällens konsertlokal.

 

Annan musik för en ambulerande tillvaro, väljer lokal som man tänker passar konserten. Konstmuseets Harlekinen känns kanske mest ”hemma”, men på grund av ombyggnaden har man letat nytt och funnit NP33. Crescendo är inte heller fel och när det gäller konserter i det mindre formatet, som den här onsdagskvällen tidigt i april, passar Antikvariatet som handen i handsken.

Swiss special är konsertens titel. Tre musiker från Schweiz på turné i Sverige med start i Norrköping. Violinisten Egidius Streiff tillsammans med miniensemblen UMS’n JIP som består av blockflöjtspelaren Ulrike Mayer-Spohn och tenoren/countertenoren Javier Hagen. Dessutom använder de elektronik: förinspelade och bearbetade ljud som slussas ut genom en liten laptop med tillbehör.

Programmet består av nutida schweizisk konstmusik, alla stycken utom ett skrivna på denna sida millennieskiftet. Merparten är skrivet speciellt för dessa musiker.

 


Christoph Schiess Once estaciones för tenor/countertenor, blockflöjt och violin. Från vänster Javier Hagen, Egidius Streiff och Ulrike Mayer-Spohn.

 

Vad allt kan man inte göra med en blockflöjt? Ulrike Mayer-Spohn kan så mycket mer än bara blåsa. Hon söker efter de allra svagaste andetagen, frustande toner som rullar mellan tonstegen och kanske någon gång klassiskt rena klanger. Sju blockflöjter har hon med sig, från minsta sopranino via sopran och tenor till basflöjt och ”gross bass” med vinklade huvuden. Redan i Der spanier av Beat Gysin använder hon en rad av flöjterna när hon och Javier Hagen startar i viskningar och bygger upp till fartyg som möts i dimman, glider vilse och flyger bort, för nu är de inte fartyg längre utan fåglar.

Kvällens första uruppförande, senare blev det ytterligare ett, var Christoph Schiess Once estaciones (elva stationer). Att resa med tåg i Schweiz är en resa mellan språk, utresans franska byts under färdens gång till italienska för att nå sitt tysktalande mål. Stycket fyllt av intensiva nyansskiftningar från sopranflöjtens vibrato och fågelglappande, strax utbytt mot basflöjtens djupa tjut. Streiffs violin blir en känslig röst. Och Javier Hagens stämma glider, flyger, ordar, tar till operans recitativ i en allt mer stegrad intensitet.

 


Notbild. Jürg Wyttenbachs Ballade från 1957 uruppfördes först 2012. Den svarta notskriften är Wyttenbachs, den orangea Egidius Streiffs noteringar. Stycket framfördes efter paus.

 

Om kompositören Edu Haubensak berättar Egidius Streiff att denne gärna komponerar för ostämda pianon. Vier Saiten är dock ett stycke för en virtuos soloviolinist. Med lätt ostämda eller ska man säga avstämda strängar.

Den som stämt en gitarr och lärt sig lyssna när det inte svänger längre får här tänka tvärtom. Det blir ett dymaniskt, kraftfullt klättrande på stängarna med långa toner, steg för steg. När han kommit upp till toppen och för stråken över dubbla strängar svänger ljudet.

Sista stycket före paus är Ulrike Mayer-Spohns eget In D, med inskrivna minnen från Danzig. Man måste lyssna noga, ljuden är mjuka, tystlåtna och tvingar åhöraren att fokusera på den kluttande flöjten. På Ulrikes och Javiers hoanden med handen för munnen på ”leka indian”-vis.

 


Blockflöjtssamling: sopranino, sopran, tre tenorflöjter, en bas och en ”gross bass”. På hyllan står datorn med sitt lilla tillbehör.

 

Föreningen Annan musik startar säsongen tidigt i höst, redan 12 augusti, får jag veta av Samuel Edvardsson, vice ordförande.

– Vi ska faktiskt ha ett orgelprogram i samband med Östergötlands musikdagar. Hans-Ola Ericsson spelar Messiaen i Hedvigs kyrka.

Jag bryter upp och cyklar hem. Konserten fortsätter. Skymningen har övergått i kväll och musikerna på scenen i skyltfönstret ger liv åt Knäppingsborgsgatan.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

ANTIKVARIATET Norrköping

2 april 2014
Swizz special
Arr: Föreningen Annan musik

MEDVERKANDE
Egidius Streiff – violin
Ulrike Mayer-Spohn – blockflöjt
Javier Hagen – tenor

LÄNKAR
Föreningen Annan musik hemsida
Antikvariatet hemsida
FLER BILDER FRÅN KONSERTEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157643657894674″]

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.