• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Where’s the music? – I Norrköping!

De frontar Norrköpings nya musikfestival. Where’s the music? ska hålla ögonen och öronen på den nya musiken. Och vara ett enda stort mingelparty för svenska och internationella musikbranschen. Från vänster kommunalrådet Lars Stjernqvist, FKP Scorpios vd Folkert Koopmans och Upplev Norrköpings vd Stefan Papangelis.

 

Från krogar till konsertlokaler

 

Branschfest – och du är bjuden. Ungefär så kan Norrköpings nyaste musikfestival signerad Folkert Koopmans beskrivas. 12-14 februari 2015 landar musikbranschens viktiga spelare mitt i Norrköping. För att lyssna på ung svensk musik levererad live. Knappt ett år efter Bråvallafestivalens succéstart lanserar FKP Scorpio ett nytt festivalkoncept, en showcasefestival.

– Jag hade den här idén om en årlig musikkonferens, berättade Folkert Koopman vid torsdagens presskonferens i Hemerycksalen i Louis de Geer. Först tänkte jag att den skulle vara i Stockholm men Stefan Papangelis övertygade mig om att Norrköping är rätt ställe.

 

– Alla ska kunna gå, sade Folkert Koopmans. Biljetterna kommer att ligga omkring 300 kronor respektive 700 kronor för en/tre festivaldagar.

 

Where’s the Music? är en musikfestival, med 150 akter under tre dagar. Och samtidigt en musikkonferens med workshops, seminarier och föreläsningar. Musikbranschens agenter, festivalbokare, skivbolagsdirektörer i Sverige och internationellt ska lockas hit av artister men också av låtskrivare och musikproducenter. Kort sagt av det svenska musikundret vilket inkluderar tekniska innovationer, typ Spotify.

– Det här ska bli den stora mötesplatsen för den svenska musikindustrin, slog Folkert Koopmans fast sin vision. Jag vill också se internationella promotors, bolagsdirektörer och musikagenter.

Inga namn nämndes, varken på föreläsare, prominenta gäster eller artister. För även om slussarna snart öppnas för de akter som vill vara med att skicka länkar till sin musik så toppas konserterna av 10-15 tunga namn. Genrebredden ska vara stor: folk, dance, metal, singer/songwriter nämndes som exempel.

 

– Från krog till konsertlokal, sade Stefan Papangelis och lyfte fram Norrköpings scentäta Industrilandskap, som gjort för korta promenader i vinterkvällen.

 

Med målsättningen att Norrköping ska vara Sveriges musikhuvudstad 2020 passar förstås Where’s the music? som handen i handsken. Stefan Papangelis har uppenbarligen tagit med Folkert Koopmans på en guidad tur i Industrilandskapet för det är där, från krogar till konsertlokaler, som festivalen ska utspelas. Mellan 5.000 och 10.000 besökare är vad festivalen siktar på, en blygsam siffra i förhållande till jättelika Bråvallafestivalen.

– Här har vi en unik närhet med gångavstånd mellan arenorna, lyfte Stefan Papangelis fram och betecknade själva festivalen som en rolig utmaning. Det är en helt ny idé som inte finns i Sverige, att göra något av internationell klass.

Linnéa Jonsson är den som ska göra jobbet. Tjejen från Oskarshamn har gått den långa festivalvägen och toppat med studier i Nyköping, Musik- och eventarrangör. Hon har jobbat för FKP Scorpio i ett och ett halvt år och ser fram mot uppdraget. Hon säger att hon brinner för att stärka svensk musik, främst satsa på de som är ”up-comings”, det vill säga redan på väg att slå igenom. Men också finna helt nya talanger.

– Sverige behöver ett sådant här koncept. Det blir roligt med mycket folk i rörelse, många föreläsningar. Jag vill lyfta fram duktiga nya svenska artister och svenska innovativa tekniska lösningar och tjänster.

 


Intresset var stort inför pressträffen. Både Upplev Norrköping och FKP Scorpio hade personal på plats.

 

Norrköpings kommun förstärker Upplev Norrköpings budget med en miljon kronor inför Where’s the music? Lars Stjernqvist räknade fram att redan i dag är det 350 personer som lever på musik, som utövare eller arrangörer, i Norrköping. Men det ska bli fler allteftersom Musikstad Norrköping utvecklas.

– Den blygsamma insats som krävs får vi igen med råge. Vi vet att vi får valuta för pengarna, försäkrade Lars Stjernqvist som påpekade att de kommersiella krafterna får stå både för de stora riskerna och för att räkna hem vinsterna.

– Musiken och kulturen betyder jättemycket för oss som bor i Norrköping. Och behovet ökar i takt med antalet arrangemang.

Med Norrköping som musikens huvudstad 2020 och två festivaler skulle FKP Scorpio flytta sitt svenska huvudkontor hit från Stockholm. Stefan Papangelis skrattar åt tanken men Folkert Koopmans har faktiskt funderat i de banorna.

– Då får ni satsa på dagligt flyg så jag kan komma hit från Hamburg på morgonen och flyga hem på kvällen.

Om nu Näringslivskontoret fått i uppdrag att tänka till för att hjälpa musikstaden på väg skulle en direktlinje till Tysklands fjärde största internationella flygplats kanske vara en bra idé.

Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Ann-Charlotte Sandelin och Sven Åke Molund

NORRKÖPING

12 – 14 februari 2015
Where’s the music?
Musikfestival och -konferens

Arr: FKP Scorpio

LÄNKAR
Where’s the music? hemsida
FKP Scorpio hemsida
Upplev Norrköping hemsida

FLER BILDER FRÅN PRESSTRÄFFEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157644226376096″]

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.