• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

La belle epoque inspirerar SON 2014/2015

Ett bubblande spelår väntar Norrköpings symfoniorkester. Presentationen av generalprogrammet gjordes utanför De Geerhallen. Orkestern repeterade.

 

Bubblande spelår för symfoniorkestern

 

Paris vid tiden omkring förra sekelskiftet slår an tonen för Norrköpings symfoniorkesters välfyllda generalprogram för kommande spelår. Nina Stemme inleder med dubbelkonsert. Martin Fröst kommer tillbaka, på dirigentpulten. Och så blir det barnopera!

Chefdirigenten Michael Francis lägger i sina konserter fokus på den franska musiken.

– La belle epoque sprängde konstens gränser, sade Karin Veres, VD och konstnärlig ledare för Norrköpings Symfoniorkester, när hon presenterade SON:s generalprogram för spelåret 2014-2015.

 


Karin Veres var full av entusiasm inför spelåret.

 

Inte bara musiken utvecklades under La belle epoque, Paris var den europeiska kulturens sjudande huvudstad dit alla flockades. Konstnärer, kompositörer, författare samlades i kosmopolitisk anda. Debussy och Ravel var där liksom Ryska balettens kompositör Stravinskij.

Norrköpings symfoniorkester låter 1900-talets Paris genomsyra programmet, även långt efter att första världskriget lagt sordin på den glada stämningen och poeterna dött i skyttegravarna. Från Jolivet, Tomasi och Messiaens till Edith Piaf och Jacques Brel.

Karin Veres kunde inte undgå att nämna innevarande spelårs avslutning på Bråvalla då SON backar upp Petter. Inledningen på nästa bjuder på Janne Schaffer som spelar vid den populära utomhuskonsert i augusti i Vasparken. Och när byggnaden Louis De Geer firar 20 år bidrar SON med ABBA-konsert med originalmusiker och Ulf Elfving som presentatör.

Andra solister under året är trumpetaren Håkan Hardenberger, cellisten Truls Mörk och Olle Persson, baryton, för att nämna några. SON fortsätter även att lyfta fram sina egna musiker som solister, bland annat harpisten Delphine Constantin.

 


SON:s harpist Delphine Constantin spelade Debussys Flickan med linhåret vid pressträffen. Det blir mer franskt när hon är solist i mars nästa år.

 

Störst av alla är Nina Stemme, den guldhöljda världssopranen som en gång debuterade vid Vadstena-Akademien. När Symfoniorkestern hyllar 50-årsjubilderande Vadstena-Akademien kommer hon tillbaka för två gratiskonserter, vid Linköpings Stadsfest och i De Geerhallen i Norrköping. I sällskap med unga sångare från årets verksamhet i Vadstena.

– Hon avslutar sin semester med att komma igång hos oss, sade Nils Spangenberg, stolt vd och konstnärlig ledare för Vadstena-Akademien. Hon har en gigantisk röst.

I början av sin karriär är sångare från Operahögskolan i Stockholm, som genomför ett franskt operaprogram i mars. Och ett konsertant framförande av Mascagnis opera Cavalleria Rusticana i maj, då i samverkan med de regionala körerna.

 


Vadstena-Akademiens konstnärlige ledare Nils Spangenberg deltog vid presentationen. 

 

Att klarinettisten Martin Fröst också dirigerar vet symfoniorkesterns trogna publik. Nu går Martin Fröst in i dirigentrollen som Conductor in association. Sex konserter kommer han att dirigera under två år.

– Han utmanar sig själv, vill gå vidare som dirigent, kommenterade Karin Veres.

Symfoniorkestern har beställt flera verk som uruppförs under säsongen. Andrea Tarrodis Konsert för orkester, Benjamin Staerns Polar Vortex och barnoperan Hion om natten med musik av Christoffer Nobin och libretto av Henrik Ståhl.

Slutligen är det dags för de nya beställningsverk som Lisa Streich och Jonas Valfridsson, de två vinnarna i tonsättartävlingen för unga kompositörer (The Anne Sophie Mutter Fond), nu fått i uppdrag att skriva för orkestern.

Och mycket mer därtill. Skivinspelning, öppna repetitioner, Kulturnatt med körer och After-work som får nya namnet Hos oss. Bland annat.

Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Ann-Charlotte Sandelin, Tanja Niemann, Norrköpings symfoniorkester

LÄNKAR
Norrköpings symfoniorkester hemsida

FLER BILDER – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157644815083362″]

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.