• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Iréne Jarz och Stan Wys på Galleri Sander

Interiör med Jarz och Wys på Galleri Sander
Dekorativt. Man måste titta noga för att komma under ytan på verken av Iréne Jarz och Stan Wys.

 

Kvinnligt vackra former

 

Kvinnliga former möts på Galleri Sander i säsongens sista konstutställning med Stan Wys skulpturer i brons och Iréne Jarz målningar och grafik. I båda fallen är det konst som kräver att man tittar en gång till. Annars är det lätt att avfärda den som enbart dekorativ.

 

Skulpturer av Stan Wys, nämast "Olivia"
Stan Wys, skulpturer Stan Wys 2, skulpturer
Skulpturer av Stan Wys.

 

Stan Wys, född i Vitryssland och bosatt i Polen, gick efter konstutbildningen i lära hos den store skulptören Henry Moore. Det märks på det skickliga handlaget med materialet. Var och en av hans skulpturer, mellan 25 centimeter och nära metern höga, demonstrerar metallegeringens (i huvudsak koppar och tenn) klassiska stadier: det grova ärgiga, det blankt polerade och slutligen det skönt guldtäckta.

Men där Moore var modernist och skapade mystiska abstrakta verk som pekade såväl mot det ”primitiva” som surrealistiska återvänder Stan Wys till och söker det klassiskt sköna. De verk han visar på Galleri Sander prövar om och om igen den ideala formen som vrider sig upp ur materialet. De är starkt kvinnliga, igenkännbara om än utan huvud eller lemmar. Så har då skulpturerna också kvinnliga namn som Prinsessa, Olivia, Panienka (ung kvinna), Gwiazda (stjärna).

 

Interiör med Jarz och Wyz 2
Interiör med Jarz och Wyz.

 

Masker, glasgravyr av Iréne Jarz Längs Canale Grande av Iréne Jarz
Iréne Jarz Huvuden o masker
Masker, glasgravyr av Iréne Jarz. Längs Canale Grande.
Huvuden och masker.

 

Från Växjö till grafikutbildning i Venedig och hem igen. Iréne Jarz målningar och grafik använder maskernas och maskeradernas Venedig från 1600-talet och väljer färger och ristningar som patinerar verken in i en dekorativ harlekintradition.

Det är i grafiken hon släpper åskådaren nära. Clownfigurerna blir, som hos Picasso, den heliga familjen, människan, men också till hennes egna individer med tankar, åsikter och känslor. Jag anar mer än ett självporträtt. Det är charmigt och mer än så, när man ser bortom den skrapade ytan. När maskerna är själva demaskeringen, som det tidigare så träffande skrivits om Jarz konstnärsskap.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

  • GALLERI SANDER Norrköping

  • 30 april – 14 maj 2011
    Målningar & Grafik
    Iréne Jarz
    Skulptur

    Stan Wys
Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Iréne Jarz och Stan Wys på Galleri Sander

  1. Pingback: Galleri Sander återsamlar konstvänner – KULTURSIDAN.nu