• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Kulturnattens konfliktzoner

Mörklagd utställning.
White Light lämnades mörklagt istället för invigt under Kulturnatten. 

 

Ibland roande, ibland provocerande.

 

Kulturnatten är ett flöde av värme, öppenhet och nyfikenhet. Vägar korsas, leenden utbyts. Dagen efter fylls Facebook med glada och stolta uppdateringar med och utan bilder. Över 400 evenemang att strosa mellan gör att inte en persons Kulturnatt är lik den andras upplevelser.

Men konsterna är inte bara sköna, de beskriver existensens villkor om och om igen. Ibland roande, ibland provocerande. Teater och konstverk påminde om hemlöshet. En avsmalnande gång provocerade så mycket att den knuffades upp. En uppstoppad katt har väckt så heta känslor att invigningen av Konstmuseets utställning White Light skjutits upp. Kulturnatten tolkad som en konfliktzon.

 


Musen Märta bygger bo. Teater Pelikanen spelar barnteater i utställningen Hem Längtan.

 

Hemlöshet och utanförskap mötte mig på olika sätt. Musen Märta bygger bo på Konstmuseet. I entréns trängsel kom hon med överlastad barnvagn (måste möss skaffa sig så många barn kan någon tänka?), kommunicerade med visselpipa och skrivna lappar i brist på annat språk än små muspip. Teater om hemlöshet för små barn.

Klädda med folkloristiskt vävda band fyllde pappersmuggar av tiggartyp i pop-upgalleriet Gamla stallet i Knäppingsborgs valv. Några av muggarna prydda med ögonbollar som tyst blickade mot mig. Uppfordrande? Vem är jag? Vad svarar jag?

Konstnären Rufus Backman, ett kärleksfullt konstverk hela han, har låtit barn vara medskapare till hans utställning för fred och kärlek. Tillsammans har de klätt upp Sveriges ”statsminister” med brev och teckningar, jag ser ordet FRED men också tecknet för arabländernas kristna, det som jag sett till stöd för dem som mördats och fördrivits.

I fönstret hängde konstnären dockor på köttkrokar, groteskt kraftfull symbolik för hur normer förvränger människan, Homo Sapiens, också utställningens namn.

 


Färgstarka tiggarmuggar. Rufus Backmans utställning tar ställning.

 

I Grytskvarteren har konstnären Quyh Vantu bland mycket annat byggt en avsmalnande gång. Så smal att den som vill igenom får lov att gå i sidled. Rentav att hon själv var tvungen att flytta ut den litet för att låta konstintresserade ta sig igenom under invigningspromenaden. Lite senare knuffas den upp på vid gavel av en man som efter att ha fått höra att det är ett konstverk bestämmer sig för att förändra konstens villkor.

Konstintallationen White Light mörklades i stället för att invigas under Kulturnatten. Utanför Konstmuseets pop-upfilial på Olai Kyrkogata stod Konstmuseets chef Helena Persson i intensivt samspråk med Annelie och Tobias Bondesson från Djurens parti. Om konstverket White light som helhet var alla överens, ett verk som ifrågasätter konsumism och kan tolkas djupare än så. Däremot gick åsikterna isär om användandet av en uppstoppad katt på språng i rymden.

Efter att ha tagit emot flera upprörda samtal om den uppstoppade katten och även läst inlägg på sociala medier protesterade Djurens parti.

– Det är ovärdigt, oetiskt och inget katten har valt, framhöll Annelie Bondesson. Även om jag är emot exponeringen av katten så är jag inte emot utställningen. Det hade varit helt okej om katten hade gjorts av konstmaterial.

 


Annelie och Tobias Bondesson från Djurens parti tillsammans med Konstmuseets chef Helena Persson.

 

Från fastighetsägaren Lundbergs har ställts krav på bevakning under utställningsperioden. Helena Persson, Konstmuseets chef, tog beslutet att skjuta på utställningens invigning när hon insåg att det fanns en hotbild mot den lånade lokalen. Nu ser hon fram mot att kunna öppna utställningen 6 oktober.

– Vi tycker att det är viktigt med dialog, att lyssna på varandra. Ni har uppmärksammat oss på faktorer som ger ännu en etisk dimension till verket, sade Helena Persson som däremot inte kommer att ta bort verket eller be konstnärerna justera det.

När utställningen öppnas väljer Konstmuseet att komplettera med textinformation. Och tar till sig diskussionen inför framtida utställningar.

Theo Ågren, en av de två konstnärerna bakom verket, påpekade att katten inte avlivats för konstverkets skull utan fick somna in på grund av hög ålder och svår sjukdom efter ett långt och gott kattliv ute på landet.

– Konstens roll är att väcka reaktioner. Nu har utställningen stängts och fokus har flyttats till att bli en fråga om konstens yttrandefrihet, sade konstnären och såg en fara för demokratin. Jag har rätt att använda vilket material jag vill så länge jag inte skadar någon.

– Det är otroligt tråkigt, jag är jätteintresserad av utställningen, sade Tobias Bondesson och lovade att ge partiets medlemmar ett bredare perspektiv på utställningen. Det är därför vi har bildat Djurens parti, för att gå den demokratiska vägen.

Den konst som ger sig ut utanför galleriernas och museernas väggar lever ett spännande och inte ofarligt liv. Ute i samma offentlighet där EU-migranter sitter med odekorerade muggar. Och där en kvinna skramlar med insamlingbössa för Världens barn. Jag hoppas att många av de som tog till sig konsten och kulturen under lördagen också såg människan, Homo Sapiens, och lämnade sitt bidrag.

Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Sven Åke Molund och Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

KULTURNATTEN Norrköping

27 september 2014
Musen Märta bygger bo
Teater Pelikanen på Konstmuseet

Homo Sapiens
Rufus Backlund i Gamla stallet, Knäppingsborg

Inconvenient Architectures
Quynh Vantu
i Grytskvarteren
White Light
Bjørn Hegardt och Theo Ågren på Olai Kyrkogata, Prod: Norrköpings Konstmuseum

LÄNKAR
Djurens parti hemsida
Norrköpings Konstmuseum hemsida
Hemmets föremål sugs in i White Light reportage Kultursidan.nu 16/9 2014
Quynh går mellan konst och arkitektur reportage Kultursidan.nu 28/8 2014

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Kulturnattens konfliktzoner

  1. Pingback: Varde ljus över White Light (recension) - KULTURSIDAN.nu