• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Dramatiserad konstvisning för skolan

Max Book – Preyob.
Preyob av Max Book. Som en kamp mellan färgerna.

 

Avslöjar konstens dolda höjdpunkter

 

Stig in i tavlan! Både elever och kulturpedagoger tar plats i konsten den här veckan. Med lek och fantasi och möten med ”konstnären” blir konsten levande. Vi följde med en tredjeklass från Villastadsskolan.

”Dramatiserad konstvisning bidrar till kunskapsmål.” Ett pressmeddelande från Kulturskolan berättar om samarbete mellan Kulturskolans pedagoger och Konstmuséet.”Vadå” kan den första reaktionen bli. Alla som sysslar med konst vill ju vara ambassadörer inom sitt eget område. Självklart och så måste det få vara – men…

– Våra verksamheter kan ofta komplettera grundskolans ordinarie arbete, bland annat genom att man ger eleverna en känslomässig koppling till kunskapsinlärningen. Det här är ett aktivt sätt för oss att bidra till att eleverna uppnår sina kunskapsmål, säger Ulla-Britt Eriksson på Kulturskolan.

Mot Konstmuseet!

 


Ljuset faller på vissa gestalter i Johan Fredrik Höckerts målning. Eleverna visar vilka.

 

Årskurs 3 från Villastadsskolan var också på plats i god tid, klassens lärare hade viss förberedande genomgång. Eleverna möttes av Charlotte Nordheim som tog med sig klassen en trappa upp och det första stoppet var ett par ”samer” framför Johan Fredrik Höckerts mörka målning Gudstjänst i Lövmocks fjällkapell. Snart hade man plockat fram elever som spelade de bärande gestalternas roller i konstverket. Naturligtvis så kom ”konstnären” in i bilden och berättade sin version.

Denna mörka bild ersattes i nästa stopp av Max Books Preyob, ett något färskare verk. Pedagogerna trummade dovt. Hur hade verket kommit till? Vilda attacker med färg kanske? Även här blev eleverna deltaktiga och fick påverka.

Det som kanske för eleverna blev mest aktivt var sedan ett kalejdioskopiskt verk av GAN, Gösta Adrian-Nilsson där de byggde upp en kaleidoskopisk bild med sina egna kroppar. Återigen håller Charlotte Nordheim i presentationen och backas upp av dramapedagogerna Annika Svensson och Erik Strömberg tillsammans med musikpedagogen Lotta Arildsson.

Avslutningen på programmet var Carl Larssons Frukost i det gröna och sedan Gunilla Klingbergs installation Mantric Mutation där eleverna uppmanades att studera själva och inte ens prata med en kamrat.

 


Som skapat med GAN:s kaleidoskopiska bildseende.

 

Jag kan inte låta bli att bli lite avundsjuk på skolorna i Norrköping som får denna möjlighet att i samarbete med kulturpedagogerna få fördjupad och rolig introduktion i konstens värld. Som vuxen fick jag här en möjlighet att följa med, men normalt är det ju på eget initiativ och med egen fantasi som man studerar konst. Är också imponerad av eleverna som verkligen var delaktiga i scenerna men också lugna och fina – inget bus i mellanakterna!

Jag är faktiskt lite rörd efter att ha få vara med idag. Pedagogerna är skickliga och spelar upp scenerna fint, men de tar också hand om uppbyggnaden med elevernas deltagande på ett bra sätt.

Denna vecka har man åtta föreställningar för skolornas årskurs 3.

Text och foto: Sven Åke Molund

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

KONSTMUSEET Norrköping

6 – 18 november 2014
Dramatiserad konstvisning

För åk 3
Prod: Kulturskolan och Norrköpings Konstmuseum

MEDVERKANDE
Charlotte Nordheim, konstvisare
Annika Svensson, dramapedagog
Erik Strömberg, dramapedagog
Lotta Arildsson, musikpedagog

LÄNKAR
Kulturskolan hemsida Facebook
Norrköpings Konstmuseum hemsida Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Dramatiserad konstvisning för skolan

  1. Pingback: Sally Jones ska väcka elevernas läslust | KULTURSIDAN.nu