• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Karl Mårtens träffar fåglar mitt i prick

Havsörn, akvarell

Havsörn, akvarell. Karl Mårtens lockas av och vill skildra fåglarnas frihet.

 

”Kommer det från hjärtat så blir allt vi gör bra”

 

Karl Mårtens lyfter sitt konstnärskap med fåglar till oanade höjder. Frihet, intuition och närhet till naturen blir till symboler som inspirerar betraktaren. Stora svepande penseldrag ger kroppar och vingar som bär.

På Galleri Blå i Linköping visar Karl Mårtens sina fågelakvareller. Det handlar om att våga släppa taget i processen, att lita på intuitionen och att acceptera resultatet. Han finner en frihet i fåglarnas flykt.

Ett stort intresse som har hjälpt Karl Mårtens i hans måleri är den japanska formen av bågskytte: Kyudo. I kyudo strävar man inte i första hand efter att träffa måltavlan. Istället tränar man på att genomföra alla delmomenten på ett korrekt sätt och med full närvaro. Det är den enda metoden att träffa ”med hjärtat”. Kyudo hjälper Karl Mårtens att träna samspelet mellan kropp, sinne och verktyg, att måla. Den hjälper honom att bortse från målet, att lita på intuitionen och att acceptera resultatet.

Karl Mårtens har inga förväntningar på det exakta resultatet i sitt måleri. Det blir snarare bättre så. Det handlar om att våga släppa kontrollen i sitt liv.

– Kommer det från hjärtat så blir allt vi gör bra. Viktigast är att vi känner något och handlar därefter, tycker Karl Mårtens.

 


Karl Mårtens inspireras av naturen men släpper sina fåglar fria.

 

I sitt akvarellmåleri använder han stora kinesiska penslar som smalnar av till en spets i slutet. En speciell teknik krävs med tanke på svårigheten med penseln. Olika resultat uppnås genom att doppa penseln olika djupt i färgen och handens tryck mot pappret. Man upprepar en rörelse som tidigare men störs av en inre oro, rörelsen och resultatet blir då olikt det förra. Hans rörelser är stora, svepande, likt kalligrafi. Det är energi i penseldragen. Man måste vara fullt närvarande med penseln och våga fullfölja rörelsen, varken mer eller mindre och det är en frihet. Allt har början och ett slut.

Han använder handgjort papper från Indien. Papprets fibrer är olika, det formar sig och skapar därmed ett resultat som ibland inte går att förutse.

– Jag vet inte hur färgen kommer att torka? Det bildas pölar på pappret som kan få spännande effekter genom att de torkar olika, berättar Karl Mårtens.

Målningen är en träning för att leva ett gott liv. Att inte vara fast i fördomar, rädslor och minnen. Ibland gör Karl Mårtens misstag, färgen flyter ut och fågelns kropp blir inte som intentionen var i början.

– Då gäller det att ha disciplinen att sluta i tid, låta färgen flyta och att låta kroppen istället torka. Fortsätter jag så kommer det garanterat att misslyckas, säger Karl Mårtens.

Detta är ett beprövat asiatiskt sätt att måla på. Karl Mårtens tror att minst arbete blir bäst som ger mest energi. Istället frågar han sig själv: vad kan jag göra av den här vackra kompositionen? Huvudet på fågelns kropp kan då hamna i och passa in i en helt annan position än den han tänkt från början. Det som från början var ett misstag blir en del i den konstnärliga processen. Resultatet blir helt enkelt över förväntan.

 


Råka, akvarell. Kroppen styr var huvudet hamnar.

 

Efter många års naturstudier har Karl Mårtens förfinat sin teknik i att måla fåglar. Redan under barndomens uppväxt på landet uppstod intresset för natur och fåglar. I början av sin karriär målade han dem med perfekt teknik och precision. Nu har han hittat rätt i sin nya teknik. Grunden kommer från en djup kunskap om naturens former av fåglar och han har en bild av vad han vill åstadkomma.

Det är ingen skiss på pappret. Först mediterar han tills att bilden försvinner i sinnet. I hans undermedvetna finns bilden kvar. Han målar med sin intuition och kan ändra storlek, position och vinkel. Genom penseldragen ändrar han bilden utan direkta tankeprocesser. Han släpper fram en inre kunskap och kraft.

Fåglarnas huvud med näbb och öga målas detaljrika till skillnad från kropparna. Framförallt är deras blickar iakttagande med ett djup, misstänksamhet och intelligens. Djur är känsliga för sinnesstämningar och måste ständigt vara närvarande på grund av fara eller sökande efter mat. Karl Mårtens fångar verkligen fåglarnas karaktär, som den intelligenta skatan

Örnens skarpa rovdjursblick följer betraktaren som förflyttar sig i rummet. Genom fåglarnas position med kroppen visar Karl Mårtens vad de tänker göra härnäst och det ger dramatik i målningarna, flykt, jakt eller vila.

Nu för tiden så satsar Karl Mårtens på flygande fåglar som han lyckas fånga väl med sina fina former.

– Vi människor längtar efter friheten som fåglarna. Vi är dock låsta i krav och fördomar. Om vi vistas i naturen så mår vi bra. Var och en ska hitta sin egen frihet och potential, säger Karl Mårtens.

Karl Mårtens målar inte för att andra ska tilltalas av hans tavlor utan det är en träning i att hitta en egen inre frid. Om det resulterar i att andra får känslor av kreativitet och frihet så är det en bonus.

Text och foto: Per Oddman

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

GALLERI BLÅ Linköping

7 – 21 februari 2015
Karl Mårtens

Akvarell och litografi

LÄNKAR
Karl Mårtens hemsida
Galleri Blå hemsida

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.