• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Starka målningar av unga konstnärer

Matteusskolans elever har skapat konst
Barnens målningar visar hur viktig familjen är för dem. Andra ämnen de tar upp är rätten att inte bli slagna och att ha ett namn.

 

Barnkonventions viktiga ord som bilder

 

– Vi är inga pedagoger, vi var tydliga med att vi betraktar barnen som konstnärer. Konstnärsduon Okvadrat bjuder in till vernissage på Plankgatan 18 i helgen. Eleverna i 10 klasser har skapat 200 färgstarka målningar på temat Barnkonventionen. Rätten till familjen är viktigast.

Det är en kort promenad mellan Matteusskolan och konstnärsföreningen KifiN:s ateljeer på Plankgatan 18. Under några veckor har eleverna i lågstadiet från förskoleklass till tredje klass, samt särskoleklass, gått den promenaden för tre arbetsbesök hos konstnärsduon Okvadrat.

– Okvadrat, inte så fyrkantigt, förklarar Annika Kupiainen.

Hon är ena halvan av konstnärsduon, den andra är Aldís Ellertsdóttir Hoff. Tillsammans har de genomfört Skapande skolaprojektet som har en stark koppling till FN:s Barnkonvention.

 


Kärlek som spränger bildens gränser. Familj, hem och djur är också viktiga motiv.

 

Konstnärerna vittnar om att eleverna var förväntansfulla inför projektet. Dessutom var de väl förberedda eftersom Matteusskolan särskilt lyfter allas lika värde det här året. Inte bara att skolpersonalen har den medvetenheten utan att hela skolan involveras i temaarbetet.

– Det har jag sagt, säger en ung konstmedarbetare och visar ordet FAMILJ som står skrivet på klass 3 A:s redovisning av Barnkonventionens innehåll.

Det stora bruna papperet hänger i först korridoren till utställningen. Bli lyssnad på. Bli sedd. Inte bli slagen. Inte bli kränkt. De viktiga orden är många fler och rätten till sitt namn, att ha en familj och få vara kär i vem man vill återkommer på de färgstarka och inte minst välkomponerade målningarna.

– Vi märkte att de hade behov av att prata om allvarliga saker, kommenterar Aldís Ellertsdóttir Hoff.

– Vi frågade också om de visste vad en konstnär gör. ”Målar”, ”Målar fint” fick vi till svar, berättar Annika Kupiainen.

Eleverna fick se både konstfilmer och bilder för att få en inblick i samtida konst. Verk av videokonstnären Francis Alÿs, performanceartisten Marina Abromovich, skulptören och konstfilmaren Knutte Wester samt Staffan Hallström demonstrerade tydligt att ¨Måla fint” bara är en liten del av ett konstnärskap och att det viktigaste är innehållet.

Att eleverna tagit det budskapet till sig märks när fritidspedagogerna Annika Påhlsson och Olle Lilja går runt i utställningen. De stannar till ofta, visar varandra, skrattar och blir starkt berörda om vartannat.

– Konst har inte rätt eller fel. Alla kan skapa, säger Olle Lilja. Jag får gåshud, de kan verkligen hitta budskapen.

– Barnen kommer att tycka ”wow!”, tillägger Annika Påhlsson som är den som initierat Skapande skolaprojektet och nu ser sig om i det stora rummet där de fyrkantiga tavlorna sitter tätt på väggarna med bildtexter intill.

Vid det andra tillfället visade konstnärerna måleri, vad bakgrund är och lät eleverna prova att måla med både penslar, roller och skrapor. ”Någon blåste färg med sugrör, det var nytt för oss”. Skaparlyckan var stor. Genom att arbeta med de grundläggande primärfärgerna blir uttrycket tydligt.

– De får bara en timme bild varannan vecka i skolan, de var som svultna på att skapa, säger Aldís Ellertsdóttir Hoff.

 


Theodor Arvidsson funderade över hur det skulle vara att sakna sin katt. Och att hitta den. Pappa Andreas beundrar bilden.

 

Tre möten per klass för att skapa en bild. 10 klasser. Det blev några intensiva veckor för konstnärsduon. De dagar när det kom tre klasser på rad efter varandra kände de att det blev för mycket. Önskeprojektet skulle ändå handla om att göra mer och få längre tid till sitt förfogande, gärna en hel termin.

– Jag skulle vilja att vi träffade många gånger, tittade på massor av konst för att inspirera. Då skulle någon kunna säga ”Åh, jag vill också göra en skulptur av popcorn!”, säger Annika Kupiainen.

– Jag skulle vilja att uppdraget var oformulerat, säger Aldís Ellertsdóttir Hoff och fortsätter: Det skulle mera handla om processen än om resultatet. De ska kunna kasta, det måste inte bli färdigt. Upptäckarglädjen!

Inför det tredje mötestillfället fick eleverna tänka på vad de skulle sakna. Resultatet hänger på väggarna. Det gemensamma formatet skapar enhet. Bildernas bakgrunder är målade med temperafärg, som är lätthanterlig och täcker bra. Genom att kombinera med motiv som klippts till i färgat papper blir det effektfullt. I det fria skapandet kommer ytterligare färger och teckningar till.

– När bilderna var klara skrev barnen eller vi vad de ritat, vad det handlade om och varför, berättar Aldís.

Bildtexterna handlar om det som är livsviktigt: om familj och om att leka. Om djur och hus att bo i. Om rätten att bli kär. Om rätten att rita hur man vill.

Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Ann-Charlotte Sandelin och Aldís Ellertsdóttir Hoff

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

PLANKGATAN 18 Norrköping

28–29 mars 2015 kl 12–14
Matteusskolans lågstadie- och särskoleklasser

Konstutställning
Ett Skapande skolaprojekt tillsammans med
Okvadrat: Aldís Ellertsdóttir Hoff och Annika Kupiainen

LÄNKAR
Francis Alÿs hemsida
Marina Abromovich, hemsida
Knutte Wester hemsida
Staffan Hallström Info
Okvadrat Facebook  Evenemang
Matteusskolan hemsida
KifiN, Plankgatan 18 hemsida

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.