• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Rika pianokvartetter på Crescendo (recension)

Kvartetten
Berikande musik. Måndagskvällens Pianokvartetten! bjöd på musik av Mozart, Mahler, Schnittke och Schumann med Brahms som extranummer.

 

Pigg mäster Mats och slipad Sparf

 

– Pianokvartetten berikar pianotrion och ger mer färg åt stråkkvartetten, inledde Mats Jansson konserten Pianokvartetten! på Crescendo.

Därmed var det upptakt för höstens musikserie Alltid på en måndag, som arrangeras av Norrköpings Kammarmusikförening i samarbete med Norrköpings symfoniorkester och Crescendo.

Mozart är ett säkert öppningskort. I hans Pianokvartett i g-moll får vi ett starkt tema (exposition) som följs av en serie sekvenser där idén genomförs och senare återtas (rekapituleras), för att extremt förenkla sonatformen i Mozarts tappning.

Men det är ingen idé att låta lura sig av den skenbara enkelheten. I den avslutande satsen, en av Wolfgangs mer fantasifulla, blir det stundom häpnadsväckande stor konst. Mats Jansson och violinisten Nils-Erik Sparf är två av landets absolut bästa musiker. De utför de kusligt snabba passagerna med nästan löjligt driven teknik.

Den andra långsamma satsen, som oftast var en enkel dans (menuett) på Mozarts tid är dessutom här ett mer filosofiskt Andante (”gående”) som gör att Mozart låter mer modern, det blir en vilopunkt i flödet.

 

Pianisten och notvändaren
Pianisten och notvändaren. Mats Jansson assisterades av hustrun Yoriko Asahara.

 

Mahlers senromantik och Schnittkes postmodernism (från 1988) hade man här slagit ihop. Mats Jansson nämnde att någon tyckte att Mahlers musik var som ”en utdragen rotfyllning” (sic) det bara ”Mahler på” (!) med andra ord. Mer seriöst har det sagts att nazisterna ofta njöt av hans musik i smyg; som jude var han officiellt bannlyst. Lättillgängligt är det inte; han är delvis beroende av en ”långsam” sorts högborgerlig kultur som kanske dog med det gamla Österrike.

Schumann bjöd på den typiska nervösa högromantiska energin. Komposistören var en ”kvintessentiell” romantiker med breda känslor men också med ett skarpt, bildat intellekt. Säkert var han inspirerad av Beethovens berömda ”nia” i den andra satsen.

Sparf imponerade med vackert ”italienskt” legatospel med åkningar mellan tonerna, säkert förespråkade Schumann själv knappast sådant men ”vem fan bryr sig”, rent ut sagt. Det var mycket läckert och tillhör den romantiska stilen som vi har lärt känna den.

Extranummer bjöds på i form av Brahms. Cellisten kom med några snygga ”feta” passager, annars fick han och altviolinisten spela ”andrafiolen” (sic!) under kvällen.

Text: Lars Henriksson
Foto: Sven Åke Molund

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

CRESCENDO Norrköping

31 augusti 2015
Pianokvartetten!

Arr: Alltid på en måndag
Medverkande: Nils-Erik Sparf, violin, Patrik Swedrup, viola, Elemér Lavotha, violoncell, samt Mats Jansson, piano.

PROGRAM
Mozart: Pianokvartett g-moll (1785)
Mahler: Pianokvartett (1876)
Schnittke: Pianokvartett (1988)
Schumann: Pianokvartett Ess-Dur Opus 47 (1842)

LÄNKAR
Norrköpings Kammarmusikförening Facebook
Crescendo hemsida
Norrköpings symfoniorkester hemsida

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.