• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Trasig Tannhäuser och svenskseger på Met (recension)

Peter Mattei
Wolfram. Peter Mattei laddade rollen som minnessångaren Wolfram von Eschenbach.

 

Hjältinnorna offrar sig, lider och dör

 

Heinrich (Tannhäuser) var en riddare på 1200-talet som var mer intresserad av sex än höviskt liv och att slåss mot muslimer. På Metropolitan, livesänt på Lilla Teatern, fick vi se suggestiv och svindyr dekor och vackra överklassmantlar men också pressade röster från tenoren och ”divorna”.

Wagner själv var inte förtjust i övermogna röster med gubbvibrato. Hans förste Tristan, till exempel, var minst lika fet som kvällens hjältetenor Tannhäuser, Johan Botha, men lär ha sjungit desto slankare och vackrare.

Bäst var vår egen stjärna Peter Mattei från ”Lule” med nobel klang, föredömlig textning och kraftfulla utspel i rollen som Wolfram. Trots allt blev det ibland stor teater på solida “Met” under världens störste dirigentlegend Jimmy Levine.

 

Tannhäuser
Scenografin är storslagen i medeltidsdramat Tannhäuser.

 

Eva-Maria Westbroek kan sina dramer och låter stundom OK (liksom Botha). Kontrasten blev ändå skriande jämfört med de stjärnsolister Levine hade att tillgå på 1980- och 90-talen.

Som ofta hos Wagner finns det en “hora” (Venus) och en “Madonna” (Elisabeth). Ändå bjöd han på storslagna kvinnoporträtt om man jämför med pjäser och romaner från högromantikens 1840-tal. De magnifika mansgrisarna Wagner och Puccini är nog allra bäst på att låta sina hjältinnor offra sig, lida och dö för männens skull, men det blir ändå inspirerande konst, speciellt om man jämför med kvinnosynen i de småborgerliga pjäser som gällde på denna tid.

Bäst var kanske ändå baletten. Mets dansare har jag sett live och de kan mäta sig med ryssarnas bästa krafter. Man förstod att riddaren hellre ville vara på Venusberget och älska med nymfer och sirener än att slå ihjäl muselmaner.

De vansinnigt påkostade kostymerna och dekoren skapade dessutom en episk känsla av idealiserad medeltid. Bara de är egentligen värda biljettpriset, 250 kronor, även om detta inte var stor Wagner som helhet.

Text: Lars Henriksson
Foto: Marty Sohl/Metropolitan

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

LILLA TEATERN och CNEMA Norrköping
FOLKETS HUS Gusum

31 oktober 2015
Tannhäuser

av Richard Wagner
Dirigent: James Levine
Scenografi: Günther Schneider-Siemssen
Kostym: Patricia Zipprodt
Livesändning från Metropolitan Opera, New York via Folkets hus och parker

I ROLLERNA
Tannhäuser – Johan Botha
Elisabeth – Eva-Maria Westbroek
Wolfram – Peter Mattei
Venus – Michelle DeYoung
samt
Metropolitanoperans kör och orkester.

LÄNKAR
Folkets hus och parker hemsida
Metropolitan Operan hemsida
Tannhäuser handling/Wikipedia
Lars Henriksson – Operalaven hemsida
Lilla teatern hemsida
Trubaduren inledde Mets livesändingar recension + lista för hösten Kultursidan.nu 9/10 2015

Tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to Trasig Tannhäuser och svenskseger på Met (recension)

  1. Pingback: Tannhäuser från Metropolitan Opera | Operalogg

  2. Pingback: Tannhäuser från Metropolitan Opera - Operalogg