Viktor både sårbar och modig i Offerkofta (recension)

Offerkofta
Ta av offerkoftan. Viktor Åkerblom berättar om ett liv fyllt av tro och tvivel på sig själv och sina förmågor. Urpremiären gavs på Teater Bråddgatan 34, där teaterkarriären inleddes.

Starkast i de svagaste ögonblicken

Mörkt. Varför måste det vara så mörkt? Föreställningen börjar med en hopkrupen Viktor som knappt syns på scenen. Det hörs en inspelad, elakt trovärdig röst, förmodligen hans egen – eller ”Offerkoftans” – som talar om för honom vad han inte klarar. Publiken vill bli underhållen, road och kanske gotta sig i hans misär, säger rösten. Men Viktor kommer inte att lyckas, tror han.

Själv går jag på denna premiär utan att egentligen veta så mycket om Viktor Åkerblom. Jag har läst att han bland annat varit med i Let’s Dance och varit programledare i Bolibompa – och utåt sett är det också en karismatisk och snygg kille som så småningom träder fram i föreställningen. Ingen man skulle tro har sådana tvivel på sig själv och sina förmågor. Men det Offerkofta visar är egentligen en kamp mot dålig självkänsla. Eller prestationsbaserat självförtroende.

Vad har Viktor emot sig? En svår barndom, ett krossat hjärta och ADHD. Och så rykten om att han skulle ha misshandlat sångerskan Sara Varga. Efter hennes låt ”Spring för livet” i Melodifestivalen har han svårt att få jobb. Ändå debuterade han som skådespelare i SVT redan som 16-åring – då med Noomi Rapace som motspelerska.

Viktor Åkerblom
Den roliga Viktor vill snabbt ta över, lite för snabbt ibland.

Offerkofta börjar trevande och lite obekvämt. Viktors spänning och nervositet är påtaglig, och egentligen vet man inte om den är spelad (och hör till showen) eller om den är verklig.

Han kommer av sig lite grann vid något tillfälle och blir påmind av producent Anna Adolfsson vad som ska hända härnäst – men det skulle egentligen också ha kunnat vara ett medvetet drag, för att visa hur Viktors ADHD kan te sig. Tankar som flyger åt alla håll med en enorm kreativitet och skaparkraft som följd. Efteråt förstår man dock att svagheterna varit äkta; både Viktors misstag och mest glänsande ögonblick är skapade i stunden.

Det är en självutlämnande föreställning som är starkast i just de svagaste ögonblicken, tycker jag. Visst är det riktigt roligt när Viktor berättar hur han med sin ansiktsblindhet misstagit dåvarande justitieminister Beatrice Ask för en nära vän och hoppat på henne med en hjärtlig kram – och när han drar (till synes) spontana tomat-skämt och kommer in i flow med Fight Club-referenser – men på den arenan är han så tydligt redan hemma, så jag blir mest berörd när han rör sig någon annanstans.

Det finns en tragikomik i berättelsen om hur han hjälpte sitt ex att packa väskan till Mexiko där hon skulle praktisera för Paradise Hotel, och hur han sedan blev utbytt mot en ”inoljad charmör” som fick henne att lämna honom. Då är det lätt och frestande att dra på sig offerkoftan, vilket Viktor också gjorde.

Han skrev en dikt som är en fantastisk text att höra honom läsa upp. Men han verkar inte riktigt våga låta publiken stanna i hans ångest en längre stund. Det är som att han vill rädda oss, rädda oss från sig själv. Den roliga Viktor vill snabbt ta över, lite för snabbt ibland. Vi tycker om båda delarna av dig, Viktor, vill jag säga! Du behöver inte begränsa dig. (Och det viktigaste är kanske att du tycker om dig själv?!)

Publiken (teatern är fullsatt) består av både gamla bekanta och nära vänner, och så lyssnare/fans till podcasten Jag är sjuk i huvudet som Viktor gör tillsammans med vännen Jessica Ekman. Hon är på plats och nöjd efter den gemensamma föreläsningen under Psykiatriska veckan.

Viktor Åkerblom
Självutlämnande. Föreställningen är som är starkast i just de svagaste ögonblicken.

Viktor Åkerblom kommer från Söderköping och började spela teater här i Norrköping för 20 år sedan, så premiärplatsen är noga utvald. Offerkofta är ett försök att dra av sig densamma, och responsen efteråt är översvallande positiv. Det bjuds på kaffe och frågestund, och Viktor är generös med både egna CD-skivor och dricka på Världens bar till dem som vill följa med dit.

Han har mycket att fira – novellantologin I skuldens skugga på Litet förlag har precis blivit utgiven. Viktor medverkar i den, vilket gör det förståeligt att textinslagen i föreställningen hållit så hög kvalitet – han är ju även författare!

Viktor strålar och är lätt att tycka om, men det är en obehaglig tanke att en känd sångerska vägrat dementera att han skulle ha misshandlat henne. Hon har varken sagt att han gjort det eller att han inte gjort det, ens när han bett henne – för det skulle ”undergräva hennes trovärdighet” menar Viktor att hon sagt. Så vad ska man tro? Det är känsligt att ifrågasätta ett offer, men i föreställningen tar man nog gärna Viktors parti av känslomässiga skäl. Om det är en vinklad eller välförtjänt upprättelse är nog egentligen omöjligt för andra än de inblandade att ta ställning till.

I Offerkofta visar sig Viktor Åkerblom både sårbar och modig. En annorlunda och berörande föreställning!

© Text och foto: Melinda Reyes Hiltunen

TEATER BRÅDDGATAN 34, Norrköping