• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Malum Eastwoods enda premiärfilm

Alen Muhic
Filmregissör. Alen Muhic har skapat Malum, årets enda Eastwoodfilm som gått till premiär. En mörk och obehaglig novellfilm.

 

”Ett stort ämne hanterat med stor finkänslighet”

 

Eastwood har lagt om rodret. Från projektets ettårs-form till en kontinuerlig verksamhet. Vilket firades med en retrospektiv, en film från varje år från start, på Cnema. Premiärfilmen Malum blev färdigklippt i sista stund, som vanligt.

Det är inte ovanligt med sprillans nyklippta filmer när Film i östs talangutvecklingspojekt Eastwood haft sin novemberpremiär. En handfull kortfilmer varav en eller annan rentav justeras i efterhand.

– Jag klippte färdigt i natt, sade alltså Malums regissör Alen Muhic som stod för årets enda film.

 

Malum 2015
Nattsvart. Alla Malums utomhusscener är filmade i mörkret.

 

Malum präglas från första bildruta till sista av en obehaglig stämning. Dialogen är mindre än minsta möjliga. Bildspråket dröjande. Höstmörka utomhusscener växlar om med inomhusbilder i torftiga lägenheter. I detta gestaltar Wilma Pihl med stark identifikation den fjortonåriga flickan Emilia som gör uppror i en utsatt position.

Det mesta är outtalat, åskådaren mer anar än förstår relationer och skeenden, och blir därför i hög grad medskapande. Knappt 13 minuter lång är Malum och känns som början till en ny, större film.

– Det har varit en lång resa. Det är ett stort ämne som du tagit dig an med stor finkänslighet, berömde Eastwoods projektledare Boel Zetterman regissören Alen Muhic.

Eastwood Girls har gjort sitt förklarade Boel Zetterman. De specialdestinerade pengarna för att uppmuntra unga kvinnliga filmskapare är slut. Det blev tomt på tjejer – en kort stund. Sedan hörde de av sig och nu kunde Boel Zetterman kalla fram en efter en till filmduken i Cnemas stora salong Huvudrollen och förhöra sig om manusplaner för dokumentärfilmer såväl som för spelfilmer. En handfull tjejer med stora planer.

– Det är en lång och tung process att göra film, vittnade Boel Zetterman, själv erfaren filmregissör med egna, främst dokumentörfilmer, i bagaget. Hon har dessutom stöttat cirka 25 Eastwoodproduktioner genom de sex åren.

 

Easstwood – work in progress
Filmare på G. Boel Zetterman delade ut blommor till alla som är inne i ett Eastwoodprojekt under 2015, såväl Malum-filmarna som de som filar på sitt manus.

 

Även killar gör film. Kojan filmbyrå är professionella filmare sedan flera år och mixar uppdragsfilm med egna projekt, ungefär som Crazy Pictures. Eller som Boel Zetterman inledde ”De har nått en nivå där de behöver mer pengar”.

Kojans filmprojekt heter Jag är vacker, och är tänkt som en kortfilm om en transperson. Filmbolaget sökte medel ur Norrköpings filmfond men blev utan i årets andra utdelningsomgång. Nu fortsätter de att arbeta på sitt manus för att kunna söka igen.

– Vår regissör Carl Lohmans syster Karin skrev en novell och visade den för honom. Han tog den nästan i smyg och skrev ett manus på den, berättar producenten Simon Öster.

Skådespelaren till huvudrollen är redan bestämd, Johannes Bah Kunke.

– Det var bara att ringa och säga att ”vi har fått bra med tid att jobba med ditt manus”. Nu är han med och skriver på det.

Eastwood har funnits i sex år. Med bara en filmpremiär passade Boel Zetterman på att visa en retrospektiv, en film från varje år som gått och missade inte att lyfta fram hur en filmskapare här och en annan där gått vidare i karriären.

Sista utposten före Nordkorea av ett gäng KSM-studenter 2009. Övervintring, kollektivboende och radikaliserad läsning (i animationens form).

Barnfilmen Hela havet stormar från 2010 har stor charm och växlar mellan verklighet och fantasi i gott samspel med de unga skådespelarna, även här utnyttjas tecknade sekvenser.

Klasskampen skapades under första Eastwood Girlslägret 2011. En välgjord film om att kämpa för sin rätt att ta plats. Borde visas ofta.

 

Gatans final 2014
Film för demokrati. Gatans final följer peruanske fotografen Boris som ingår i medieaktivitnätverket Midia Ninja.

 

Med Första strulet, 2012, om en ung killes längtan efter den första kyssen, märks tydligt hur Eastwoodfilmarna successivt professionaliserats. Plötsligt är den bara där, filmen som håller för television och större sammanhang. Sak samma med novellfilmen Tanten i kalashuset, 2013, med manus av Anna Nygren och i regi av Paulina Stenvall, båda rejält erfarna vid det här laget.

Dokumentären Gatans final av Gustav Skogens, 2014 års utvalda film, utspelas i Brasilien under årets fotbolls-VM. Här följs en av de oberoende medieaktivisterna i närverket Midia Ninja som var på plats för att fånga fotbollsfestens alla sidor, fest och övervåld. Sådant de statligt styrda medierna inte visade. Eastwood arbetar lokalt och globalt på samma gång.

Genom åren har Eastwoodproduktioner tävlat och vunnit ett och annat pris. Först och främst i Guldsvanen, Östergötlands egen filmfestival. Gatans final gick i år vidare till Novemberfestivalen i Trollhättan (som hölls samma dag som visningen på Cnema) där filmen hyllades för bästa ljuddesign. Filmen vann ett distributionspris vilket innebär att den kommer att visas på en stor mängd biografer runt om i Sverige.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin och Eastwood/filmskaparna

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

CNEMA Norrköping

20 november 2015
Eastwood

PREMIÄR
Malum
Sverige 2015
Regi: Alen Muhic
I rollerna: Wilma Pihl, Lennart Sandelin, Vendela Brännbom, Göran Svensson

RETROSPEKTIV
Sista utposten före Nordkorea 2009
Hela havet stormar 2010
Klasskampen 2011
Första strulet 2012
Tanten i kalashuset 2013
Gatans final 2014

LÄNKAR
Eastwood hemsida Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.