GAN i helfigur på Norrköpings konstmuseum

 

Utställningsintendent Helena Scragg framför II eld 629 – Edvin Anderssons beteckning som ung sjöman.

 

 

 
Intervju med Helena Scragg om GAN. 8 min
 

 

Pionjär med mager karriär

 

G A-N. Tre bokstäver som är den svenska moderna konstens kanske starkaste varumärke – även om man inte sett hans konst. Nu råder Norrköpings konstmuseum bot på saken genom utställningen GAN med undertiteln Modernistpionjär och outsider. Första utställningen med GAN i högsätet sedan 1960-talet.

Utställningen samproduceras med Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm och Malmö konstmuseum men har fått olika tyngdpunkt i relation till konstnären som växte upp i Lund, studerade konst i Köpenhamn, Berlin och Paris och efter att ha flyttat till Stockholm gärna mellanlandade i Norrköping, på den tiden man kunde pausa under tågresan. För här bodde vännen Edvin Andersson som tillsammans med Norrköpings Tidningars kulturredaktör Nils Lindgren blev en viktig förespråkare för GAN med resultat att konstverk från en av Sveriges viktigaste modernister finns lite här och var i hemmen i Norrköping.

Utställningen följer Gösta Adrian-Nilssons konstnärskap från ungdomsårens tydliga talang, genom de impulser han fick från Berlin, 1914 innan världskriget bröt ut, och Paris, 1919 när kriget tagit slut, och omsatte i glödande konst.

En film med sugande bilder i ständig omvandling antyder hur mötet med de tidiga modernisterna tillsammans med arbetet som ansvarig för ett stort kaleidoskop på en mässa i Berlin inspirerade till de djärva och färgstarka verk som möter publiken i Galleri 4. Och i än högre grad den stora hallen i Galleri 5 som är en hyllning till ett mästerskap som inspirerat och inspirerar än idag. För att visa på hans arv satsade Konstmuseet på grafittimålning under Kulturnattens vernissage.

Där hänger stora målningar från andra hälften av 1910-talet att försjunka i, när motivet delas av raka eller mjuka linjer och blir till betydelsefulla skärvor. Sjömansliv och hamnar är vanliga motiv men också hästar. Konstmuseet äger flera verk av GAN, bland annat Hästtämjaren som av en slump återfick sin originalram strax innan utställningen öppnades.

Den kaleidoskopiska stilen räcker långt för att ge GAN erkännande som en stor svensk konstnär, även om hans samtid ropade Usch! och Fy!. Men han stannade inte där. Han fångade upp nya impulser i Paris, inspirerades av Fernand Legers collage och teosofin, målade flitigt och väckte bestörtning i vissa konstsalonger – om han någon gång fick ställa ut.

GAN visste sitt värde menar man på Konstmuseet som visar Den gudomliga geometrin, en skrift där han förtydligade sin konstsyn. Och följer hans skapande genom  de tidiga ismerna (expressionism, kubism, dadaism, surrealism) han lämnar när de knappt fått namn. Halmstadgruppen hade knappast sett likadan ut utan föregångaren GAN.

Det är en fyllig utställning som inte glömmer bort GAN:s verk för barn – Edvin Anderssons son Olle inspirerade honom. I det innersta rummet med barnbilder och en indiankrigare till häst i kaleidoskopisk stil finns ett litet indiantält för den som är liten och vill krypa in. Det jag saknar på museet är skisser, jag föreställer mig att förberedde sina målningar noga. Och verk mot slutet av konstnärens levnad, han lär ska ha gått mot romantiken i Marcus Larssons efterföljd.

GAN föddes 1884 och dog 1965. Rik på sin konst blev Gösta Adrian-Nilsson aldrig. Men hans arv berikar.
Text, film och foto: Ann-Charlotte Sandelin


  • KONSTMUSEET Norrköping

  • 24 september 2011 – 8 januari 2012
    GAN – Modernistpionjär och outsider
    Utställningsintendent Helena Scragg

    • Visningar och Program under bilderna

LÄNKAR
Norrköpings konstmuseum hemsida
Om Gösta Adrian-Nilsson Wikipedia

 

FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA

Powered by Flickr Gallery

 

 

  • OFFENTLIGA VISNINGAR

  • Torsdagar, söndagar kl 14
  • 24, 25, 29 september
    2, 6, 20, 23, 27, 30 oktober
    3, 6, 20, 24, 27 november
    1, 4, 8, 11, 15, 18, 22, 29 december
    5, 8 januari

 

  • PROGRAM

  • Lördag 24 september kl 11-24
    Vernissage
  • Tisdag 11 oktober kl 18-20
    GAN – man, människa och homosexuell
    Workshop med Carina Milde, intendent vid Arbetets museum och ordförande i Norrköping Pride
  • Fredag–lördag 28-29 oktober
    Studio H: Make a Sound!

    Ljudinstallationer inspirerade av GAN:s måleri
    I samarbete med Ljudkultur på Linköpings universitet
  • Tisdag-fredag 1-4 november kl 13-16
    Höstlov för familjer
    visning av GAN och skapande i Krumeluren
  • Tisdag 8 november kl 18
    GAN – Modernistpionjär och outsider
    Föredrag med Jan Torsten Ahlstrand, författare och tidigare chef för Skissernas museum i Lund
  • Tisdag 29 november kl 18
    Edvin, Aron, Nisse – GAN och hans vänner i Norrköping
    Föredrag med Agneta Lalander, tidigare chef för Strindbergmuseet, och Lars-Ove Östensson, intendent.
    I samarbete med Norrköpings Konstvetenskapliga förening
Tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to GAN i helfigur på Norrköpings konstmuseum

  1. Pingback: Broder Gösta! inte utan vedermöda | KULTURSIDAN.nu

  2. Pingback: Ljudkonst på konstmuseet | KULTURSIDAN.nu

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>