• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Morgan Johansson och Boy Svedberg

Morgan Johansson
Söderut. Akvarell i mycket stort format av Morgan Johansson som nu ställer ut på Konstforum.

 

Nära akvarell och långväga fotografi

 

Nära akvarell och långväga fotografi. Morgan Johansson flanerar gärna med skissblock och målar helst akvarell på plats. Boy Svedberg är globetrottern som fångar ögonblicken på vägen. Stundens ingivelse och att de båda just nu ställer ut på Konstforum utgör minsta gemensamma nämnare.

 

Morgan Johansson
Havstrut. Vid brusande vatten och Morgan Johansson.

 

Morgan Johansson

 

Fåglar, folk och stadsvyer är vad som fångar flanörens öga. Och som flanören i sin tur fångar med sin penna. Morgan Johansson både tecknar – skissblocket ständigt redo – och målar – akvarellist som helst ägnar sig åt friluftsmåleri.

Skillnaden märks – det stora SAS-planet på startplattan måste ha fotograferats från flygplatsens byggnad, kanske utrikeshallens boardingkorridor. Väl på plats fångas Stranden och Hotellet med snärtiga penseldrag.

Alltså, flygplanet är stort. Näst största akvarellpapperet som finns bekräftar Morgan Johansson, som först målade en lite mindre akvarell men kände att motivet hade mer att ge. Jag måste ge honom rätt, med flygplanet vidgar han akvarellkonstens motivkrets.

Värmlänningen flyttade till Väderstad, han uttalar det som lokalinnevånarna gör, drar ihop till ”Vä’rsta”. Tåkerns fåglar drog. Och visst är här fåglar, gravänder, havstrut, skräntärna, rödbena, skarv. Lätt hand, inget exakt pillande. De är akvarellistens motiv – som den där storlommen fångad rakt akterifrån men med vriden nacke – så skulle han inte göra som ornitolog.

– Det jag letar efter är ett ljus, så att det blir intressant att måla.

Det vita ljuset fluffar upp storkens bröst. Ett milt ljus bakom dungen där skrotbilarna står travade. Glittret på bräckvatten där bådar vilar vid skuggade Strandvägen i Stockholm.

– Jag passar på att måla i de miljöer jag rör mig.

Stockholm, Paris, London. Och vattennära natur.

 

Morgan Johansson – Korp, detalj
Detalj ur Korp. Papper. Flödande färg. Skärpa och ludd som ger fågeln ett dunkelt skimmer.

 

En korp i en skogsglänta skildrad i en mix av skärpa och ludd. Kroppens fjäderdräkt tecknad med tydliga, snabba ”v”, runt huvudet står ett dunkelt ludd, korpen övergår i papper.

– Jo det är ju det som är vitsen med akvarell, undervisar Morgan Johansson. Papperet är det viktigaste, att det är bra kvalitet!

Kan jag säga att papperet är din medskapare?

– Ja, det är därför jag tycker om akvarell. Jag kan styra flödet till viss del.

Mötet visar prelater, katolska i svart med röd kalott och ortodoxa i rött med svarta huvudbonader. Men var befinner de sig? En plats med mäktiga silhuetter men ändå anonymiserad. Nej, jag vet men tänker inte avslöja.

Det handlar om att veta vad man ska måla och vad man inte ska måla, just det som kanske är akvarellmålningens signum utöver färgerna som rinner, blandas, torkar med skarpa kanter eller flödar och sprids.

I Hamnrummet finns förvisso en och annan akvarell. Som helt underbara Djuren, gosedjur frammanade mot en svart bakgrund som jag som betraktare kan spegla mig i.

Men främst är här teckningar. Snabba skisser med kraftiga drag och en och annan eftertänksam bearbetning som nyanserar, skuggar, ljusar upp.

Det är här flanören är i sitt esse, den oblyge observatören och tjuvlyssnaren som fångar en och annan konversation.

 

Boy Svedberg
Iranska vykort. Boy Svedberg är långresenär med lätt kamera i bagaget.

 

Boy Svedberg

 

Boy Svedberg kallar sig globetrotter och föredrar att åka landvägen även när han ska långt bort. Kanske särskilt när han ska långt bort. Då blir Iran en mellanstation på vägen, landet med trevliga människor som gärna slår sig i slang med en främling.

– Konstigt nog kan de öppet prata och kritisera den religiösa ledningen. ”Jag älskar USA, jag skulle vilja bo i USA”, kan de säga. Det känns som att de har ett behov att få säga det.

Kanske det har att göra med Boy Svedbergs framtoning. En vänlig herre som lämnat Kriminalvårdens personalavdelning och nu gärna reser långväga med kompaktkameran i fickan. Många bilder tas i smyg tack vare den vridbara bildskärmen.

Det forna Persien fick namnet Iran, som samtidigt moderniserades och hölls i shahens tukt och förmaning. Så blev det revolution från både vänstern och prästerna. Shahen avgick och mullorna tog makten. Ett gisslandrama med USA och natten föll som en svart chador. Iran blev ett stängt land, öppnare än Nordkorea bevars, men stängt.

Nu har relationerna med omvärlden normaliserats som det heter på diplomatspråk. Snart är Iran ett stort turistmål – återvunnen modernitet men hållet i tukt och förmaning, särskilt kvinnorna, på samma gång. Boy Svedberg har varit på genomresa både en och fler gånger. Nyfiket ser jag på bilderna som togs år 2013 i städerna Yazd och Isfahan (visst är det världens vackraste stadsnamn).

Först när jag sett mig mätt på skägglösa män (de måste inte ha skägg!) och den heltäckta svarta gestalten som avbildas mot den lergula muren kan jag ta till mig andra kvaliteter.

 

Boy Svedberg
Nyfiken kontrast. En skolflicka kikar på den främmande mannen.

 

– Jag ser en fantastisk bild, det är ett ögonblicksverk. Upp med kameran på tre sekunder, beskriver han sin metod.

Den fungerar, liksom kamerans automatik som här hanterar starka kontraster mellan vitt ljus och svarta skuggor. Mannen som vandrar på den folktomma bakgatan under blå och gråna vimplar. Skolflickan som skuggar ansiktet när hon blickar mot främlingen.

Jag gläds åt den färgblommande skolporten, fascineras av 12-kryddornas randning och undrar vad alla lerskärvor i en nisch betyder (”Jag vet inte men det var en rolig bild”).

Det unga paret i kvällens milda ljus, gömda undan omvärldens blickar under en bro. Håret sticker fram under hennes sjalett, lite 1960-talsaktigt, och Boy Svedberg berättar att det inte är ovanligt att tjejer bär den påtvingade sjaletten långt bak på nacken.

– De unga samlas under broarna för att sjunga folksånger tillsammans.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Nils-Göran Tilllgren

MORGAN JOHANSSON – BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Morgan Johansson

BOY SVEDBERG – BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Boy Svedberg

KONSTFORUM Norrköping

15 – 30 oktober 2016
Morgan Johansson

Akvarell, teckning

STUDION, KONSTFORUM Norrköping

16 – 30 oktober 2016
Boy Svedberg

Bilder från Iran
Fotografi

LÄNKAR
Morgan Johansson hemsida
Konstforum hemsida Facebook FB-evenemang FB-evenemang

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Morgan Johansson och Boy Svedberg

  1. Pingback: Morgan Johansson i Galleri Rådhuset – KULTURSIDAN.nu