• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Sissel Kyrkjebø värmde i De Geerhallen (recension)

Sissel Kyrkjebø
Lady. Sissel Kyrkjebø hanterade en rad musikgenrer med lätthet genom konserten Songs of Love i De Geerhallen i fredags.

 

Det skickliga bandet klarar skivan

 

Går det att tala om Sissel Kyrkjebø utan att börja med rösten? Den är stor, med brett omfång, och hon sjunger med suverän kontroll. Hon låter den leka med visor, jazz, ballader och bara för att påminna startar hon med höga toner under kyrkvalven, fast det är De Geerhallens scen. Hon har ju sjungit med både Placido Domingo och José Carreras. Operapotentialen finns, men hon har valt andra vägar med sin sång.

Sissel Kyrkjebø bjöd på kärlekssånger, Songs of Love, i De Geerhallen i Norrköping i fredags kväll. Kärlek kan som bekant vara vad som helst – varm, het och iskall, kryddad av svartsjuka och tron på äganderätt, passion och underkastelse. Men också fylld av stolthet, värdighet och vänlighet. En sådan känslomässig amöba kräver musik av alla de slag.

 

Jesper Nordenström
Jazzlirare och klassisk pianist i ett. Jesper Nordenström imponerade vid sina olika klaviatur.

 

Sissel inledde med Bellamy Brothers succélåt Let Your Love Flow från 1976, popcountry. Sedan bytte hon stil till 1990-talslåten Love Is All Around You. Med ett raskt hopp tillbaka i tiden till varma Kjærlighet från första självbetitlade albumet 1986. Inte helt enkelt att hänga med i svängarna, men det skickliga bandet klarar skivan trots kort mellansnack och ideliga instrumentbyten för gitarristen Sebastian.

Sissel Kyrkjebø har kvalitet och klass, men det är svårt att få publiken i stämning när genrerna skiftar under konsertens dramaturgiskt snitslade bana. Kanske De Geerhallen är lite för stor, konserten skulle passa en mer intim lokal som hjälper publiken att följa med i varje vändning.

Låtvalet går bortom de bredaste allfarvägarna, det blir songes, ballader och visor. Överraskande drämmer hon till med For Once In My Life och When A Man Loves A Woman (så skulle Janis Joplin aldrig ha sjungit den).Tyvärr dröjer sig skämtet om en viss amerikansk presidentkandidat kvar och skuggar tolkningen av Stand by Your Man.

Rock är inte Sissels cup of tea, hon väljer elegantare vägarna. Lite som gentlemannen Sven Bertil Taube. Sissel Kyrkjebø är en lady.

 

Sissel Kyrkjebø
Intimitet. Ljussättningen arbetade med små medel för stor omväxling. Varje låt fick sin egen stämning, sett till färgspel och rörliga ljuskäglor.

 

Bandet är precis så skickligt som en sångerska av Sissels klass kräver. Jesper Nordenström är en fingerflink jazz/klassisk/you name it-pianist som växlar mellan piano och synth. Basisten Ove Andersson står för tryggheten. Återhållsamme slagverkaren Per Lidvall sätter uttrycken just där de ska vara, inget slöseri. Och en gitarrist som byter gitarr oftare än andra hinner byter skjorta – Sebastian Nylund utvinner ständigt nya ljud.

Bäst tycker jag om de svenska sångerna, som Jag vill alltid följa dig och framför allt varma och innerliga Håll mitt hjärta med text av Björn Skifs.

De Geerhallen är bara halvbesatt – tajmingen med Lena Philipsson som kommer nästa kväll är olycklig. Tack vare att de främsta bänkraderna omfamnar artisten på scenen med stor värme blir det extranummer, två stycken. Själv måste jag skynda hem till datorn efter det första He ain’t heavy, he’s my brother.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Human Golmohammadi

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

DE GEERHALLEN Norrköping

21 oktober 2016
Sissel Kyrkjebø

Songs of Love

BANDET
Jesper Nordenström, klaviatur
Ove Andersson, bas
Sebastian Nylund, gitarr
Per Lindvall, trummor

LÄNKAR
Sissel Kyrkjebø hemsida

Bookmark the permalink.

Comments are closed.