• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

WTM: Henric de la Cour på packat Arbis (recension)


Studs på Arbis. Henric de la Cour är en veteran på Sveriges scener. I år var han ett av de stora affischnamnen på Where’s The Music?

 

Nästan spöklik med rörelser som är lite off

 

RECENSION/NORRKÖPING Arbis är återigen scenen att vara på när omskrivne Henric De La Cour går igång. Han är en veteran på Sveriges scener och började sin bana i bandet Yvonne för att sedan gå vidare till Strip Music, båda band som uppskattats av såväl lyssnare som kritiker, även om de aldrig blev riktigt stora. Han släppte sitt första soloalbum redan 2011 som även det mottogs väl.

Undertecknad är lite osäker på hur Henric de la Cour helt lyckats flyga under hans radar. Tipset inkom från en nära vän och jag fastnade snabbt för blandningen sorgsen synth och glada melodier mixat med melankoliska texter.

Besökarna på Where’s The Music? har som tur är bättre koll än jag, något som visar sig när publiken strömmar in för att se till att Arbis nog för första gången under festivalen verkligen känns fullpackat.

 

Henry de la Cour
Moves. Henric de la Cour har ett rörelsemönster som hans eget.

 

Henric de la Cour själv ser nästan drömlik ut när han intar scenen med sin tajta skinnjacka, sitt uppsminkade anlete och imponerade kroppsbyggnad. Lång, så lång och så smal. Nästan spöklik med ett rörelsemönster som på något sätt är lite off, främmande. Musiken går hem, publiken börja studsa upp och ner, fram och tillbaka.

Det vore lätt att låta sig ryckas med och uppgå i den krampryckiga folkmassan, men jag har ett stopp till att göra innan kvällen och festivalen är slut. Dag två överträffar den första utan problem. Tre av tre än så länge med Many Voices Speak, Stilla Havet och nu Henric De La Cour, nu återstår att se om Hurula kan göra så att vi avslutar på topp.

© Text och foto: Oskar Olsson

ARBIS Norrköping

4 februari 2017 kl 23.45
Henric de la Cour
Publik: fullpackat

Where’s the music? – Arr: FKP Scorpio

LÄNKAR
Henric de la Cour Facebook
Arbis hemsida Facebook
Where’s The Music hemsida Facebook Spotify SPELSCHEMA

LÖRDAG 4 FEBRUARI
WTM: Skott fick Värmekyrkan att dansa recension Kultursidan.nu 7/2 2017
WTM: Stilla Havet fyller hela checklistan recension Kultursidan.nu 6/2 2017
WTM: Drömlikt med Many Voices Speak recension Kultursidan.nu 6/2 2017
WTM: Ny dimension av Andersson Wij recension Kultursidan.nu 6/2 2017

FREDAG 3 FEBRUARI
Gus Ring tjuvstartade turné på WTM KortKort Kultursidan.nu 6/2 2017
WTM: Tjuvjakt från Lidingö kan visst recension Kultursidan.nu 6/2 2017
WTM: Night Terror sköljer över Black Box recension Kultursidan.nu 5/2 2017
WTM: Charmfusion med School of X recension Kultursidan.nu 5/2 2017
WTM: Nysläppt soul med Magnus Carlson recension Kultursidan.nu 5/2 2017
WTM: Smith & Thell tog andra chansen recension Kultursidan.nu 5/2 2017
WTM: Dundrande Black Metal Raccoons recension Kultursidan.nu 5/2 2017
WTM: Rome is not a town skjuter hårdare recension Kultursidan.nu 4/2 2017
WTM: Sevärda Lewis Watson bortskymd recension Kultursidan.nu 4/2 2017
WTM: Hater sprider kärlek på Arbis recension Kultursidan. nu 4/2 2017
WTM: Mouthes ord flög i takt med beaten recension Kultursidan.nu 4/2 2017
WTM: Elin Rigby först ut på Crecendo recension Kultursidan.nu 4/2 2017
WTM: Post Pines fyllde Hedvigs kyrka recension Kultursidan.nu 3/2 2017
Fika-musik mjukstartade WTM-konferens reportage Kultursidan.nu 3/2 2017

TORSDAG 2 FEBRUARI
WTM invigdes med dans utan dans krönika Kultursidan.nu 3/2 2017

FÖRHANDSARTIKLAR
Programmet dag för dag släppt – WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 24/1 2017
Nedräkning – sista 21 akterna till WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 19/1 2017
Studieförbundens Black Box på WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 23/12 2016
Hurula och Skott lyfter WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 22/12 2016
Erik Lundin och ytterligare 29 till WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 1/12 2016
Broder John och Flora Cash till WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 9/11 2016
Magnus Carlson dragplåster för WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 25/10 2016

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.