• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Svensk musikvår med samtida orgeltoner (recension)


Partitur. Bengt Tribukait visar mer egenartade noter från onsdagens konsert i Hedvigs kyrka. Bakom skymtar noter till ett annat verk.

 

Hårdrock för orgel – och en liten flöjt

 

RECENSION/NORRKÖPING Brummande insekter. I pågående festivalen Svensk musikvår kom turen till onsdagens orgelkonsert. Bengt Tribukait spelade verk av fem samtida tonsättare, som var och en på sitt sätt försöker nyskapa en musikgenre som fader Bach, organist och orgelexpert, fulländade. Det är en utmaning.

Organisten Bengt Tribugait framförde fem stycken i Hedvigs kyrka vid onsdagens konsert. Fyra av dem skrivna på 2000-talet samt ett från 1967, som också var det mest experimentella.

Adoration of the Magi in the Snow av Victoria Borisova-Ollas fick inleda. Ljuset sänktes i kyrkrummet medan tonerna svävade ner från orgelläktaren som snöflingor i en kontrasternas lek. Breda klanger omväxlande med ensliga tramp i snön, följt av brusande och allt tyngre flöde. Ett ljust irrbloss faller långsamt. Någon gräver sig en grotta, petar hål i taket mot stjärnorna. Sedan kommer snöplogen.

 

Bengt Tribukait
Trippelkoll. Bengt Tribukai spelade på Hedvigorgelns tre tangentuppsatser plus fotpedalerna.

 

Catharina Palmérs Angelic calls kan uppfattas som konsertens huvudverk. Fem korta, omväxlande satser, inspirerade av och med samma titlar som dikter av bland andra Edith Södergran, Karin Boye och Czeslaw Milosz. Stycket är skrivet för Bengt Tribukait som framförde det med minst tre fötter och fyra händer.

”Through the solar systems” karakteriseras av klättrande tag – solfjädrar. Följt av ”From the darkness”, djupt mullrande barduntoner ur djupen mot enstaka ljus. Därpå ljusa rop i glada små cirkelrörelser – ” Don’t be afraid” hämtar från änglarnas kör i julevangeliet.

”Do what you can” intonerar med sökande, frågande toner i mellanregistret. Så småningom hörs höga pip, ånyo dova toner, höga toner, frågor och svar, för den som lyssnar.

”The sign” är en kraftfull rammelbuljong med tordönsstämmor som ger lyssnaren intrycken av att stå nära bashögtalarna på en rockkonsert.

Staffan Storms Atem… Raum skulle kunna passa en kriminalfilm från 1960-talet. Smygande steg, nedslag. Försiktiga ljusa toner mot mörka ackordmattor. Volymen växer, kräver mer och mer utrymme, nu räcker det inte med rock. Detta är hårdrock för orgel. Och en liten flöjt.

 

Bengt Tribukait
Register. Genom att dra ut stämmorna färgas klangen av allehanda instrument. En stor orgel är som en hel orkester.

 

Mest säregna stycket är ändå Bengt Hambraeus japanskinspirerade Shogaku, skrivet 1967. Vibrerande, långa toner som intoneras försiktigt och avlöser varandra. Som insekter i vinden, avlyssnade och uppspelade i lägre hastighet. Det är meditativt ända tills åskregnet kommer. Eller om det är en ekoxe som brummar förbi.

Konserten avslutades med Ligita Sneibes Viderunt Omnes, en livfull final.

Samtida orgelmusik är en smal genre, vilket också märktes publikmässigt i glest besatta Hedvigs kyrka. Vilket inte hindrar att det är en viktig del av konstmusiken. Svensk musikvår pågår samtidigt i Stockholm, här är det föreningen Norrköpingsljud som står som huvudarrangör.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

SVENSK MUSIKVÅR Norrköping

20 – 24 mars 2017

Måndag 20 mars kl 19.00 Hedvigs kyrka
Östgöta Kammarkör
Dirigent: Christina Hörnell
Östgöta Brasskvintett
Mats Jansson
piano

Onsdag 22 mars kl 19 00 Hedvigs kyrka
Bengt Tribukait, orgel

PROGRAM
Victoria Borisova-Ollas – Adoration of the Magi in the Snow (2000)
Catharina Palmér – Angelic Calls (2013)

1) Through the solar systems
2) From the darkness
3) Don’t be afraid
4) Do what you can
5) The sign

Staffan Storm – Atem…Raum (2005)
Bengt Hambraeus – Shogaku (1967)
Ligita Sneibe – Viderunt Omnes  (2005)

Torsdag 23 mars kl 19 00 Crescendo
Duo Gelland
Eva Sidén
Madeleine Jonsson Gille
Duo Dialog

Fredag 24 mars kl 19 Antikvariatet
Ett program om Lars-Gunnar Bodin

LÄNKAR
Svensk musikvår hemsida Facebook konsert 25/3
Norrköpingsljud hemsida Facebook program
Strålande attackstart för svensk musikvår recension Kultursidan.nu 21/3 2017
Svensk musikvår med kör, orgel, elektro KortNytt Kultursidan.nu 19/3 2017

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Svensk musikvår med samtida orgeltoner (recension)

  1. Pingback: Porträttkonsert om Lars-Gunnar Bodin (recension) – KULTURSIDAN.nu