• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Rikstenoren Söderberg och Evelyn Jons (recension)


Utspel. Evelyn Jons är en mycket levande scenpersonlighet. Det visade hon redan från start, i låten Hundra enkla sätt att förlora en man av Bernstein.

 

Önskekonsert med toppartister

 

RECENSION/NORRKÖPING Önskekonsert i samarbete med Norrköpings Tidningar. Mest önskad av alla, tenoren Rickard Söderberg, gästade SON i bästa sällskap, musikalartisten Evelyn Jons, i lördags. Kända örhängen blandades upp med något nytt. Som sig bör klev en solist fram ur orkesterns led, Filip Draglund på trumpet.

Det utlovades en kavalkad med örhängen men ett par stycken hade jag inte hört förut. Det var också några nya tag av både den folkkäre Söderberg och hans partner Evelyn Jons; faktum är att hon är en minst lika begåvad artist som Rickard själv.

 

Rikard Söderberg, Alexander Hansson
Solfjäder. Glittrande Rickard Söderberg gjorde entré med Carmens  Habaneran.

 

Rickard, som blivit lite av ”rikstenor”, har en underhållande, ofta affekterad sångstil som väl knappast är ”klassisk” i bokstavlig mening men han återknyter närmast till ett äldre tenorideal. Caruso och framför allt Gigli (som var Björlings stora läromästare) i förra seklets början sjöng knappast ”klassicistiskt” utan tog sig stora friheter med musiken, vilket knappast gör deras konst mindre.

Hur som helst vet jag att Söderberg också kan sjunga ganska avskalat också i äldre klassicistiska operor, bland annat Haydn. Som också spelades under kvällen, mycket skickligt av Filip Draglund, till vardags alternerande stämledare i orkestern.

 

Filip Draglund
Bleckblås. Filip Draglund spelade ur Haydns Konsert för trumpet.

 

Programmet var nu inte koncentrerat på opera utan på symfoniska godbitar och amerikansk underhållningsmusik från den gyllene epoken. Evelyn Jons är en fantastisk scenartist med sin glamourösa uppenbarelse. Men hon visar också i konsertsammanhang prov på stor musikalisk och teknisk skicklighet, bland annat i Bernsteins Hundra sätt att förlora en man och Kristinas hit Du måste finnas från Björn och Bennys musikal.

Stundom kom Rickard till och med i bakgrunden, men de kom med fina duetter på slutet också.

 

Evelyn Jons, Alexander Hansson och SON
Sväng. Evelyn Jons gav Rickard Söderberg en rejäl match om publikens gunst.

 

Smetanas Moldau och även Indiana Jones(!) lät läckert med SON. Konserten överträffade mina och de flestas förväntningar, Filip Draglund på trumpet var mycket skicklig och dirigenten Alexander Hanson var både precis och ibland ledig i de lättare styckena.

© Text: Lars Henriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

DE GEERHALLEN Norrköping

25 mars 2017
Önskekonsert

Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Alexander Hanson
Solister: Evelyn Jons, mezzosopran, Rickard Söderberg, tenor, Filip Draglund, trumpet

PROGRAM
BIZET Carmen, uvertyr
BIZET Habaneran ur Carmen
BERNSTEIN Hundra enkla sätt att förlora en man ur Wonderful Town
HAYDN Konsert för trumpet, sats 3 Finale: Allegro
OFFENBACH Barcarole ur Hoffmans äventyr
STYNE Don’t Rain On My Parade ur Funny Girl (Arr. Örjan Fahlström)
NORDQVIST Till Havs från Tre Sånger (Arr. Sten Åstrand)
SMETANA Moldau ur Má vlast
WILLIAMS Raiders March ur Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark
STYNE People ur Funny Girl (Arr. Sten Åstrand)
ANDERSSON/ULVAEUS Du måste finnas ur Kristina från Duvemåla (Arr. Anders Eljas)
PROKOFJEV Montagues et Capulets ur Romeo och Julia
ARLEN Over The Rainbow (Arr. Nils Petter Ankarblom)
GIMENEZ Intermedio ur La boda de Luis Alonso
TRAD Oldies-medley (Arr. Øivind Westby)
Happy Days Are Here Again, Anything You Can Do, I Could Have Danced All Night, Oh, What A Beautiful Mornin’, Anything Goes, Some Enchanted Evening, With A Little Bit Of Luck, There’s No Business Like Showbusiness

LÄNKAR
Rickard Söderberg hemsida Facebook
Evelyn Jons hemsida Facebook
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.