Lisa Torell offentliggör Verkstad konsthall


Punktskrift. Men är det lätt för den som är synskadad att hitta fram till skriften? Lisa Torell ställer ut frottage och filmer på Verkstad konsthall under april. I sitt konstnärskap ställer hon frågor om det offentliga rummet.

 

Frottagekonst synliggör brist på tillgänglighet

 

NORRKÖPING Hur tillgängligt är det offentliga rummet? Konstnären Lisa Torell har alltid intresserat sig för offentligheten och det som står i vägen för allas rätt till delaktighet.

Utställningen på renoverade Verkstad konsthall (numera hyr konsthallen in sig hos föreningen Diaspora Norrköping som tagit över lokalerna) börjar ute på gatan. Rättare sagt, den förbereddes där redan i vintras.

 

Frottage av offentlig toalett
Konst som sätter fokus på samhället. I december filmades detta frottage av en offtentlig toalett. Lisa Torell i gul väst.

 

– Jag har alltid varit intresserad av det offentliga rummet, av yttrandefrihet och tillgänglighet, förklarar Lisa Torell. Hur ett samhälle fungerar känns i kroppen. Patriarkatet känns i kroppen, vilken ålder man är i, om man har ett handikapp, vilken sexualitet man har.

Hon lyfter fram hur viktiga de olika folkrörelserna varit för att påverka och förändra samhället: som kvinnorörelsen och nykterhetsrörelsen.

– Men minnet är kort, menar hon och uppfattar att många tar samhällsutvecklingen som något självklar.

Lisa Torell är full av kunskap, som att först omkring 1950 fick fattiga människor rösta i Sverige och först 1989 fick verkligen ”alla” vuxna rösträtt. Temat har drivit hennes konstnärskap runt i både Sverige och världen och hon är öppen för alla aspekter som väcks.

– Jag kommer från Göteborg, hur påverkar det hur människor som får veta det, hur de bemöter mig?, frågar hon retoriskt.

Född på 1970-talet minns hon att det var bra att vara ”snäll”. Nu har det nästan blivit ett skällsord. Och det är först efter lång kamp hbtq-personer kunnat ta plats i samhället, något som inte är självklart för alla ens i dag.

– Jag har alltid varit intresserad av hur vi bedömer varandra, ser på varandra, talar med varandra. Vad plats och identitet gör med våra föreställningar om varandra.

 

Human Population_Lisa Torell copy
Decemberfrottage. Lisa Torell gnuggade med färg mot taktila upphöjningar på marken.

 

Inför utställningen Tydliga avtryck i mumlande samhälle i Norrköping har Lisa Torell startat med att ställa frågor om offentliga toaletter. Hon påminner om hur offentliga toaletter, pissoarer, först enbart fanns för män. Där kommunala toaletter saknas i centrala stadsdelar finns varuhus, men deras offentlighet är begränsad i tiden och för många personer.

Redan i december förra året genomförde hon en performance, Human Population, utanför Stadsbiblioteket. Iklädd lysande gul väst – som både skyddade och markerade auktoritet – gnuggade Lisa Torell med krita på genomskinlig plast på taktila symboler, de upphöjda markeringar som ska hjälpa handikappade att hitta rätt i gaturummet.

– Publiken deltog jättemycket, de fick hjälpa till att hålla plasten, berättar Lisa Torell som genomförde performancen på engelska då flera som deltog var tillresta konstnärer från andra länder.

Det hela filmades av Annika B Kupiainen, verksamhetsledare för Verkstad konsthall.

Nu hänger plasten inne i Konsthallen, gnuggandet kallas ”frottage”. De olika markeringarna i glada färger har hamnat ovanpå varandra, en komposition. Lisa pekar på ränderna och berättar hur hon upptäckte att de taktila markeringarna för synskadade inte ledde fram till punktskriften som informerade om toaletten. Kanske någon tyckte att det blev snyggare om det gick vid sidan om, spekulerar hon.

 

Trottoarkanten fasas ner
Asfaltsläggning. Ett filmklipp ur konstvideon Trottoarkanten fasas ner av Lisa Torell.

 

I februari visades filmen Trottoarkanten fasas ner på Stadsbibliotekets fasad och i Verkstads fönster, möjliga att se för de som hade vägarna förbi.

Trottoarkanter fasas ner för att öka tillgängligheten för personer med barnvagnar, rullatorer och rullstolar. Genom att filma arbetet på tre vitt skilda platser – Belgrad, Tromsö och Nacka – blev det också jämförelser mellan tre olika samhällen.

I april visas de två filmerna Human Population och Trottoarkanten fasas ner i Verkstad konsthall. Utställningen inleds lördag 1 april med en liknande performance som den i december, den hålls på svenska den här gången.

Temat engagerar och när Lisa Torell väl öppnat tankemodellen spretar pressträffens deltagare i olika riktningar, en föraning om vad utställningen kan väcka för tankar. Konstnären understryker att hon är angelägen om att använda konstens grundläggande uttryck, som måleri, skulptur, collage och för den delen frottage/kalkering.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin, Lisa Torell och Annika Kupiainen

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

VERKSTAD KONSTHALL Norrköping

1 – 23 april 2017
Lisa Torell

Tydliga avtryck i mumlande samhälle
Utställning
Videoverk: Trottarkanten fasas ner
Dokumentär film av performancen Human Population

1 april PROGRAM

16.00 Performance
Guidad vandring med taktila markeringar
Start från Stadsbibliotekets entré

17.00 Vernissage
Verkstad konsthall

LÄNKAR
Lisa Torell hemsida
Verkstad hemsida Facebook FB-evenemang

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.