• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Scenkonstbiennal med Gatuteaterfestival (krönika)


Fäboland. Thelma och Louise i allmogestil. Fäbodarnas musik är grunden i den svenska folkmusiken hävdar Sara Parkman och Samantha Ohlanders.

 

Se 8 av 16 juryvalda föreställningar + mer ändå

 

KRÖNIKA/NORRKÖPING Scenkonstbiennalen är teaterns branschmöte. Östgötateatern står för värdskapet, men det är främst de fria grupperna som fyller stans alla scener med teater i framkanten. 16 juryvalda föreställningar kompletteras med gästspel från utlandet och teaterhögskolor.

Gatuteaterfestivalen är bonustillägget som ska synas på stan.

 

Vibrationer i luften
Cirkusmusik. I höstas gav Norrköpings symfoniorkester skolkonserten Vibrationer i luften i samarbete med Östgötateatern och Norrköpings Ungdomscirkus. Kanske just det här numret ingår i Invigningsföreställningen i De Geerhallen.

 

Invigningsföreställningen i De Geerhallen på tisdagen blir ett spektakel utan dess like med inslag av opera, cirkus, och rentav teater. Musikerna lovar inte att hålla sig på mattan, chansen är stor att det blir något alldeles uppåt väggarna.

Senast Scenkonstbiennalen slog ner bopålarna i Norrköping var 1999. Nu är det dags igen för en vecka fylld av teater. Hela branschen kommer, på seminarierna diskuteras allt från senaste scentekniken till operakonstens kvinnoporträtt.

Alla tillgängliga scener i centrala Norrköping, från Stora teatern till Lennings på Södra Promenaden, fylls av föreställningar. Juryn har valt ut 16 uppsättningar av svenska grupper. Därtill kommer utländska gästspel och teaterhögskolornas examensuppsättningar samt Östgötateaterns Baba Yaga som spelas av unga alter egot Ung scen/öst.

 

Svindlande Höjder
Svindlande höjder på en pytteliten scenyta. Emily Brontës roman levereras på 15 minuter av Moment:teater. Får Heathcliff plats?

 

Det är en tung jury, ledd av Svenska Dagbladets teateransvarige recensent Lars Ring, som valt ut biennalföreställningarna. De är alltså de mest spännande, nyskapande uppsättningarna som satts upp i Sverige under det gångna året.

Något man kan fundera över är varför i stort sett alla görs av fria teatergrupper, de som arbetar med små medel, medan institutionsteatrarna med sina större resurser lämnat mycket få bidrag (undantagen är Örebro länsteater, Norrlandsoperan och Riksteatern).

Svaret är att avantgardeteatern inte har en så stor publik. Men den ligger i framkanten och drar, utan den skulle den publikt bredare teatern stagnera.

Och någon bred publik kan knappast Moment:teaters Svindlande höjder, som spelas för 4 personer i något som mest liknar en städskrubb och tar 15 minuter, ju inte rymma. Därför ingår den inte i den mer öppna delen av programmet utan kan endast bokas av den som investerar i ett biennalpass – genvägen till att känna dig som en i branschen. Men skynda för vissa föreställningar går åt som smör i solen.

 

Våroffer
Våroffer. Stravinskijs musik kläs i kanadensisk koreografi.

 

Det är ändå många intressanta, provocerande, uppnosiga, glada, oförskämda uppsättningar som är öppna för en allmän publik. Botanisera och boka på Östgötateaterns hemsida. Missa inte utländska gästspelet Våroffer och Henri Michaux: Mouvement av kanadensiska koreografen Marie Chouinard. Dans överbryggar språkbarriärer. Övriga föreställningar går inte heller av för hackor.

• Akvarium – Problemfylld, explosiv, poetisk kammaropera av Man Must Sing.
Ankomsten – Teateri ställer ALMA-prisade Shaun Tans sepiafärgade bildroman på scen med både dockor och människor.
Befrielsefronten – Maria Sveland, Örebro länsteater och en kvinnlig kampgrupp tar itu med manligt sexuella våld.
Breaking Point – Nycirkusartisten Alexande Weibel Weibel sabbar den ena slaka linan efter den andra. Klarar han examensprovet?
Fäboland – Hemvävd folkmusikkabaré från Riksteatern i matriarkatets rike.
Mens – Teater Tamauers regissör Anders Friberg vågade röra den skrämmande menstruationen.
Shapes of States – Vad har samhällskroppen att göra med kroppformandets historik från 1920-talets folkhälsa till dagens träning? Norrlandsoperan i samarbete med Inkonst och wpZimmer.

 

Ankomsten
Sepiatonad. Shaun Tans tecknade roman Ankomsten har blivit teater.

 

Kan det bli ännu roligare? Gatuteaterfestivalen är Scenkonstbiennalens off-scen, öppen för alla på gator och torg. Östgötateatern går längst fram i ledet 25 – 27 maj. Eller redan tidigare, eftersom föreställningen Ŝanĝo – en cirkus på väg visas utanför Frinavet i Navestad/Ringdansen redan nu på torsdag.

Det blir mer ändå. Inte bara från Östgötateatern och lokala fria teater- och dansgrupper. Även här blir det utländska gästspel.

Välj inte. Blunda. Peka. Hugg.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin, Peter Lloyd, Märta Thisner, Anna Fyrsten, Nicolas Ruel

NORRKÖPING

23 – 28 maj 2017
Scenkonstbiennalen
Arr:
Scensverige, Östgötateatern, Upplev Norrköping och Region Östergötland

25 – 27 maj 2017
Gatuteaterfestival
Arr:
Östgötateatern, Upplev Norrköping, Norrköpings kommun och Region Östergötland

LÄNKAR
Scensverige hemsida Facebook Alla föreställningar
Östgötateatern hemsida Facebook
Scenkonstbiennalen  FB-evenemang
Gatuteaterfestival FB-evenemang

Tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Scenkonstbiennal med Gatuteaterfestival (krönika)

  1. Pingback: Välkommen till Gatuteaterfestivalen! – KULTURSIDAN.nu

  2. Pingback: Lysande feststart för Scenkonstbiennalen – KULTURSIDAN.nu