• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Shapes of States otäckt vassa idéhistoria (recension)


Styrsystem. Dansarna Sandra Lolax, Sindri Runudde, Andrea Svensson i Stina Nybergs ”Shapes of States” som ges under Scenkonstbiennalen.

 

Skymningsblå berättelse om kalla ideal

 

NORRKÖPING Flygeln har förvandlats till en annan plats. Vackert skymningsblå dansare beskriver 1900-talets idéhistoria om kroppar från individer till samhällsbygge. Skärningspunkten mellan de ideala och de bortvalda, de utrensade ryms i ett rum i vitt och svart.

Dansföreställningen Shapes of States är en del av den nu pågående Scenkonstbiennalen, fylld av angelägna berättelser på konstens alla språk.

Glänsande skymningsblå pyjamasuniformer. Så vackert på det stora vita golvet mot de svarta tygväggarna och det vita draperiet med de blå ränderna. Rummet i rummet förvandlar Flygeln till en annan plats.

Dansföreställningen Shapes of States syntolkas. En del av publiken har släppts in i förväg och fått hörsnäckor. Tanken gnager – borde jag anmält mig?

Koreografen Stina Nyberg från MDT (tidigare Moderna dansteatern) inleder med en kombinerad föreläsning och syntolkning. Hennes mikrofonförstärkta finlandssvenska röst plöjer igenom rumsbeskrivning, kroppsteorier från tidigt 1900-tal och löst skinn i munnen, allt lika tydligt, ickevärderande och icke-affektivt.

Modern konstdans är ofta idéburen, här presenteras föreställningens grunder som på silverbricka. Koreografens skärningspunkt är ryske teatermannen Vsevolod Meyerholds teori om biomekanik, amerikanen Frederick Winslow Taylors idéer om arbetsuppdelning och koordinering av kroppsrörelser samt svensk folkhälsa med utgångspunkt från Norrköpingssonen, rektorn för Karolinska institutet, Frithiof Lennmalms initiativ till det som blev Svenska rasbiologiska institutet.

Sent omsider inträder en dansare, med smygande steg, stannar upp och gör tydliga rörelser, små cirklar med händerna vid vänster höft. En hand som lyfts. En kropp som faller. Allt syntolkas av mikrofonen med lätt fördröjning. Det är en lättnad när rösten tystnar, och jag får se föreställningen ostörd.

Ännu en dansare träder in, samma rörelsemönster. De dansar nära varandra, nästan som speglingar. Sedan sker förskjutningar, en hand som höjs, en annan kropp som faller, bärs bort, stjälps av. Ett mord, en klinisk rensning. En ny dansare ersätter och allt upprepas: abstrakta rörelser och abstrakt dödande. Det skymningsblå blir en stundtals otäckt vass berättelse om ideal och kall sanering. Det obehagliga blir abstrakt, som tv-reklamens blåfläckade trosskydd.

Fyra dansare bygger en maskin med sina kroppar, företagsekonomer som kan sin Taylor känner igen sig. Liksom alla som sett Chaplins filmklassiker Moderna tider. Jag läser föreställningen som vore den 1900-talets historia i konstnärligt abstrakt form. Där är utrensandet av motståndare inom bolsjevikernas elit (Mayerhold mördades). Där är nazismens folkmord och rensningar av allt som var sjukt. Vårt språkbruk avslöjar oss, ord som samhällskropp, uttryck som ”En sund själ i en sund kropp” eller ”För att du är värd det”.

En gräns nås, blod väller fram, döden individualiseras. Äntligen ett ögonblick av ånger, sorg och eftertanke. En tung börda att bära. Är orkestersekvensen med dansande draperi en vändning?

När musik tillförs – från skrapig gammal ”filmmusik?” till synth och mjuk gitarr – blir jag medveten om föreställningens tystnad. Endast dansarnas tasstramp, andhämtning, klatschande slag har hörts tidigare. Och skratt som då och då uppstår hos publiken – överraskande – vad förstår de som inte jag förstår? Tills jag inser att det är de som fått hörsnäckor som fnissar, ett publikens eget soundtrack som gör upplevelsen än mer absurd. I Ionescos mening, där finns en djupare mening i det till synes meningslösa. (I efterhand överhör jag en kort konversation – ”Nu dansar de Folkhälsomyndighetens logotype”.)

”Shapes of States” är en sevärd dansföreställning (offentlig föreställning ikväll torsdag) som väcker obehagliga tankar. Just konstformens kroppsmedvetenhet gör den lämpad att upptäcka och hjälpa oss andra att se intressestyrda strukturer i tillvaron.

Flera dansare är inne på samma tankebana. Här i Norrköping har jag sett spåren bara under senaste halvåret, i Dansbingo med regionala danskompaniet Ronny och i Measured Moments som gavs i Riksteaterföreningen KariN:s regi för en knapp månad sedan.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: José Figueroa för MDT

FLYGELN Norrköping

24, 25 maj 2017 kl 19
Shapes of States
Koreografi: Stina Nyberg
Scenografi: Tove Edlund Dreiman

Kostym: Tove Edlund Dreiman, Sandra Leandersson
Ljus: Josefin Hinders
Prod: MDT, Norrlandsoperan, Inkonst and WPZimmer 

DANSARE
Sandra Lolax, Sindri Runudde, Andrea Svensson, Stina Nyberg

LÄNKAR
MDT hemsida Facebook Shapes of State
Vsevolod Meyerhold Wikipedia
Frederick W Taylor Wikipedia
Frithiof Lennman Wikipedia
Scenkonstbiennalen  FB-evenemang
Lysande feststart för Scenkonstbiennalen reportage Kultursidan.nu 24/5 2017
Scenkonstbiennal med Gatuteaterfestival krönika Kultursidan.nu 15/5 2017
Measured Moments dekonstruerar dans recension Kultursidan.nu 3/5 2017
Dansbingo bekräftar en hel generation recension Kultursidan.nu 20/1 2017

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.