• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Grymma operan Norma först ut i höst (recension)


Uppbrott. Sondra Radvanovsky och Joseph Calleja gestaltar druidernas översteprästinna Norma och romaren Pollione.

 

Fin scenografi och storslagen skönhet

 

NORRKÖPING Skön sång – obönhörligt grym handling. 1800-talsoperan Norma av Bellini inledde höstens operasäsong på bio. I lördags direktsändes den från Metropolitans operahus i New York till bland annat många biografer i Sverige, varav två i Norrköping och en i Gusum.

Norma av Vincenzo Bellini och Felice Romani bygger på en tragedi av Alexandre Soumet. Den galliska översteprästinnan Norma i ett triangeldrama där hennes älskare, den romerske konsuln Pollione, fallit för den unga prästinnan Adalgisa. Det går illa. Vid urpremiären i Milano 1831 tolkade publiken in den rådande politiska situationen med Italien som en del av det österrikiska kejsardömet.

Endast fyra år efter att Sandra Radvanovsky debuterade i rollen som Norma på Metropolitan har en helt ny uppsättning gjorts av Bellinis mästerverk.

 

Norma
Metroplitanklass. Scenografin är storslagen och växlar mellan grandiosa och intima miljöer.

 

En nästan universellt hyllad föreställning som dock har skönhetsfläckar. Norma är en svår roll men jag är fullt nöjd med Sondra Radvanovsky, en glammigare men mindre säker variant av Joan Sutherland (Pavarottis första drabant). Sondra Radvanovsky bjuder på vackra flytande höga toner men är ibland svajig i övrigt.

Joseph Calleja som romaren Pollione har jag hört live många gånger på Operan. Han har en imponerande fysisk gestalt och har utvecklats med åren, men höjdtonerna sitter inte alltid.

Joyce DiDonato, som här sjunger rollen som Adalgisa, är bäst som komisk aktris och i ”byxroller” men är säker vokalt.

Ändå är detta en dramatiskt effektiv och helgjuten föreställning med utmärkt kör och fin scenografi och ”stämning”. Den obönhörligt grymma handlingen med barnamord och människooffer har ändå en storslagen skönhet.

Det är ett extra plus att man hittat en vacker och glamourös prästinna och en stilig romare istället för en liten fetknopp som ”brukligt” är.

Det hettar till ordentligt ibland i den oerhört teknisk krävande musiken. Premiärnerver är också en sak, och dirigenten varierar den något stereotypa musiken så gott han kan.

Lilla Teatern, som jag besökte, har fått en ny imponerande biolokal med utmärkt ljud, vilket dock har gått allmänheten förbi. Vi får hoppas fler hittar till f.d. Matteusgården i fortsättningen.

Nästa opera från Met är Trollflöjten av Mozart.

© Text: Lars Henriksson
© Foto: Metropolitan Opera

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Norma

CNEMA och LILLA TEATERN Norrköping samt FOLKAN BIO Gusum

7 oktober 2017

Norma

Opera
Musik av Vincenzo Bellini, libretto av Felice Romani efter Alexandre Soumets tragedi

Dirigent: Carlo Rizzi

Regi: Sir David McVicar

Scenografi: Robert Jones

Kostym: Moritz Junge
Livesändning från Metropolitan Opera, New York via Folkets hus och parker


MEDVERKANDE

Norma, druidisk prästinna: Sondra Radvanovsky
Pollione, romersk general / prokonsul av Gallien: Joseph Calleja
Adalgisa, prästinna: Joyce DiDonato
Oroveso, druid: Matthew Rose
samt Metropolitans kör och orkester

LIVE PÅ BIO – OPERA
Hösten 2017
7/10 Norma (MetOpera)
14/7 Trollflöjten (MetOpera)
3/11 Dracula (KunglOperan)
18/11 Mordängeln (MetOpera)

LÄNKAR
Norma Wikipedia
Live på Bio hemsida Facebook
Metropolitan Operan hemsida
Lars Henriksson – Operalaven hemsida
Cnema hemsida
Lilla Teatern hemsida
Folkan Bio hemsida

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.