• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Charlie Christensen fick EWK-priset


Vilse i Norrköping. Charlie Christensens känguru på väg ut ur bild får beteckna satirtecknarens känsla inför att få EWK-priset 2017.

 

”Skål Kosmonauter!”

 

NORRKÖPING Arne Anka tar priset. Tecknaren Charlie Christensen tog emot EWK-priset på Arbetets museum i lördags. Han berättade om förebilderna, om humorn och om satirens uppgift att sparka på makthavarna.

Satir är något jag alltid älskat. Jag får skratta åt sådana saker som egentligen är väldigt allvarliga och humorn gör att de blir enklare att förstå. Som Charlie Christensen säger: ”Det är en grundläggande sak i både demokratin och yttrandefriheten. Men satir är aldrig propaganda, den beskriver en allvarlig bild på ett humoristiskt sätt.”

EWK-priset delas ut av EWK-sällskapet och Dagens Arbete på Arbetets museum. Familjen representeras av EWK:s dotter Margareta van der Bosch. Många har hittat till salen på Arbetets museum där högtidstal och prisutdelning, 10.000 kronor och en fin plakett, följs av en ytterst underhållande föreläsning av prismottagaren. Samt ett avslutande samtal med Dagens Arbetes kulturredaktör Göran Widerberg.

– Makthavare behöver granskas, även med satirens ögon, men också de politiska underströmningarna. Den dag vi slutar att bry oss om vad som händer blir det farligt. Därför behövs satirens skärpa, den enkla teckningen som lyckas fånga det komplexa i situationen, påminner Helle Klein, VD på tidningen Dagens Arbete, där pristagarens huvudkaraktär Arne Anka publicerats i många år.

 

EWK hade koll på S-historien
Förebilder. Att EWK hade koll på S-historien visade Charlie Christensen i sin föreläsning.

 

Jag har många gånger skrattat åt Arne Anka och hans vapendragare Krille Krokodil när de har sina diskussioner om livet och världen. Det är klockrena iakttagelser beskrivna på ett ofta skruvat sätt men med den där tvisten som gör det så förbaskat bra.

”Skål Kosmonauter!” Uttrycket öppnar upp för Arne Ankas utsvävningar, inte för alkoholkonsumtionens skull, utan för att det säger vi kan åka varsomhelst och iaktta världen och världen är vår scen.

I sin bildspäckade föreläsning berättar Charlie Christensen om förebilderna varav EWK är en. I den långa raden finns svenska humorikoner: Beppe Wolgers, Lars Ekborg, Karl-Gerhard och Margaretha Krook men också Cornelius Wreeswijk och Fred Åkerström.Vår nationalskald Bellman finns också med.

– Arne har mycket av Mowitz i sig, säger Charlie Christensen och visar hur ankan tagit plats i några av epistlarna i serieformat.

Charlie Parker och Gunde Svan har också sin vikt. Musikern Charlie Parker står för seriestripparnas tänk – vers, refräng, vers refräng och vers och en refräng med ett skarpt avslut.

– Gunde Svan har tänket att ingenting är omöjligt vilket gör att man kör på tills man vinner.

Den mentaliteten finns helt klart i Arne, han hamnar i en uppsjö av situationer men han vinner alltid med knorr på slutet.

Att Arne Anka så ofta befinner sig i krogmiljö öppnar för allt. Där kan alla umgås oavsett etnicitet, kultur och religion. I en bar kan vad som helst diskuteras.

 

Arne Anka och Lisbeth Salander
Salander. Arne Anka fångar upp det som rör sig i tiden.

 

– När Arne började att efterfrågas så var jag ju tvungen att slå upp vad definitionen på satir är. Den lyder ”Vikten av skrift och dylikt som beskriver en situation ur en vinkling med humor”. Det jag gör är alltså ”dylikt”, konstaterar han med ännu en punchline.

– Satir är inte propaganda. Den tar inte ställning men den sparkar på maktelit och makthavare vilket gör satiren till ett viktigt redskap för demokrati och yttrandefrihet.

I dagens samhälle är satiren kanske ännu viktigare med snabba nyhetsflöden och sociala medier. Det är viktigt att tänka källkritiskt, vad är fake news och vad är äkta, är en fråga som vi bör ställa. Då är humorn en viktig faktor som beskriver det vi ser.

– Jag utgår från hyperrealism och fabler i mitt tecknande.

När Charlie flyttade till Spanien mot slutet av 1980-talet fick Arne gå till vila. Det var svårt att hänga med i vad som hände på hemmaplan. I hans ställe kom krigskorrespondenten Konrad K, som blev alltmer lik Arne. Arne Anka började gästspela i serien för att till slut överta Konrads jobb. Ett briljant drag som öppnade upp för att han åter ska kunna ta sig an världspolitiken men ändå kunna återvända till en grogg och återställare på hemmabaren Zekes.

Jag är glad att Arne Anka får fortsätta sina briljanta iakttagelser av världen. Det ska bli spännande att fortsätta att följa Herr Ankas liv och leverne, bakfyllans aristokrat!

© Text: Christina Wernersson
© Textredigering: Ann-Charlotte Sandelin

© Foto: Sven Åke Molund

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Margareta van der Bosch, Charlie Christensen och Lars-Olof Johansson

EWK-MUSEET, ARBETETS MUSEUM Norrköping

11 november 2017
EWK-priset till Charlie Christensen

EWK-sällskapet, Dagens Arbete, Arbetets museum

LÄNKAR
Charlie Christensen Wikipedia
EWK-sällskapet hemsida
EWK-museet hemsida Facebook
Arbetets Museum hemsida Facebook

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.