• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Hepburn inleder Cinemateket ℅ Cnema


Ögonöppnare. Med Holly Golightly (Audrey Hepburn) introducerades en helt ny typ av kvinna på vita duken. En som lever ett utsvävande liv (utan att bli moraliskt straffad för det), framför allt gör hon det med stil.

 

En dröm för cineaster

 

NORRKÖPING Gamla godingar. Cinemateket inleder vinter/vårsäsongen med mästerverket Frukost på Tiffanys från 1961 med Audrey Hepburn i den kvinnliga huvudrollen. Sedan blir det klassiker i världsklass en gång i månaden långt fram i vår.

Då var det återigen dags för Cinemateket att ta över Cnema en kväll i månaden för att visa klassiker i världsklass fram till sommaren. Rivstart på fredag med mästerverket Frukost på Tiffanys (Breakfast at Tiffanys, 1961).

”En nyinflyttad författare förälskar sig i sin granne Holly Golightly – en charmig, föga moralisk och extremt välklädd playgirl som är på jakt efter en rik man att gifta sig med. Filmen bygger på Truman Capotes väsentligt råare novell med samma namn, och författaren hade själv hellre sett Marilyn Monroe i huvudrollen. I dag är det omöjligt att tänka sig någon annan än Hepburn, som gjorde rollen till sin mest ikoniska.” Så skriver Cnema i sin presentation av filmen.

Den här säsongen får vi se ett väldigt spretigt urval av filmer, men en betydligt bättre repertoar än tidigare. Oerhört kul att en svensk film fick hänga med, nämligen Tage Danielssons Picassos Äventyr från 1978 med den saknade och alltid briljante Gösta Ekman. Filmen var även Hasse & Tages sista gemensamma filmprojekt, bara en sådan sak gör det värt ett besök.

Dessutom är biljettpriset nära nog också klassiskt, 60 kronor.

© Text: Fredrik Frank

© Foto: Frukost på Tiffanys

CNEMA Norrköping

Vinter–vår 2018
Cinemateket ℅ Cnema

PROGRAM
5 januari: Frukost på Tiffanys
11 februari: A Clockwork Orange (fel datum i tryckta programmet)
8 mars: My Twentieth Century
29 mars: Det våras för sheriffen
29 april: Picassos Äventyr

LÄNKAR
Cnema hemsida Facebook Cinemateket

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.