• KULTUR-ANNONS

     

     

  • NYHETER

Tosca inledde biosända operasäsongen


Furie. Polischefen Scarpia faller i sin egen fälla när Tosca hämnas.

 

De är några av de bästa i dag

 

RECENSION/ NORRKÖPING Politik och dramatik. Ett nytt ungt sångarlag levererade många fina ögonblick i Metropolitans uppsättning av Puccinis Tosca. Operadivans älskade Cavaradossi fängslas och torteras av maktens Scarpia. Men hon hämnas.

Många av oss operafreaks är uppfödda med Tosca och sångare som Caballé, Callas, Domingo och Pavarotti. Själv hade jag en halvdålig inspelning med Eva Marton, Carreras och Juan Pons (lite lik en spansk barytonvariant av Domingo). Det ansågs vara lite av ”B-laget” då, men är ändå mycket bättre än det bästa som finns idag, i alla fall sångligt.

 

Tosca
Förälskelse. Vittorio Grigolo (Cavaradossi) och Sonya Yoncheva (Tosca) levererar många fina ögonblick.

 

Metropolitan Opera satsar dock på skådespeleriet istället. Ett nytt sångarlag står på scenen i stället för de mer namnkunniga Kristine Opolais, Jonas Kaufmann och Bryn Terfel jag gärna sett i de ledande rollerna.

Ungdomlig entusiasm från sopranen och tenoren, en emotionell stil och en traditionell iscensättning kommer man långt med. Det går nästan inte att misslyckas med Tosca, som är oerhört tacksam både musikaliskt och dramatiskt.

Sonya Yoncheva (Tosca) har jag alltid gillat som röst och scenisk uppenbarelse – mon hon är ingen tragisk hjältinna. Vittorio Grigolo (Cavaradossi) är lite valpig och överemotionell. Men de levererar många fina ögonblick båda två. De är ändå några av de bästa som finns idag.

Željko Lučić som ”skurken” Scarpia saknar den italienska sötman i rösten och den äldre Bryn Terfels kommunikation med publiken, men är oftast mycket effektiv.

 

Tosca
Finalscen. Storslagen dramatik när Tosca tar konsekvenserna av sin handling.

Matteusgården, där IOGT-NTO numera huserar med Lilla teatern, som livesänder Met under våren, har ett populärt program framför sig med titlar som Askungen, Kärleksdrycken och La Bohème. Det ska som vanligt bli roligt att följa Metropolitanoperans och Kungliga Operans äventyr även detta år.

Cnema och Folkan Bio i Gusum har i stort sett samma program som sänds via Folkets Hus och Parker.

© Text: Lars Henriksson

© Foto: Metropolitan Opera

LILLA TEATERN, MATTEUSGÅRDEN Norrköping

27 januari 2018
Tosca
Giacomo Puccini (musik) och Giuseppe Giacosa & Luigi Illica (libretto)
Opera
Dirigent: Emmanuel Villaume
Regi och koreografi: Leah Hausman
Scenografi & kostym: John Macfarlane
Producent: Sir David McVicar
Livesänd från Metropolitan Opera via Folkets hus och parker

MEDVERKANDE
Tosca: Sonya Yoncheva
Cavaradossi: Vittorio Grigolo
Scarpia: Željko Lučić
Sacristan: Patrick Carfizzi
Samt Metropolitans kör och orkester

 

OPERA PÅ BIO

Vinter-vår 2018
Cnema, Lilla teatern, Folkets Bio i Gusum

27 januari
Tosca – Metropolitan Opera

3 februari
Askungen – Kungliga operan

10 februari
Kärleksdrycken – Metropolitan Opera

24 februari
La Bohème – Metropolitan Opera

10 mars
Semiramis – Metropolitan Opera

17 mars
Aida – Kungliga operan

31 mars
Così fan tutte – Metropolitan Opera

14 april
Luisa Miller – Metropolitan Opera

28 april
Askungen – Metropolitan Opera

LÄNKAR
Giacomo Puccini Wikipedia
Folkets hus och parker hemsida Live på bio/Facebook
Metropolitan Operan hemsida Tosca
Tosca handling/Operalogg
Lilla Teatern hemsida
Lars Henriksson – Operalaven hemsida

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.