• KULTUR-ANNONS



  • NYHETER

GAFFA-priser utan äkta galastämning


Vinnare. Silvana Imam kom till Flygeln och tog emot GAFFA-priset för Årets Urban.

 

Vinnarna för etablerade för WTM?

 

KRÖNIKA/ NORRKÖPING Videohälsningar. På pappret var idén strålande. En gala där publik och vinnande artister möts mitt under en musikfestival. Men endast ett fåtal av GAFFA-prisets vinnare – all heder till Silvana Imam – kom till galan i Flygeln på lördagskvällen. Where’s The Music? är inte de etablerade artisternas arena.

Det började bra i Flygens foajé. Med röd matta och en ung DJ som spelade retro-schlagers. Musikstaden Norrköpings projektledare Sandra Wall var glad:

– Att vi får hit ett musikpris som både musikbranschen och publiken tycker om.

 

Joy M'Batha och Frej Larsson
Finklädda. Joy M’Batha och Frej Larsson ledde galan och bjöd på sin nya singel Äntligen hemma till bilder från musikvideon.

 

Galan leddes av två rapartister, ironins apostel Frej Larsson och hans ängel Joy M’batha. Paret stod faktiskt för för kvällens bästa akt när de uppklädda i 1700-talskläder gjorde sin nya singel Äntligen hemma till bilder från musikvideon som spelats in i Frej Larssons barndomshem i Ronneby. En skön kontrast mellan yta och innehåll.

Men GAFFA-vinnarna var inte på plats, inte heller de nominerade. Förutom Norrköpingsartisten Hardy Hum som slagits ut redan i första omgången. All heder till de få som ändå kom!

Silvana Imam kom till Norrköping och tog emot Årets Urban till publikens jubel. Olle Grafström från hiphop-kollektivet Tjuvjakt lyfte bandets tunga G-utmärkelse för Årets Genombrott.

– Tack så jävla mycket. Det här är den tredje musikgalan i Sverige jag är med på i år, sade hyllade Silvana Imam och önskade sig fler musikgalor.

 

Tre videoinspelade hälsningar från Zara Larsson som tog storslam
Årets Soloartist, Album, Låt. Tre videoinspelade hälsningar från Zara Larsson som tog storslam.

 

Inget uppsprättande av kuvert. Resten av GAFFA-prisgalan bestod i princip av filmade hälsningar och mer eller mindre glada tack till alla som röstat. Zara Larsson tog, inte oväntat, hem Årets Soloartist, Årets Album och Årets Låt och tackade, allt mindre överraskad, via filmduken.

Håkan Hellström skickade mångårige medmusikern Oscar Wallblom, som i sällskap med Jan, Håkan Hellströms kanske största fan, tog emot priset. Att det var Jan som fick med sig priset hem var en fin gest, artistens tack till sin publik

Enda överraskningen stod kanske den annars tillbakalutade Frej Larsson själv för. Han lämnade sitt normaliserat svordomspepprade språkbruk och höll ett brandtal om intersektionalitetens tid inom elektronika och rave när Fever Ray tog hem priset för Årets Elektroniska.

– Folket ska knuffa normerna för vad som är socialt acceptabelt!

 

Viola Beach Memorial till Fieh (vid G) och till Anna Kornelia Åberg
Hedrade. Viola Beach Memorial till norska artisten Fieh (vid G) och till svenska managern Anna Kornelia Åberg (längst till höger).

 

Viola Beach Memorials vinnare, norska artisten Fieh, neo-soul, som gick upp på Crescendos scen långt senare på kvällen var förstås på plats. Liksom svenska musikproducenten Anna Kornelia Åberg, som fick managerpriset för sin strävan mot ett hierarkilöst musikbolag. Signifikativt tog hon tog hela gänget medarbetare med sig upp på scenen.

– Makten tillbaka till alla kreatörer, manade hon i sitt tacktal.

 

Muhammed Faal och sångerska
Artisteri. Muhammed Faal och en av hans två sångerskor, båda med efternamnet Dyall. Tyvärr medgav inte galan mer än en låt per musikakt.

 

Bristen på mer eller mindre överraskade vinnare som kliver upp på scenen kunde kompenserats av musikakterna. Punkiga Rome Is Not A Town, elektropopiga Rein, sydstatsklädda rapparen Muhammed Fall med promenadkäpp och två sångerskor, indiepoprockaren Slowgold och hårdrockarna Graveyard stod för en god spegling av den musik som levererades på scenerna runtom i Norrköping där Where’s The Music pågick för fullt och dit allt fler av publiken lockades tillbaka.

Men ljudteknikerna vaknade inte förrän Rome Is Not A Town spelat klart sin låt. Det var först Slowgold som förmådde skapa stämning liksom Graveyard, som lekfullt vände sin låt från mild blues-country till hårdrock.

 

Emma Knyckare och Statement Festival tog emot Redaktionens specialpris
Jobbar för en ljusare tid. Emma Knyckare och Statement Festival tog emot Redaktionens specialpris. alla klädda i #metoo-svart.

 

Utanför alla omröstningar delade Frej Larsson och Joy M’batha ut ytterligare ett pris: Redaktionens Specialpris. Återigen klev Frej Larsson upp ur galasoffan:

– Separatism funkar i alla lägen. Det är viktigt att inse att vi kommer från olika utgångspunkter. Olika uttryck är lika mycket värda ur ett intersektionellt perspektiv.

Mottagaren Emma Knyckare tog också med sig en stor skara medarbetare på scenen, alla klädda i #metoo-svart. ”Ungefär hälften av de 25 rabiata feminister”, förklarade hon, som jobbar för att landa Statement Festival, den mansfria festivalen som äger rum på Bananpiren i Göteborg 31 augisti–1 september i sommar.

Den andra halvan av medarbetarna var hemma med barn. För det är många små barn med på festivalarrangörernas möten i verkligheten och på Skype.

– Målet är att bebisarna, när de växt upp, ska få gå på en festival utan att behöva se sig om över axeln, förklarade Emma Knyckare.

 

Frej Larsson
Soffliggare. Frej Larssons tillbakalutade stil är välkänd. Vid några tillfällen lyfte han sina insatser för galan över sin vanliga ironiska nivå.

 

För att få en galastämning värd namnet i framtiden bör GAFFA tänka över vilken slags musikfestival de vill samarbeta med eller hur de ska lyckas bussa hit vinnarna? För visst är publikens röster värda en gala!

Musikstadens Sandra Wall har ett förslag som hon presenterat redan under publikminglet. Där hon raskt pekade ut artister från MärtaFrans, Exxon Banks, Marx Gallo och DirtyTwo.

– Jag skulle gärna ha en regional musikgala. Om man skulle ta hälften av dem som är här i publiken så skulle man få en grym gala.

– Jamen vi spelar inte här hemma längre, kontrar Anders ”Gresse” Grentzelius, som sedan råkar sitta i raden bredvid mig tillsammans med i DirtyTwo:s andra halva Fredrik Bjuvander. Vi satsar utomlands i Europa och USA.

Vi enas om att det strävsamma house-paret får satsa på hederspris.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin

© Foto: Human Golmohammadi

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Publiken samlas

FLYGELN Norrköping

10 februari 2018

GAFFA-galan

Värdar: Frej Larsson och Joy M’Batha
Artister: Rome Is Not A Town, Rein, Muhammed Faal, Slowgold, Graveyard

GAFFA-VINNARE
ÅRETS ALBUM: Zara Larsson – So Good
ÅRETS UTLÄNDSKA ALBUM: Kendrick Lamar – Damn
ÅRETS GRUPP: Icona Pop
ÅRETS UTLÄNDSKA GRUPP: The xx
ÅRETS SOLOARTIST: Zara Larsson
ÅRETS UTLÄNDSKA SOLOARTIST: Björk
ÅRETS GENOMBROTT: Tjuvjakt
ÅRETS UTLÄNDSKA GENOMBROTT: Astrid S
ÅRETS LIVEAKT: Håkan Hellström
ÅRETS LÅT: Zara Larsson – Symphony (Feat. Clean Bandit)
ÅRETS UTLÄNDSKA LÅT: Lana Del Rey – Lust For Life (Feat. The Weeknd)
ÅRETS POP/ROCK: Miriam Bryant
ÅRETS URBAN: Silvana Imam
ÅRETS HÅRDROCK/METAL: Arch Enemy
ÅRETS ELEKTRONISKA: Fever Ray
REDAKTIONENS SPECIALPRIS: Emma Knyckare

FKP SCORPIO
VIOLA BEACH MEMORIAL AWARD: Fieh (artist) och Anna Kornelia Åberg (manager)

LÄNKAR
Gaffa hemsida Facebook nominerade vinnare

Tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to GAFFA-priser utan äkta galastämning

  1. Pingback: WTM’18 Publiksuccé och vaktfiasko – KULTURSIDAN.nu