• KULTUR-ANNONS



  • NYHETER

WTM’18 Publiksuccé och vaktfiasko


Musikfest. Lokala bandet Televote spelade i Black Box i kvarteret Hallarna, en av de mindre scenerna under Where’s The Music.

 

Lugnt fram till sista timmarna

 

KRÖNIKA/ NORRKÖPING Finns tillväxtmöjlighet i Where’s The Music? 2018 års upplaga noterade publikrekordet 5.145 besökare som kunde välja på 100 akter på som spelade på 10 scener. Det som dittills varit en lugn festivalhelg bröts då en artist trycktes ner i snön av en vakt.

Showcasefestivalen Where’s The Music? växer stadigt, 2018 års upplaga nådde publikrekordet 5.145 besökare. Det kanske inte ser så maffigt ut vid jämförelse med premiärårets 4.689 sålda biljetter men då var antalet musikakter fler, 144 mot årets 100. 32,6 besökare i snitt per musikakt 2015 medan årets besökarantal landade på 51,5 per konsert.

– Det har varit en så fantastisk helg. Förra året såg vi hur Norrköpingsborna verkligen tog Where’s the Music? till sina hjärtan och vandrade mellan scenerna för att upptäcka ny, grym musik. I år såg vi hur intresset och responsen från den internationella musikbranschen blev ännu högre. Where’s the Music? har verkligen blivit en festival som utländska artister jättegärna vill göra sina första Sverigespelning på, säger Emelie Stockhaus, projektledare för showcasefestivalen.

Seminariedelen av Where’s the Music? sägs också ha lockat rekordmånga delegater, även om FKP Scorpio inte gått ut med några siffror. I år flyttade konferensdelen från Louis De Geer, där den till största delen hållits tidigare år, till Elite Grand Hotel.

Nästa år arrangeras Where’s The Music? för femte gången. Roligt att även de mindre kända akterna lockar publik. Varje år har arrangörerna putsat en aning på vilka scener som används. I år var det Värmekyrkans två våningsplan, Crescendo, Cromwell, Saliga Munken, Lagerqvist, Hedvigs kyrka, Dynamo, Black Box och Arbis.

Att nyrenoverade Hörsalen inte användes förvånar, vi får se om den tas i bruk kommande år. Den är en utmärkt lokal i mellanklass, speciellt anpassad för musik, och publiken ser bra jämfört med exempelvis Crescendo och Hedvigs kyrka.

Festivalhelgen har präglats av lugn och trivsel när folk rört sig mellan scenerna i vinterkvällen. Det som till sist avvikit från den bilden är när ett artistsällskap kastades ut från Arbis av vakterna.

– Det är rasism och maktmissbruk, skriver en av artisterna på sin Facebooksida efter att ha tillbringat natten i polisens arrest.

Upptakten till bråket var att de befunnit sig på Arbis balkong som inte är öppen för publik. Enligt tillstånd från Arbis personal och Where’s The Musics personal, som även informerade vakterna om detta, uppger artisten, som gjort två spelningar under festivalen varav den ena på Arbis på fredagskvällen.

”Men de saknade det artistband som behövdes för att vara uppe på balkongen”, är ordningsvaktens svar i en kommentar till Norrköpings Tidningar.

I en video ses en annan person i artistgruppen hållas fast och tvingas ner i snön av en ordningsvakt. ”Utan att veta varför”, skriver personen på sin Facebooksida.

Därefter omhändertogs personen av polis och sattes i fyllecell – utan att alkoholtest gjordes – uppger personens anhöriga.

Frågan är varför vakter tvingar ner unga artister i snön. Under minirockfestivalen Saving Christmass strax före jul såg jag en ung man som tagits ut från Arbis. I väntan på polis hölls han ställd mot husväggen. Utan att veta vad som föregått den incidenten kan jag bara notera att hans hudfärg var vit.

– Vi har valt att pausa samarbetet med det aktuella vaktbolaget tills vidare, säger Johan ”Brorsan” Ekblad, artistbokare på Arbis, till Norrköpings Tidningar.

Where’s The Musics pressansvariga Kajsa Apelqvist meddelar att festivalarrangören FKP Scorpio kommer att göra sin egen utredning.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin

© Foto: Michael Strandhed

ETT FLERTAL SCENER Norrköping

9–10 februari 2018
Where’s the Music?


Showcasefestival


Arr: FKP Scorpio

LÄNKAR
Where’s The Music hemsida Facebook

LÖRDAG
GAFFA-priser utan äkta galastämning krönika Kultursidan.nu 13/2 2018
WTM’18 Sumies musik flyter i Hedvig recension Kultursidan.nu 10/2 2018

FREDAG
WTM’18 Natten ännu ung för Saade recension Kultursidan.nu 13/2 2018
WTM’18 Rockfredag på Saliga Munken recension Kultursidan.nu 12/2 2018
WTM’18 JADA en urkraft på Arbis recension Kultursidan.nu 11/2 2018
WTM’18 Dorian Sorriaux i Hedvig recension Kultursidan.nu 11/2 2018
WTM’18 La Lusid skapar egna regler recension Kultursidan.nu 11/2 2018
WTM’18 Priest hädar à la 80-talssynth recension Kultursidan.nu 10/2 2018

FÖRHANDSARTIKLAR
WTM’18 Musikfesten i startgroparna reportage Kultursidan.nu 6/2 2018
WTM’18 Lokala guldkorn och Gaffagala reportage Kultursidan.nu 10/1 2018
WTM’18 Familjen, Grant och tysk hiphop reportage Kultursidan.nu 8/11 2017
WTM’18: Where’s the Music? 9–10 februari reportage Kultursidan.nu 2/10 2017

Tagged , . Bookmark the permalink.