• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Così fan tutte gör det på Coney Island


Tjuvlyssnare.  De två fästmännen hör flickvännernas tvekan över sina nya kavaljerer. Don Alfonso, i vit hatt, och servitrisen Despina driver på spelet.

 

Mozart slösar med sin bästa musik

 

RECENSION/ NORRKÖPING Metropolitan Opera går på cirkus. Med New Yorks egen Coney Island under storhetstiden på 1950-talet blir Così fan tutte som allra bäst. Mozart har slösat med sin allra bästa musik på detta verk.

Det här är den bästa uppsättningen jag sett av denna vackra men ”knasiga” opera. Titeln blir ungefär ”så gör alla” och är en sorts lek med 1700-talets invecklade uppvaktningskonventioner i överklassen. Det var oftast omöjligt att tala klarspråk om kärlek och sex, därför klädde man ut sig till ”underklassen”, oftast en herde, i ett sorts sällskapsspel.

Här går spelet dock överstyr och operan kallades förr ofta omoralisk, nuförtiden manschauvinistisk, vilket man driver med i förspelet som gycklar med dagens besatthet av ”sexual politics”.

Kort och gott: Systrarna Fiordiligi och Dorabella är förlovade med två unga män. Don Alfonso lurar i ungherrarna att pröva sina fästmörs trohet och får dem att klä ut sig till helt andra personer. Efter viss tvekan börjar det luta åt att systrarna förlovar sig med sina nya kavaljerer…

 

Così fan tutte
Bedårande. Föreställningen har förlagts till 1950-talets stora nöjespark Coney Island i New York. Affischerna och de kortvuxna aktörerna drar åt ännu äldre tiders freak show.

 

Mozart har slösat mycket av sin absolut bästa musik på detta verk. Sångarna är alla skickliga både vokalt och sceniskt, men lider alla av ett överproducerat, lite burkigt sound, som säkert skulle varit Mozart främmande. Minst är detta fallet hos sopranen, som dock är lite stel sceniskt. Ändå är laget utmärkt, inte minst den inhyrda cirkusensemblen, och 1950-talsbakgrunden fungerar lysande.

Dessutom saknas longörer i denna uppsättning då cirkus-nöjesfältscenerierna gör även de långa virtuosariorna roliga att titta på.

© Text: Lars Henriksson
© Foto: Metropolitan Opera

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Così fan tutte

LILLA TEATERN, MATTEUSGÅRDEN Norrköping

31 mars 2018
Così fan tutte
Opera buffa
Musik: Wolfgang Amadeus Mozart
Libretto: Lorenzo da Ponte
Dirigent: David Robertson
Regi: Phelim McDermott
Scenografi: Tom Pye
Kostym: Laura Hopkins
Livesänd från Metropolitan Opera via Folkets hus och parker

MEDVERKANDE
Fiordiligi – Amanda Majeski
Dorabella – Serena Malfi
Despina – Kelli O’Hara
Ferrando – Ben Bliss
Guglielmo – Adam Plachetka
Don Alfonso – Christopher Maltman
samt
Metropolitans kör och orkester

 

OPERA PÅ BIO

Vinter-vår 2018
Cnema, Lilla teatern, Folkets Bio i Gusum

27 januari
Tosca – Metropolitan Opera

3 februari
Askungen – Kungliga operan

10 februari
Kärleksdrycken – Metropolitan Opera

24 februari
La Bohème – Metropolitan Opera

10 mars
Semiramis – Metropolitan Opera

17 mars
Aida – Kungliga operan

31 mars
Così fan tutte – Metropolitan Opera

14 april
Luisa Miller – Metropolitan Opera

28 april
Askungen – Metropolitan Opera

LÄNKAR
Wolfgang Amadeus Mozart Wikipedia
Folkets hus och parker hemsida Live på bio/Facebook
Metropolitan Opera hemsida Così fan tutte
Lilla Teatern hemsida
Lars Henriksson – Operalaven hemsida

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.