• KULTUR-ANNONS

     

     

  • NYHETER

Från Flygande ord till tung Anyuru


Tänkare. Johannes, mångfaldigt prisad poet, dramatiker och skönlitterär författare gästade stadsbiblioteket under Norrköpings bokfestival. Han samtalet med bibliotekarie Björn Jarl och publiken.

 

”Jag ville undersöka hämnden”

 

NORRKÖPING Egna ord och andras. Norrköpings bokfestival var i år koncentrerad till två dagar, lördagen och måndagen som också var Världsbokdagen. Poesikonspirationens två poeter stal med friskhet. Johannes Anyuru, sist ut av lördagens författarmöten, tror inte på hämnden.

 

Christina Schneider och Jonas Edström
Flygande ord. Christina Schneider och Jonas Edström stal friskt från föregångare till sitt valmanifest som hyllade poesins kraft.

 

Trion från Östgötateatern med Johan Celander i spetsen har redan låtit väl utvalda ord eka i Café Swartz när jag skyndar in på Norrköpings stadsbibliotek, parallella festivalen Dansens vecka ska också bevakas. Poesikonspirationens Christina Schneider och Jonas Edström gör gemensam sak i entrén under programtiteln ”Flygande ord”.

– Det går ett spöke genom Europa, inleder Jonas Edström.

Men det där har han ju stulit, från Karl Marx av alla! Nåja, citaträtten medger korta lån och de två poeternas växelläsning kryddas av bekanta uttryck, till 85 procent får jag så småningom veta veta.

Det är valår och de har redan valt – poesin. Poesin är den kraft som förändrar världen.

– En poetisk revolution …är ingen middagsbjudning.

– Du kan tacka oss senare Björn. Vi var ditt förband, ropar Christina Schneider lite halvhögt åt Björn Ranelids håll.

Hon står mitt i snöfallet av vita papper, översättningar av dikten Ode till en sovande flicka som hon framfört på tyska.

 

Björn Ranelid
Flödande. Björn Ranelid är van att tala inför en stor publik. Mellanrummet var mer än fullt under författarmötet.

 

Poeternas tunna publikskara rör sig inåt biblioteket. Flera går vidare till Mellanrummet där Björn Ranelid ska hålla sin föreläsning. Kultursidan.nu:s fotograf Lena Ljungars låter senare ordet ”fantastisk” omfamna allt om författaren som inte bara är språkekvilibrist utan även har ett innehåll.

 

Johannes Anyuru
Omsorgsfull. Johannes Anyuru bredde ut den väv av trådar som lett till senaste romanen De kommer att drunkna i sina mödrars tårar men även nya textsamlingen Strömavbrottets barn. 

 

– Jag ville undersöka hämnden, orsaken till detta våld, säger Johannes Anyuru, poet, dramatiker och romanförfattare.

Under mötet med lördagens sista författare – Agnes Lidbeck och Agneta Pleijel har också fyllt Mellanrummet – väver han samman bakgrundstrådarna till senaste romanen De kommer att drunkna i sina mödrars tårar men även nya textsamlingen Strömavbrottets barn. Att romanen skulle få Augustpriset var inte något han förväntade sig.

Till och med det faktum att Johannes Anyuru bodde några år i Norrköping är en tråd, tunn men väsentlig. Det var på Campus han skulle bli civilingenjör i mediateknik men blev poet.

– Poet blir man när man delar med sig av det man skriver, menar Johannes Anyuru som svar på bibliotekarien Björn Jarls frågor.

Delade med sig gjorde studenten när han skulle visa att han kunde göra en hemsida med bild och text. Det blev en bild av en projektor och en dikt till apparaten – mot lila bakgrund. Sedan blev det fler dikter. Debutsamlingen Det är bara gudarna som är nya kom 2003.

Skrivit hade han gjort sedan gymnasietiden då han fann ordet ”undergroundpoesi” och läste Alan Ginsburg.

– Det jag älskar med språket är sårbarheten och det man kan göra med språket, säger Johannes Anyuru som med Tranströmer säger att dikten lär oss att se världen, och lär oss att se skönhet till och med i mörkret.

Johannes Anyuru återkommer till Tranströmer, snuddar vid Ekelöf och Edith Södergran. Han är beläst, läser på djupet. Men han är också en författare som identifierar sig som svart (pappan kom från Uganda) och muslim (han konverterade till islam 2007).

– Muslim är ett ord som är ärrat av krig, av våld, säger han och refererar till Alan Ginsburg, vars dikt om vapenfyllda godståg över den amerikanska kontinenten (och därmed skildrade Vietnamkrigets våld som gav ärr på ordet USA) gjorde ett outplånligt intryck på en 17-årig gymnasist.

När terrorattacken mot Charlie Hebdo inträffade kände Anyuru att han måste agera. Han talar lugnt och tydligt, breder ut väven av möten och reflektioner. Mötet med en algerisk man gav författaren Algeriets historia, hur landet länge var under Frankrikes koloniala välde. Och jo, där finns en tråd till, studier i postkolonial teori som ledde till engagemang i Clandestino Institutet, ett ideellt kulturprojekt i Göteborg.

– Jag måste skriva någonting. Eftersom jag är muslim. Om inte jag gör detta så vem ska göra det?, frågar han retoriskt.

Det blev två böcker, romanen De ska drunkna i sina mödrar tårar, utgiven 2017, och textsamlingen Strömavbrottets barn. Båda böckerna är med på bordet på den låga scenen i Mellanrummet.

– Det finns aldrig ett förflutet som kan förlåta en handling. Annars blir det bara händelser som fortsätter. Det är ett icke-politiskt svar. En etisk tanke.

Johannes Anyuru skrev sig fram till den viktiga icke-hämndens tanke. Det är den som driver romanen om kvinnan från framtiden som ville stoppa ett terrordåd för att förhindra den diktatur som uppstår. Romanen beskrivs som en dystopi. Tanken var från början en annan.

– Jag ville skriva en rolig bok – ett pappersplan att kasta ut i världen – som fångar upp alla mäktiga gestalter som fanns i serietidningarna när jag växte upp.

Nyutgivna Strömavbrottets barn samlar olika texter Johannes Anyuru skrivet om konst, våld och fred åren 2010–2018. Titeln är hämtat från berättelsen om ett strömavbrott som släckte Manhattan på New York en natt år 1977. Efter den natten förändrades ljudet i hiphopen, blev tyngre, professionaliserades. DJ:erna stal dyr utrustning och förändrade världen.

Jo, här i Norrköping har Johannes Anyuru en gammal bekant. Marre, breakdancehjälten som stannade kvar, en tråd i väven.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Lena Ljungars och Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Diktläsning med Magdalena Eshaya, Sven Angleflod och Johan Celander

 

STADSBIBLIOTEKET Norrköping

21, 23 april 2018
Norrköpings Bokfestival

LÖRDAG 21 april

11–16 Bokrea. • Entrén.

11.30 Poesi: Ur själars alla djup – Johan Celander, Sven Angleflod och Magdalena Eshaya från Östgötateatern. • Café Swartz.

12.45 Poesi: Flygande ord – en scenpoetisk performance med Christina Schneider och Jonas Edström. • Entrén.

13.00 Författarmöte: Björn Ranelid. • Mellanrummet. (FULLBOKAT)

13 & 14 Sagostund: Babblarna – Sagostund med tecken. • Bokskogen. (FULLBOKAT)

14.30 Författarmöte: Agneta Pleijel och Agnes Lidbeck. • Mellanrummet. (FULLBOKAT)

16.00 Författarmöte: Johannes Anyuru. • Mellanrummet.

LÄNKAR
Johannes Anyuru Wikipedia De kommer att drunkna… Strömavbrottets barn
Poesikonspirationen Facebook
Norrköpings stadsbibliotek hemsida Facebook Bokfestivalen
Poesi, möten och bokrea i bokfestivalen reportage Kultursidan.nu 19/4 2018

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Från Flygande ord till tung Anyuru

  1. Pingback: Christopher O’Reagan gav 1700-talet liv – KULTURSIDAN.nu