• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Spirande kärlek på Evalund blev teater i Kisa (reportage)


På promenad med Erik och prinsen. Pjäsen antyder att besöken hos familjen Hjort i Evalund utanför Norrköping användes som täckmantel för den hemliga förbindelsen mellan Erik Hjorts vän prins Oscar och Techla Emerentia Magnusson. I bakgrunden Erik och Techla som äldre, som berättar och vakar över skeendet.

 

Erik måste vänta länge på sin Techla

 

Vid Starbergets fot i utkanten av Kisa ligger en förfallen men ack så romantisk grav. Där vilar Erik G:son Hjort och hans hustru Techla. Nog måtte Erik ha älskat sin Techla hjärtinnerligt. Eller så ville han ha henne för sig själv till slut.

Pia Oredsson-Tember problematiserar bilden av det kärleksfulla äktenskapet i sin pjäs Vid Starbergets fot som nyligen hade premiär i Kisa och spelas till den 1 september. Skickligt levandegör hon människornas liv för 150 år sedan, både herrskap och tjänstefolk. Det växlar från stora festligheter till ensamma mödrar med oplanerade barn. Kärlek och tragedi.

Kulisserna vid spelplatsen påminner starkt om Råsunda gård i Kisatrakten där överjägmästarparet bodde i stort sett hela sitt gemensamma liv. Men de första scenerna utspelas i både Stockholm och i Norrköping, där fröken Techla Magnusson uppvaktas av unga herrar när hon umgås med kära väninnan Aurora Hjort vars familj först bodde på Krusenhofs säteri på Malmölandet och senare köpte gården Evalund nära Ensjön. Den fina familjeflickan från Stockholm blir med barn, hon föder en son som får namnet Hjalmar.

– Jag har lagt ett pussel, berättar dramatikern och regissören, som har forskat om släkten Hjort och människorna omkring dem, höga som låga. Hon har läst om det glada umgängeslivet, om de vackra systrarna Hjort som båda blev författare, om arvstvister och följt släktlängder långt bak i tiden för att få en bakgrund till det som blev. Hon har hittat en tavla av den olycklige konstnären Fischer som börjar på Konstakademin och slutar utblottad i Rejmyre.

Framför allt har hon läst Erik G:son Hjorts dikter, artiklar, tidningar, böcker – från skogsskötsel till hembygdsbeskrivningar – och viktigast av allt: hans dagböcker och anteckningar, de som var stommen till hans mer genomarbetade dagböcker.

– Han hade en vacker handstil, kommenterar Pia Oredsson-Tember.

Det hade även Techla som hade en musikalisk ådra. Hon komponerade, tonsatte makens dikter och skrev även egna texter. I pjäsen sjunger Josefin Rafelt, som spelar Techla, sången Vingar, vingar.

– I Kindas arkiv har jag hittat Techlas sångbok där hon skrivit med sirlig stålpenna. Det är vacker musik som väl ingen har spelat sedan hon dog.

Gåtorna bakom dramatiken äger alltså rum medan Erik och Techla ännu är helt unga. De var jämngamla, Erik var yngst av fyra syskon i en officersfamilj, född i Karlskrona 1832.  Familjen flyttade 1835 till Krusenhof, modern Fredricas barndomshem. Krusenhofs ägor var omfattande även om huvudbyggnaden från 1790 inte var lika imponerande som det nuvarande säteriet, byggt 1914.

Allteftersom de växte upp deltog de glada ungdomarna i Norrköpings nöjesliv. Äldsta systern Aurora gifte sig och flyttade till Stockholm Stockholm där Erik, som studerade till jägmästare, träffade en vacker och livfull flicka på ett slädparti år 1853. Han skrev genast in hennes namn i sin dagbok, Techla Emerentia Magnusson. De var jämngamla, 21 år.

Det blev många tillfällen för honom att skriva om henne. De skrev brev till varandra och träffades, det var inte ovanligt att de sågs i Norrköping. Familjen Hjort köpte den något mindre gården Evalund efter att föräldrarna år 1851 sålt Krusenhof till sockerbruksfabrikören Jacob von Leesen.

Evalund, byggt 1793 av Laurentius Acharius, ligger en knapp kilometer söder om Ensjön. Det är idag ett varsamt renoverat hus som väckts efter decennier av förfall. Ägaren Mia Thorén visar hur familjen Hjort uppenbarligen gjort stora förändringar, flyttat entrén från norr till söder och satt upp en stor balkong som gjord för glada sommarfester och romantiska möten.

Någon kurtiserade Techla. En av ungherrarna på plats var förstås Erik. En annan var Eriks äldre bror Axel. En tredje var Eriks vän prins Oscar.

I pjäsen pekar Pia Oredsson-Tember med hela handen, inte minst genom rollbesättningen. Samme blonde skådespelare Pontus Andersson, dubblerar i rollerna som prins Oscar och Hjalmar.

Gossen Hjalmar föddes i Stockholm den 3 december 1855. Då var Techla 23 år. Han placerades på ett barnhem och Techla reste ofta till honom, ända till år 1875, då han 20 år gammal adopterades av paret Hjort. Techla och Erik hade gift sig sju år tidigare, 1866, och flyttat till Råsunda gård 1869.

Pia Oredsson-Tember har lagt ett pussel av indicier, om än utan bevis. Det skickades brev mellan Erik och någon i Stockholm, antydda i dagböckerna med största diskretion. Till indicierna hör också att några få dagbokssidor rivits ut vid den aktuella tiden.

Pia Oredsson-Tember har dessutom funnit anonyma utbetalningar från hovet vid just den tid då Hjalmar levde. Men också en stor en stor statlig donation, 41000 kronor, till Korsberga, det vårdhem i Västra Tomtebo prästen Pontén drev för svagsinta och där Hjalmar tidvis bodde fram till sin död vid 54 års ålder.

– Hjalmar och Oscar står som en mur emellan oss, utbrister Erik i föreställningen men repliken är inte hämtad ur dagböckerna. Det är dramatikern som känt sig in i situationen av kvinna som slits mellan sitt barn och sin man, båda behöver henne.

Om Hjalmar var utvecklingshämmad, som pjäsens rollfigur visar, eller bara lättare ”svagsint” som det skrevs om honom med den tidens språkbruk vet vi inte. Men han sägs ha fått en dotter med Johanna i Grindstugan, som i pjäsen gestaltas som lätt på foten. Flickan fick namnet Elin Carolina Tall och även om släktforskarna gått bet på faderskapet i kyrkoböckerna fick just den flickan växa upp som barn i huset på Råstorp. Och i Grindstugan står ett kungligt bord än i denna dag.

Med två pärmar fulla med material om syskonen Hjort, deras vänner, tjänstefolk och affärer är det inte konstigt att Pia Oredsson-Tember funderar på vad nästa pjäs ska handla om. Men dessförinnan blir det flärdfull fest med Sveaförbundet (nåja, teatergruppen) i hembygdsgården i Kisa där en stor del av Hjorts samlingar finns bevarade. Årets väl sammansvetsade gäng har kommit Erik och Techla och alla deras vänner mycket nära.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
Länkar och föreställningsinfo efter bilderna.

 

BILDSPEL (FLASH) FRÅN FÖRESTÄLLNINGEN – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

BILDSPEL (FLASH) BAKOM FÖRESTÄLLNINGEN – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

BILDSPEL (FLASH) OM FAMILJEN HJORT – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

LÄNKAR
Vid Starbetgets fot På gång
Evalunds gård hemsida
Om Krusenhof på Kulturarv Östergötland info

 

  • KVARTERET VRÅKEN Kisa
  • 18 augusti – 1 september 2012 kl 19
    Vid Starbergets fot
    Manus & regi: Pia Oredsson Tember
    Musik & sångtexter: Erik Zentio, Techla och Erik Hjort
    Scenografi: Odd Tember och Pia O Tember
    Kostym: Pia O Tember, Kerstin Jansson och Barbro Spjuth
    Musiker: Erik Zentio, Sofia Fälth, Björn Nordin
    Ljus och ljud: Niklas Nocko Nilsson
    Produktion: Teater Traska och Tember Produktion i samarbete med Valö Folk, Studieförbundet Vuxenskolan och Café Columbia

    • ROLLER – SKÅDESPELARE
      Erik och Techla Hjort (äldre) – Calle Carlsson, Kerstin Jansson
      Erik och Techla Hjort (yngre) – Niklas Leander, Josefin Rafelt
      Prins Oscar / Hjalmar Hjorth – Pontus Andersson
      Aurora Hjort Ljungstedt / Lisbeth och Victor Ljungstedt / Ernst Danbom – Sanna Kindholm, Johan Andersson
      Ebba T / Anna Nysten, Sofie Wachenfeldt / Sigrid Brogren, Olga Armfelt / Johanna i Grindstugan – Line Sanum, Jenny Eriksson, Kerstin Brindmark
      Gustaf Conrad E Fischer och Frk Anna-Bella/Johanna Hjort Hartman – Åke Lindgren, Jonna Andersson
      Johan och Anna Bexelius – Stefan Lindén, Gudrun Bergström
      Carl-Magnus Appelberg – Sture Andersson
      Magnus och Anna Brogren – Manke Andersson, Gun Prytz
      Carl-Johan och Kristina-Lovisa Andersson – Mikael Andersson, Camilla Smedberg
      Maria från Månehult – Sandra Nåhdin
      Anders och Alfrida Andersson – Benny Fahlstedt, Thina Karlsson
      Gumman Hägg och Fru Ingeman – Ann Hultén, Birgitta Wiklund
    • Barnen Bexelius /Barnen Andersson  – Jennifer Johansson, Elvira Rafelt, Julia Bergström, Axel Lundgren, Jeff Tember
      Gilbert Danbom – Otto Tember
      Vyst / Lill-Erik – Hannes Nygren
      Lyktgubbar
Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.