• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Mats Huddéns thriller Snittet är klar (reportage)

Filmmakare: Mats Huddén och Bo Lindström.
Öppet samarbete. Mats Huddén både regisserar och spelar huvudrollen i Snittet, en thriller han gör tillsammans med filmaren Bo Lindström.

 
Trailern.

 

Två år och några tusenlappar senare

 

Det är sommaren 2011 och jag åker med Ann-Christin Hallgren på småvägar utanför Söderköping mot Sjöhagen. Ta med din kamera och kom, är ungefär det enda jag fått veta. Vägen är så smal så jag blir orolig, tänk om vi får möte. Sista stycket mot stugorna vid viken måste vi promenera.

Det första jag ser är ett par som slåss utanför en bod, med en spade nitar Mats Huddén den store killen och tjejen kan springa sin väg. Sedan kommer hon tillbaka. De gör de om det. Repetition och så filmning, ett par gånger ur olika vinklar. Det måste göras precis likadant för att omtagningarna ska funka.

Några av de medverkande känner jag, Frippe Pettersson heter han som blev nitad, andra är amatörskådespelare jag bara sett i 1700-talskläder och smink.

– Jag sjöng med Söderköpings storband som just fått en ny basist. Vi repeterade och i en paus berättade Bosse Lindström att han var en filmare som flyttat tillbaka till Sverige och hamnat i Norrköping. Vi upptäckte att vi kom från Stockholm båda två…

Att Mats Huddén är känd teaterman i Norrköping och Söderköping är en underdrift. Skådespelaren på Östgötateatern har ovanligt flitigt lånat ut sig till andra teatersammanhang i hela länet. Under några år har han satt upp komedier av den italienske 1700-dramatikern Carlo Goldoni i Brunnssalongen i Söderköping. Nu lär jag mig att Mats Huddén även har en gedigen filmerfarenhet både som skådespelare och B-regissör, inte minst lärde han sig mycket av den tidige independentfilmaren Mats Helge Olsson.

Bosse Lindström känner jag också sedan några år tillbaka. Inte bara som ytterst kompetent filmare som som jag sätter värde på. Jag har också upptäckt att han är musiker med egen inspelningsstudio. Driftig är det ord jag främst förknippat med honom.

Hela filmteamet har trängt ihop sig i ett par bilar. En brant backe är nästa inspelningsplats. Deras kondis imponerar, för de får springa, en i taget, upp för backen, ner och upp igen. Och igen. Jag förstår att det kommer att se ut som att han jagar henne. Frippe är nerblodad över ena ögonbrynet, smink förstås. Skriptan har koll på att blodet hamnar på rätt sida.

Ytterligare en kort bilfärd senare springer de över ett stort fält. Fina vidder.

Bara på andra sidan skogsvägen är skogen, tio meter in ger en helt annan miljö och stämning. Mats Huddén och Bosse Lindström diskuterar, prövar några vinklar och är strax överens. Skådespelerskan får regi och snart trycker hon sig mot ett träd, hennes förföljare söker med blicken.

– Vi kom så bra överens, jag tycker inte om ordet personkemi. Men Bosse ville testa en ny kamera han köpt. Jag föreslog att vi skulle åka ut till båten vid Lagnöströmmen. Det var en otroligt vacker vinterdag och han filmade i farten, och ut över vidderna. Och när jag satt och tittade ut över det vackra snötäcket. Det var isigt och tårarna började rinna i blåsten.

Bosse Lindström tittade på testfilmen hemma. Hans sambo sångerskan Ann-Christin Hallgren frågade: Varför gråter han?

De började skriva manus redan vintern 2010-2011 – och filmade – och klippte. Och har fortsatt under två års tid. Skådespelarvänner har ställt upp gratis, professionella såväl som amatörer. Några telefonsamtal har räckt för att få tillgång till en svävare en isig vinterdag. Ett annat telefonsamtal har fått en kustbevakningsbåt att köra några extra svängar en sommardag.

Den här långfilmen har visserligen tagit många mantimmar att göra men utgifterna är inte mer än några få tusenlappar i direkta utlägg.

Personkemi eller inte – killarna tänkte ihop, fyllde i för varandra, sade ”Ja! så gör vi”.
– Lekfullhet, kreativitet och erfarenhet. Och att Bosse har all utrustning redan, sammanfattar Mats Huddén det väl fungerande samarbetet.

Det är sommar 2012 och nu ska de spela in på Vrinnevisjuhuset där de fått låna en stängd avdelning. Jag får gärna ta med mig några statister. Det gör jag, Erik Lundell får köra en rullstol medan Magnus Gustafsson ligger i en sjuksäng som rullas framåt i en glasgång. När Erik gått hem får Magnus skynda tvärs över en korridor.

Lördag 15 december har Snittet förhandsvisning i Söderköping för alla som hjälpt till med filmen. I början av 2013 får den riktig premiär i Norrköping. Vad den handlar om?

– Organstölder. Med ämnet vill vi visa att problematiken finns runt hörnet, att den angår oss. Vi vill också visa att man kan göra det man tror på. Och så är det förstås underhållning, en spännande thriller.

Därutöver tänker Mats Huddén att här i Östergötland finns det mycket duktigt folk. Och fantasiska miljöer, rentav exotiska för en internationell publik. Kanske det är sent tänkt men nu är det dags för nästa steg, att söka distributionskanaler. Men Mats Huddén och Bosse Lindström har, så klart, bekanta även i den branschen att fråga till råds.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

LÄNKAR
Snittet hemsida

SJÖHAGEN – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR


SJÖHAGEN / BÅTSCEN – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

SJUKHUSET – KBILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

Tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to Mats Huddéns thriller Snittet är klar (reportage)

  1. Pingback: Snittet placerar inte Östergötland på filmkartan (recension) | KULTURSIDAN.nu

  2. Pingback: Snittet har urpremiär på Cnema | KULTURSIDAN.nu