• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Pride möter Burlesque och samtal uppstår (reportage)

Prides Carina Milde och Robin Karlsson på Arbis vill samarbeta i framtiden.

Ruckar på könsmaktsordningen. Carina Milde och Robin Karlsson ser Norrköping öppna sig.

 

Burlesk är att äga blicken

 

– Robin! Du äger! Det är ingen som kommer i närheten av dig på den här scenen.

Kultursidan.nu bad Prides ordförande Carina Milde och genusvetaren Desirée Ljungcrantz, också hon aktiv inom Pride, se Burlesque, den barnförbjudna julshowen på Arbis. Några dagar senare möter de Arbis ägare, tillika showens ”tomtemor” och ”Zaza”, Robin Karlsson för ett samtal. Det är tydligt att de ser showen som ett normbrytande ljus i vintermörkret.

Den ideella föreningen Norrköping Pride har funnits i fyra år och fylls av ett för varje år allt mer dignande utbud av föreläsningar, utställningar, workshops, fest och mycket mer i samarbete med olika aktörer. Men Arbis – som Robin hävdar ”alltid” har varit en plats som varit öppen för hbtq (förkortningen för homosexuella, bisexuella, transpersoner samt queer) – har hittills inte engagerat sig i Pride.

– Det är jättesynd. Det var ett mycket bra program i år men då jobbade jag i Stockholm, säger Robin Karlsson och fortsätter: Pride är jättevälkommet i kulturmyllan!

Robin Karlsson, som genom åren satt upp både musikal och varieté i Norrköping, fick en förfrågan om burlesk för lite drygt ett år sedan och blev intresserad. Burlesken, med 150-åriga traditioner, lyfter upp artistlogernas kultur på scenen. Under de senaste åren har burlesken tagit mer plats, nationellt och internationellt, finns till och med som trendig träningsform på gym.

Här i Norrköping hann Skandiateatern före med sin 100 % Dragshow som hade premiär i våras. Men ensemblen i Burlesque tar ytterligare utmanande steg i djärvt höga klackar med stripnummer. Vad är då skillnaden mellan burlesk och en porrshow eller för den delen Ladies Night-showerna? Och ser publiken den skillnaden?

– Porren gör människan till ett objekt som andra kan använda. För mig är burlesken en stark motrörelse till heteroporren. Man äger sin kropp, äger sin blick, äger sin sexualitet. Man är aktiv och ser inte som sin uppgift att behaga, förklarar Carina Milde.

Sedan går hon och Desirée Ljungcrantz in på den enda akten i den normöverskridande showen som de ser går på tvärs mot burleskens idé.

– Ni har med en akt där en person gestaltar ett ett bi, och där hon sprutar honung över sig, över bröst och ansikte. Männen som satt vid bordet bredvid oss fick bånge, de var på väg att resa sig. Varför har ni valt att ha med det, undrar Carina Milde.

– Det var ju just därför vi valde det, svarar Robin Karlsson glatt. Hon har gjort akten i tv, men vi har jobbat vidare med den. Kanske att vi skulle lagt det tidigare i showen i stället för på slutet.

– Aha, en imitation av ett traditionellt porrnummer, förstår Desireé Ljungcrantz.

Men, eftersom det också handlar om samspel mellan scen och publik, ifrågasätter hon ändå valet av akten, som här uppenbarligen blir mer av säljande sex än en konstnärlig akt publikens – eller åtminstone delar av publikens – tolkningsfantasi. Mottagaren formar sin uppfattning av det som sker på scenen utifrån sina förväntningar och människosyn.

Om det queera budskapet – att alla har rätt till sin egen lust och personlighet, något som även har en starkt politisk dimension – når ut över rampen är inte helt enkelt att avläsa. På scenen står 15 personer, varav 13 lokala förmågor, professionella artister och amatörer, av skilda kön. Ofta i den unisexdräkt som heter bikini och plymer, vilket ger Carina Milde möjlighet att uppskattande tala om baletten som ”köttig” – jag tror hon menar att dansarna inte är tvunget sylfidsmala.

– Alla i publiken tar ändå det de vill ha, menar Carina Milde.

Den ursprungliga humorn och ironin kan gå förlorad på samma sätt som när konstnärer vill tänja på sexualitetens gränser eller ungdomar lockas att lägga ut vågade bilder på sig själva på nätet. När bilderna lämnat den ursprungliga ägaren tappar avsändaren makten över sitt budskap, modellen blir ett anonymt objekt. Det är något som Carina Milde lyfter fram när hon utbildar framtidens fotokonstnärer på Gamleby fotoskola, där hon är gästlärare.

Inte heller i scenkonstupplevelsen på Arbis kan man ha kontroll över publikens förväntningar eller tolkningar av det de ser.

Norrköping har förändrats, blivit en stad som är åter är öppen för fler kulturer efter att ha kylts ner sedan det 1970-tal som Robin Karlsson minns, när kulturpersonligheter i Norrköping möttes och showade på Slottsgatan.

– Det är intressant att vi kan göra det här i Norrköping, både Pride och Burlesque, säger Desireé Ljungcrantz, men det finns fortfarande många rum kvar att öppna.

Nästa gång det är Pridefestival är Robin Karlsson mer än välkommen att delta, det är alla överens om.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
SE ROBIN KARLSSON FÖRBEREDA SIG INFÖR FÖRESTÄLLNINGEN, bildserien nedan.


  • ARBIS Norrköping

  • 6 – 22 december (samt nyårsafton) 2012
    Burlesque
    Showen kan ses med eller utan julbord

    • PÅ SCENEN
      Stig Holm
      Daniel Mitsogiannis
      Robin Karlsson
      Angelina Ersarp
      Elegy Ellem
      Maryanne Magdalen
      O group dansare
      Go-Go boys

 

LÄNKAR
Arbis hemsida
Norrköping Pride hemsida

ROBIN KARLSSONS FÖRBEREDELSER – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157632263159179″]

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.