• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Symaskinen är Malin Lagers pensel (reportage)

Malin Lager framför sitt senaste porträtt, en parafras på Vermeers Flicka med pärlörhänge.

Dotter och mor. Malin Lager gjorde en parafras på Vermeers kända verk Flicka med pärlörhänge målat omkring 1665.

 

Porträttmåleri med nål och tråd

 

Det räcker inte med att anta utmaningen att skapa textila verk så betraktarna häpnar – det krävs även en konstnärlig utsaga, låt oss kalla det en längtan. Konstnären Malin Lagers utställning på Konstforum visar verk som tillkommit under en längre period. Det gör att man blir varse hennes strävan och rörlighet från den ena motivvärlden till den andra.

Hon har rest i Europa där Venedigs vatten möter kajens mjukt slitna stenar, 28 delar gör ett 4 meter långt verk. Vatten möter stad också i London och i Paris. Längre västerut möter Stilla havet Kaliforniens strand och mjukt soldis uppstår.

Men den flickan känner jag ju igen! 1600-talsmålaren Vermeers Flickan med pärlörhänge, ett slående vackert porträtt där ljuset faller in från sidan och lyser upp den unga kvinnans ansikte. Hyn är rosig, där är ett spel med ljus och skugga, huvudet vridet snett bakåt mot betraktaren.

– Jag såg K-special på tv om hur Vermeer inspirerar målare i dag. Det landade precis rätt för mig, säger Malin Lager.

Hennes parafras på Vermeer är spegelvänd. Malins dotter står modell med långt hår i hästsvans i stället för 1600-talsmodellens uppknutna tygstycke. Tre pärlor i rad i stället för en enda. Det stora porträttet är det senast tillkomna verket, som de andra bygger det på ett foto hon tagit i sin studio (ännu ett K-special som landade rätt i tiden).

– Porträtt är ett av konsten upptrampat område som jag gått in i de senaste två och ett halvt åren, förklarar Malin Lager hängningen i det stora rummet där porträtt av nära och kära, familj och vänner, möter blicken. Det är första gången jag ställer ut mina porträtt.

Malins dotter satt också modell för det allra första, ett verk i något mindre format. Man måste gå riktigt, riktigt nära verken för att se hur hennes arbetsmetod utvecklats mot både förfining och enkelhet. För även om Malin Lager ägnat sig åt den textila konsten sedan de första naturstudierna för 30 år sedan, är varje nytt motivområde en ny utmaning, där inspiration, gestaltning och teknik möts på nytt.

Hon visar hur hon syr fast större eller mindre, oftast mindre, tygstycken på underlaget. Sedan syr hon så som målaren lägger på färg. Man kan följa hur tråden kringlar sig i små fina mönster, hur nya kulörer smyger in och tar över. Malin Lager säger att hon skulpterar sina bilder, att det faktiskt var skulptur hon började med som ung. Själv tänker jag på grafikens uppbyggnad av punkter och streck som skapar ytor och skuggspel – särskilt i det äldsta porträttet – medan metoden förfinats med en allt högre upplösning i det senaste.

– Jag har tre Pfaffmaskiner från 1984, identiska modeller. De har vuxit ihop med mig, är mina instrument.

Mest använder hon maskinens stoppsöm, med särskild pressarfot. Tygframmatningen har hon kopplat ur. Hennes målarfärg är trådrullarna hon fick från Mölnlycke innan det lades ner, och en hel vägg fylld med det stora lagret av tyger där hon söker rätt nyans.

När jag lämnar Konstforum vajar Kaliforniens gräs, rikt och fuktigt, i hallen.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

  • KONSTFORUM Norrköping

  • 13 – 28 april 2013
    Malin Lager
    Textil

LÄNKAR
Malin Lager hemsida
Konstforum hemsida
Flicka med pärlörhänge wiki

BILDSPEL (FLASH) FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA PÅ BILDEN

ALT/MOBIL: SE BILDERNA HÄR

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.