• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

REA-drift med köphysteri på Teater Bråddgatan 34 (recension)

REA 1

En stund för eftertanke. Musikalen REA tar upp flera aspekter på konsumtionens olika sidor.

 

Gemenskap bakom köphysterins galler

 

Människor med varukorgar, de finns överallt. Så inleds REA – en konsumtionsmusikal och miljön som träder fram ter sig som en självklarhet. Det är en vanlig dag, och vanliga dagar i vårt samhälle innehåller naturligtvis stressade kunder som går in i och förbi varandra. Ett myller uppstår.

På scenen finns många färgrika föremål som ska föreställa varor att konsumera, men där finns också humoristiska skyltar som får en att dra på smilbanden. Mediamarkts logga har gjorts om till Mediamakt, H&M heter här HMM… och City Gross har blivit till CityCross. Det står klart att denna musikal har satiren som en viktig beståndsdel.

Kvartersteatern hade i fredags premiär på REA – en konsumtionsmusikal på Teater Bråddgatan 34. Husdramatikern Anna Nygren har skrivit manus och Frida Nyström har regisserat.

Skådespelarna är amatörer från Kvartersteatern i olika åldrar; unga och äldre, kvinnor och män. Jag tycker att det är fint att de som verkar så olika gör detta tillsammans. Och när de skapar kaos märks det att de har kul på scenen vilket alltid är bra.

Det smittar av sig på publiken som skrattar, men ibland känns det som om de inte riktigt vågar ta sig själva på fullt allvar i sitt skådespel. Jag får känslan av att de ibland kan känna sig lite fåniga i sina skojerier, och det hade de egentligen inte behövt göra även om det är förståeligt.

Visst finns det fåniga inslag i musikalen, men de är ju menade att vara fåniga – och roliga. Skådespelarna har då rätten att vara fåniga fullt ut. Jag vill säga: Ta vara på den rätten! Kanske är de lite nervösa, men när de blir varma i kläderna syns det tydligt att här finns talang.

Handlingen kretsar kring hetsen att konsumera. Varför gör vi det egentligen, och vad skulle vi göra annars? Det kan vara svårt att se den röda tråden mellan de olika scenerna – här finns ingen individ som man får följa hela vägen. REA är till stor del ett ensemblearbete där hela gruppen ofta står i fokus, även i sången.

Jag önskar att gruppen vågade ta i när de sjöng tillsammans, för det är bättre att man hör låttexterna ordentligt än att varje ton prickar rätt. De är lite blygsamma och sällan helt samstämmiga i körsången, men när de enskilda rösterna tar plats låter det som bäst. När de i en ballad sjunger “Här är ditt liv, special price just for you” tycker jag att det låter riktigt fint. Olikheterna och det nakna i rösterna; det då dova ljuset och de lugna enkla rörelserna som passar perfekt till är nästan rörande.

Men oftast är det ingen tår i ögonvrån som man försöker att torka bort. Man skrattar eller ler mest, trots samhällskritiken. Vad mer kan man egentligen göra? Det är väl det som det inte finns någon enkel lösning på, och som jag blir lite besviken på att inte heller denna musikal erbjuder.

Här finns inte direkt något nytt perspektiv eller en intressant slutsats, bara en massa gamla floskler om kapitalism – men att vi alla känner igen dem skapar ändå en gemenskap i ironins tecken. Antingen tillber vi vår iPhone eller så försöker vi att handla rättvist om vi kan. Frågan är om det hjälper.

Text och foto: Melinda Reyes Hiltunen

 

  • TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

  • 24-26 och 31 maj, 1 juni 2013 kl. 19
    REA en konsumtionsmusikal
    av Anna Nygren
    Regi: Frida Nyström
    Musik: Robin Velu, Freddie Ross, Jenny Jonas och Josefine Björklund
    Arr: Kvartersteatern

    • MEDVERKANDE
      Susan Andersson, Daniel Blomberg, Johan Eliasson, Jan Gustavsson, Caroline Hermansson, Annette Ingelvik, Weine Johansson, Maia Lee Lind, Mattias Eriksson, Josefine Björklund

LÄNKAR
Kvartersteatern hemsida
Teater Bråddgatan 34 hemsida
Rea efter festen – Kvartersteatern ger musikal reportage Kultursidan.nu 16/5 2013

FLER BILDER FRÅN FÖRESTÄLLNINGEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157633705503229″]

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.