• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

SON startar hösten med stjärn-kraft

Musiken flödar ur starka, snabba fingrar. Valentina Lisitsa spelar Rachmaninovs utrrycksfulla, tekniskt krävande musik som en vårflod.

 

En pianokonsert och ett tävlingsbidrag i Fiss

 

– Rachmaninovs pianokonsert i Fiss moll är min favorit! Ungerske tonsättaren Árpád Solti är mer än sprudlande glad över tillvaron just nu. Hans tävlingsbidrag L’origin du Monde inleder Symfoniorkesterns spelsäsong och det i en konsert som också innehåller Sergej Rachmaninovs Pianokonsert nr 1.

Árpád Solti har tillbringat sina första timmar i Norrköping med att lyssna till Valentina Lisitsas repetitioner vid Steinwayflygeln i De Geerhallen. Hennes muskulösa, smidiga fingrar rör sig snabbt över tangenterna, tonerna senromantiska, berättande, brusande som en vårflod.

 

Hon räknar Rachmaninov som en av sina "lärare".
Rachmaninov, det är en av mina lärare, en av de som är döda.

 

– Det är svår balansgång mellan det rent känslomässiga och det tekniska i Rachmaninovs musik, säger Valentina Lisitsa när hon sliter sig från tangenterna när jag som sista kulturjournalist i raden får göra en intervju.

Hon har inte ätit lunch ännu. Helst vill hon spela – det är ju det hon älskar – och världspianisten ser mer av hotellrum, korridorer och repetitionssalar än städerna hon gästar. Men om Rachmaninov talar hon så gärna; hon kallar honom sin lärare, ”en av de lärare som är döda” och som hon lyssnar till.

– Jag har honom i hörlurarna och spelar med. Hur han fraserar, hur han böjer tiden, det där magiska.

Att Valentina Lisitsa är årets stjärnsolist är orkesterns chefdirigent Michael Francis förtjänst. De har spelat Rachmaninovs pianokonserter tillsammans förr, med London Symphony Orchestra.

– Vi möttes i inspelningsstudion för två år sedan, Prokofjevs trea. Det var en bra start på vår vänskap, berättar Valentina Lisitsa. Vi har samma åsikter om musik, så vi behöver aldrig hålla på och diskutera.

Det första mötet ledde till en satsning på att spela in Rachmaninovs alla fyra pianokonserter på skiva – och konserter förstås. Med SON blir det tre konserter med Valentina Lisitsa under spelåret, den fjärde är Alain Lefevres.

 

Valentina Lisitsa vill ta fram Rachmaninovs eget sätt att spela.
Valentina Lisitsa vill ta fram Rachmaninovs eget sätt att spela.

 

– Alla musiker tycker förstås att de tolkar Rachmaninov rätt, men han har tolkats mycket olika genom åren. Han har ansetts för sentimental, för gammalmodig, politiskt var han persona non grata när Sovjetunionen var ung, sedan blev han rysk nationalhjälte. Hollywood ville att han skulle komponera för dem, men det ville han inte så de bad andra kompositörer skriva på hans sätt.

Allt detta berättar Valentina med många fler ord och understryker genom att spela en rad exempel på Sergej Rachmaninovs och andras musik. Filmmusik, jag kommer att tänka på både Chaplins och Hitchcocks filmer och på Doktor Zjivago. Men Valentina Lisitsa vill städa bort all gammal bråte, damma av originalet.

– Jag försöker spela som Rachmaninov själv spelade sin musik.

 

Árpád Solti har tolkat Courbets målning L'origin du monde.
Árpád Solti har tolkat Courbets målning L’origin du monde.

 

Tillbaka till Árpád Solti som alltså är först ut av de sex tävlande i tonsättartävlingen som kommit till stånd tack vare en donation av violinisten Ann-Sophie Mutter. Hans drygt fem minuter långa – eller korta – verk L’origin du Monde är inspirerat av franske konstnären Courbets målning med samma namn.

– Jag fann styrka, ett rått uttryck av stark aggression i målningen, inte trevligt eller mjukt som andra kanske skulle tolka in, beskriver Árpád Solti.

Han uppskattar tävlingsupplägget, att bidragen spridits ut i det ordinarie konsertprogrammet. Det gör att den nykomponerade musiken möter en större publik än som det ofta är när man tävlar under en och samma konsert, ”som hästar på ett fält”.

– Vi som tävlar jämförs med Rachmaninov, med Mozart, Brahms, Beethover. De är alla guld, något att nå upp till. Min komposition börjar med Fiss!

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

DE GEERHALLEN Norrköping

5 september 2013 kl 19

CRUSELLHALLEN Linköping

6 september 2013 kl 19

Säsongspremiär Lisitsa & Rachmaninov I
Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Michael Francis
Pianosolist: Valentina Lisitsa

MUSIK
Solti L’origine du Monde
R Strauss Don Juan
Rachmaninov Pianokonsert nr 1
Bartók Konsert för orkester

 

LÄNKAR
Árpád Solti hemsida
Valentina Lisitsa hemsida
SON hemsida

FLER BILDER FRÅN REPETITIONEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157635377174161″]

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.