Cecilia Wennerström på Crescendo (recension)

Cecilia Wennerström New Quartet spelade på Crescendo i onsdags. Den svarta silhuetten är pianisten Maria Kvist, bakom henne, Filip Augustson, bas, Chris Montgomery, trummor och bandledaren Cecilia Wennerström på tenorsaxofon.

Instrumentell musik som talar för sig själv

Första gången Cecilia Wennerström spelar på Crescendo är också första gången som min partyälskande 20-åring till kusin går på jazzkonsert. Hon brukar tvinga med mig ut på nattklubb ibland, men ångrar sig ofta då jag är så förbannat tråkig i den miljön. Jag klagar på moralens förfall när jag ser ungdomarna skaka rumpa och vara lite väl närgångna, och jag trycker in mina öronproppar extra långt in i öronen när dunkandet enligt många andra får som mest ”drag”.

Nej, jag är inte 85 som min mormor. Jag är 22. Det är bara det att nattklubbsmusik sällan talar till min själ. Inte som jazz – inte alls. Så nu känner i alla fall jag mig mer hemma.

Kattälskare och saxofonist. Cecilia Wennerström.

Wennerström har musicerat sedan åtminstone 1980-talet. Hon började då som tenorsaxofonist i sin egen kvintett Salamander, men gjorde sig under 1990-talet och framåt känd som barytonsaxofonist. Hon har spelat med Nisse Sandström, Gugge Hedrenius, Rune Carlson och Bernt Rosengren. Nu är hon aktuell med en helt ny kvartett, New Quartet, och skivan Lydian Mars, fylld med egna kompositioner med rötter i 1960-talets jazztradition.

Jag vet egentligen ingenting om henne när jag sitter på plats. Min kusin vet ännu mindre. Vi sticker ut i publiken med vår ungdom, men lyssnar kanske därför med en särskild typ av nyfikenhet. Vem är hon egentligen, den där Wennerström? Ska hon sjunga eller bara spela, hela tiden? Vi konstaterar att hon håller sig till sin tenorsaxofon under de första låtarna. Den allra första, Mirnya, är tillägnad hennes katt.

Konserten mjukstartar med instrumentell lounge-musik, eller ”hissmusik” för att uttrycka det krasst. Vid nästa låt, Five Winds, höjs tempot betydligt. Och även om det där med musik som ”talar till min själ” låter oerhört pretentiöst, så känns det verkligen särskilt under den här låten som om det bara är att flyta med i sinnet. Plötsligt förvandlas jag till ett lätt litet löv som bara flyger fram, högt över molnen. Ibland med en nästan våldsam hastighet, och ibland med en lite lugnare fart igen. Samtidigt som det är spännande och härligt, känner jag mig också trygg. Musiken far dit den själv vill, och i känslan följer jag med. Hela tiden med förnimmelsen att musikerna har koll på läget. Destinationen är förutbestämd, fastän vägen dit är äventyrlig.

Drag och fingertoppskänsla. Chris Montgomery på trummor.
I bakgrunden Filip Augustson på skön bas.

”Vilken fin röst hon har”, viskar min kusin när pianisten Maria Kvist börjar sjunga. Och ja, det har hon. Somliga är begåvade på flera sätt. Likaså Wennerström själv som utöver sitt säkra saxofonspel bjuder på fint altflöjtspel.

Varje låt avslutas med finess, inte minst tack vare trummisen Chris Montgomery som verkligen har inlevelse för vad sant ”drag” är – och dessutom med fingertoppskänsla kan dra ned på det. Ingen riktig jazz heller utan den sköna bas som Filip Augustson står för! Publiken diggar med genom att vicka på huvudet eller se djupt försjunken ut i fascination.

Crescendo bjuder på en trivsam onsdagskväll som både inbitna jazzveteraner och ”nybörjare” kan njuta av. Här saknar jag inga öronproppar – och till och med min mer modernt partyälskande kusin har glömt nattklubbarnas dunka-dunka-musik för en stund. Första spelningen på Crescendo är förhoppningsvis inte den sista. Cecilia Wennerström och New Quartet förmedlar berättelser genom att låta musiken tala för sig själv.

Text och foto: Melinda Reyes Hiltunen

CRESCENDO Norrköping

22 januari 2014