• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Anders Lundin vill se artisterna växa

Uppväxt. Anders Lundin vill se musiker och band växa upp och komma vidare.

 

Första hjälpen för band

 

Musikbolaget Artistconnectors nisch är artister och band som inte kommit så långt i karriären, knappt ens tagit de första stegen. Anders Lundin jobbar från Norrköping men har kontakter över hela landet. Den 8 mars står Mats Westling och Augson på Dynamos scen, mer eller mindre med hans hjälp.

– Mats Westling släpper sin femte skiva Fågelvägen och turnerar runt i Sverige. Han frågade om jag visste något lämpligt ställe för releasekonserten i Norrköping. Så han har bokat själv, jag bara tipsade om Dynamo, säger Anders Lundin.

 


Augson med band under en livespelning. Kommer till Dynamo.

 

Aguson – Linköpingsartisten Peter Augustsson – är förband tillsammans med Stormen, också han i vispoprockfacket precis som Mats Westling. Han är däremot en artist som Anders Lundin har ett närmare samarbete med.

– Han släpper två nya singlar nu under våren och ett album i mitten av maj. Jag ska boka spelningar för honom, lite mer av en managerroll.

Managerrollen är en roll som Anders Lundin och hans företag egentligen inte ägnar sig åt, men vad gör man när personkemin stämmer så bra och Agusons musik faller Anders Lundin extra väl i smaken. Personligen gillar han främst visor och svensk reggae.

– Jag är helt omusikalisk, underskattar han sig själv. Spelade i punkband på 1990-talet, där gick gränsen. Men jag är mycket intresserad av musik. Det här är ett sätt att få vara med på ett hörn ändå.

Hörnet är att hjälpa till med lite av varje genom företaget Artistconnector. Vad nu företaget gör – bokar inte band, arrangerar inte spelningar. Men har ändå anlitats av 200 band och artister inom allehanda genrer sedan starten 2010. En för publiken osynlig del av den där infrastrukturen som är så viktig för om visionen om Musikstaden Norrköping ska bli verklighet.

– Musikstaden Norrköping?, säger Anders Lundin frågande. Nej han jobbar över hela landet och har inte uppfattat den lokala målsatsningen.

 


Artisten Björn Gidlund, från Östersund, driver också ett bluesprojekt under namnet State of mud. Som släppte en skiva i mitten av februari.

 

Han vill inte gå för fort fram, företaget eller snarare nätverket Artistconnector ska växa organiskt, i sin egen takt. Just nu är han stolt över handslaget med Studieförbundet Vuxenskolan i Östergötland: alla band som repar hos dem får rabatt på företagets tjänster. Mer av sådana överenskommelser är ett mål; med studieförbund, folkhögskolor, överallt där det sjuder av band och artister som vill nå ut.

– Jag jobbar framför allt med oetablerade artister, till dem som vill ett steg längre. Men när ett band växer upp och släpper skivor, då har jag gjort mitt.

Tjänsterna är distribution, promotion och hjälp på vägen mot spelningar. För Anders är kvaliteten viktig, det ska vara rätt genre till rätt mottagare – ”jag vill inte att de tycker att jag spammar dem”.

Distribution är att hjälpa kunderna att lägga upp sin musik på ställen som Spotify, iTunes och Amazon plus alla små ställen vid sidan av de stora – omkring 30 stycken. Anders har märkt en förändring, förr ville artisterna lägga upp hela album, nu är det vanligt med singlar innan de samlar ihop till album.

– Jag gör marknadsföring kring skivan så att den ska märkas, inte bara lägger upp den. Gör pressreleaser och skickar till musikjournalister.

Ett exempel är artisten Björn Gidlunds bluesprojekt State of Mud som släppte skivan Vortex nu i mitten av februari. Artistconnector distribuerar, sköter pressreleaser och även artistens Facebooksida.

 


Sidospår. Att sköta om Eldkvarns hemsida.

 

Pro motion är att skicka musiken som mp3-filer eller länkar till musikjournalister och bloggar. Där måste han pricka rätt, anpassa utskicket till musikintresset.

– Alla jag skickar till har jag en upparbetad kontakt med. Jag skickar inte ut på måfå. Jag skickar digitalt, det är så recensenterna vill ha det. Mitt jobb är att göra det så enkelt som möjligt för dem.

Andra kringtjänster är hemsidor, kontakter med fotografer, ljudmixning, utrustning till konserter. Främsta exemplet är Eldkvarn vars hemsida han fixat. Liksom Toni Holgerssons. Sådana där jobb vid sidan om som behöver göras.

 


Hatescript, litet band på Bråvallafestivalen. Dock inte Artstconnectors förtjänst.

 

Samma inställning har han vad gäller att puffa för spelningar på festivaler – och klubbar som är det senaste. Kontakten med arrangören kommer först. Festivaler finns både i Sverige och utomlands, faktiskt så är festivalsäsongen i Europa mycket längre. Där arbetar han med utskick på ett liknande sätt som med pro motion – informerar, skickar låtar och länkar och rekommenderar. Men.

– Jag måste veta vilka personer som håller i det, vilka genrer som passar, säger han och nämner reggaefestivalen Öland Roots.
– Några artister jag jobbat med har spelat där.

Bråvalla då??? Förra året trillade Sveriges största festival i knät på hela Norrköping.

– Det är roligt att Bråvalla finns, det sätter Norrköping på kartan, svarar Anders Lundin diplomatiskt och utlovar att Artistconnector ska finnas i någon form på Bråvalla, som ju också har scener för de som ännu inte står på de riktigt stora.

– Men jag har ingen upparbetad kontakt med arrangören, påpekar han strävt.

Det får ta den tid det tar. Anders Lundin och Artistconnector vill stå för det han lovar.

Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Ann-Charlotte Sandelin, Samuel Sandelin, privat/Artistconnector

LÄNKAR
Artistconnector hemsida
Dynamo hemsida
Vision för Musikstaden Norrköping 2020 reportage Kultursidan.nu 20/11 2013

FLER BILDER  – KLICKA

Aguson live

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Anders Lundin vill se artisterna växa

  1. Pingback: Anders Keily debuterar med Ankare i tiden – KULTURSIDAN.nu