• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Ali Najjars rapport från sjuksängen

Dödligt grå. Den horisontella installationen i galleriets innersta rum vittnar om en nollpunkt, ett personligt Ground zero. I det yttre rummet sprakar fantasierna på väggarna.

 

Färstarka fantasier mot dödens gråa

 

Färgsprakande fantasier som vinner över dödens gråa. Irakisk-svenske konstnären Ali Najjar gästar Galleri Kronan med utställningen The language of the body. Glada röster från den irakiska konstnärskolonin i Norrköping vittnar om en ikon inom den irakiska konsten som också skriver om konst, numera främst i tidskriften Universal color som utges av konstnärsorganisationen EU-man.

Ali Najjar har varit en stor förebild för många unga konststuderande i Irak, som Falah Alani som så småningom också mötte den äldre konstnären i Jordanien 1996. Falah Alani ingår i Galleri Kronans curatorsgrupp som ansvarar för årets utställningar.

– Han är modig, säger Mohammed Sami som mer än gärna greppat hammaren och spikat upp konstverken. Han förtydligar: Ali Najjar skapade utifrån sina personliga erfarenheter när andra irakiska konstnärer ägnade sig åt kollektivt dekorativt måleri. Nu målar alla kriget men vad visar Ali Najjar? Starka verk om sin sjukdom.

 


Triptyk på höjden, med inbäddade självporträtt.

 

Om rätt ska vara rätt har även Ali Najjar berört USA:s krig i Irak som följde efter terrorattackerna 11 september 2001. Då hade konstnären redan gått i exil, sedan 1999 är han bosatt i Malmö tillsammans med sin familj. Sedan dess har han ställt ut runtom i Europa, den irakiska konsten lever vidare i förskingringen.

Hemsidans bildgalleri på visar ett levande konstnärskap, redan från debuten 1966 ingick han i det internationella samtalet. Allteftersom har han utvecklat sin egen stil, abstraherat föreställande med kraftfullt uttryck till färg och form.

– Jag prövar formen men tänker också på färg. Jag prövar färgen men det handlar också om form. Jag vill skapa min egen skönhet, säger Ali Najjar genom sonen Mazin Najjar som tolkar mellan arabiska och svenska.

Konstprojektet The language of the body upptar två av Galleri Kronans tre rum. Längst in möter en installation: målningen av en grå manskropp i naturlig storlek vilar på en säng. Dödligt grå. Den horisontella placeringen vittnar om en nollpunkt, ett personligt Ground zero. Det enda som höjer sig är en kateter som utgår från en plats nära höger njure och leds ner mot en urinpåse.

Röntgenbilder – ultraljudets svepande vektorsnitt – grupperade på väggarna vid sidan av sängen. Akvarellerna kan antas gestalta den cancerdrabbade urinblåsan men han visar på en rad bilder som visar ett avvikande parti i en huvudform.

– Tumören satt i mitt huvud, förklarar Ali Najjar, vi skulle kunna säga att sjukdomen gick honom på hjärnan.

Mitt emot sänggaveln hänger en lodrätt triptyk, Ett stort hjärta – ”det är mitt hjärta” – omgivet av bilder som innehåller självporträtt, det nedersta med konstnärens signum av bubblande färgstarka former.

 


Ali Najjar vid verket som skildrar rädslan inför döden.

 

Det yttre rummet är fyllt av de färgstarka fantasierna, bygger på skisser konstnären gjorde under den mörka sjukdomsperioden 1993. Man kan ana gestalter, viktiga hållpunkter från sjukdomsförloppet, men främst konstnärens symboliska tolkning av det han upplevde. Rapporter från den levande själen skild från den döda kroppen.

Han ställer upp för fotografering invid ett verk med en stor blå fågel som omger en brun form. Bakgrunden är gul och i nedre hörnet sticker ett huvud upp, obehagligt grått och med dubbel profil – ett janusansikte.

– I folktron finns en fågel som hämtar själen till dödsriket. Jag var full av skräck, säger han och pekar på den bruna formen.

I en tunn skrift vittnar Ali Najjar om hur han återvände till livet med stöd från familj och vänner.

 


Verk ur perioden Innocent world, med folkloristiska motiv, till och med anspelar på den traditionellt dekorativa konsten.

 

I Lilla galleriet två trappsteg upp i Kronan visar konstnären verk från andra projekt. Där han möter folkloristiska motiv. Kanske jag ser fabeln om haren och sköldpaddan.

– Från 1980-talet och sent 1990-tal arbetade jag med projektet Innocent world, djur som människor, människor som djur.

Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Nils-Göran Tillgren

GALLERI KRONAN Norrköping

12 – 26 april 2014
Ali Najjar
The language of the body
Måleri och installation

LÄNKAR
Ali Najjar hemsida
Galleri Kronan hemsida
Universal colours av EU-man hemsida
Samis svindlande vackra sorg på Galleri Dag Andersson reportage Kultursidan.nu 2/3 2012
Falah Alani sjunger om kriget på Galleri Kronan reportage Kultursidan.nu 13/4 2012

FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157643829568355″]

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.