• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Clownen Ester tar över Symfoniorkestern (recension)

Ester har hittat orkestern.
Äntligen! Ester har vunnit kampen om orkestern. Föreställningen är ett samarbete mellan Norrköpings symfoniorkester och Teater Fenix.

 

” – Nej! säger Jonas Nydesjö. Ut!!!”

 

Många clowner fyllde De Geerhallen och såg Esters envetna kamp för att ta över som orkesterns dirigent. Ljuv, lättsam, pampig musik uppstod. Kända orkesterpärlor nådde små öron, kanske för allra första gången. Norrköpings symfoniorkester och Teater Fenix skapade Ester letar orkester redan 2013. Då blev det skolkonserter och spelning i Finspång, först nu var det dags för offentlig musik- och clownföreställning i Norrköping.

Som så ofta när det är familjekonsert med Norrköpings symfoniorkester fanns möjlighet att komma i god tid och komma i stämning med pyssel. Alltså satt en hel del clowner modell mindre i publiken.

 


Vad är det som låter? Musiken avbryts när dirigenten upptäcker att någon har gömt sig i basfiolens stora fodral.

 

Men ingen clown syntes på scenen när orkestern tog plats och dirigenten Jonas Nydesjö lockade fram smekande svepande tongångar av Sjostakovitj. Mjukt, lätt och med sentiment. Drömskt lyssnande fortsatte konserten med Saties Gymnopédie 1, inte hans egen pianovariant som vi kunde höra för ett par år sedan på Östgötateatern i monologen Satie på Teatervinden, utan här i Debussys orkesterarrangemang.

Men vad var det där? Nej, ingenting. Vi tar om.

Drömskt lyssnande tar orkestern åter upp Saties verk. För att åter avbrytas. Av snarkningar!

Någon ligger i det stora basfiolfodralet. Snarkandet upphör. Snart syns en hand på kanten i den lilla glipan. Två händer. En röst. Två röster? Pratar händerna med varandra? Men så öppnas locket och en fot sticker upp, ett ben som blir två.

Till slut har hela clownen klivit upp, pruttat, nyst, snutit sig och vänt sig om och upptäckt Publiken.

– Jag heter Ester!

Ut i bänkraderna och hälsa till Offenbachs Can Can. Det blir handklapp och ljusspel på fonden. Glatt och livfullt. Håret står som en Beethovengloria på huvudet och uniformen är på med röda revärer. Bara att kliva upp på scenen med taktpinnen i högsta hugg och ta över ledningen för orkestern.

– Nej! säger Jonas Nydesjö. Ut!!!

 


Som en hjältes triumfartade återkomst. Ester hittar en repstege och klättrar ner.

 

Resten av konserten är en kamp mellan Ester och dirigenten med orkestern som den godispåse de kämpar om. Dirigenten har länge övertaget, Ester drar sig tillbaka och det ena musikstycket avlöses av det andra. Orkestern låter sig inte besväras av maktkampen.

Men så står hon där, uppe på balkongen. Hänger ut färgglada vimplar och tvättkläder innan hon hittar en repstege och det är dags för Vår Hjältes Återkomst med Strauss dramatiska Also sprach Zarathustra.

Den tysta clownen med det tydliga kroppsspråket samverkar tätt intill stämningen i de olika musikstyckena. Griegs Bergakungens sal ur Peer Gynt är som gjord att smyga till. Orkestern spelar mjukt och tar hänsyn till publikens unga öron genom att inte kräma på alltför starkt.

Som clown är Ester öppen för vad som finns till hands och undersökande. En grön växt i en kruka kan användas som kamouflage (framryckning i terräng), krukan kan clownen gömma sig under och, ojdå, fastna i. Balansen mellan clowneri och musik har en lätt övervikt för musiken.

I en handvändning, dirigenten Jonas Nydesjö kanske fortfarande undrar hur det gick det till, är dirigenten ute och clownen inne. Ester tar hem finalen, Elgars Land of hope and glory.

Men att orkestern inte reagerar på Esters handviftningar när flugan surrar omkring blir konstigt. Barnen kan tro att ingen bryr sig om att hon dirigerar. Det är att ha för stor respekt för musiken och för liten för publiken.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

DE GEERHALLEN Norrköping

21 mars 2015
Ester letar orkester

Norrköpings symfoniorkester
Dirigent: Jonas Nydesjö
Åsa Forsberg, Teater Fenix
Regi: Ola Citron

PROGRAM
Sjostakovitj Jazz svit nr 2 (Arr. Eskola)
Satie Gymnopédie nr 1 (Arr. Debussy)
Offenbach Cancan ur Orfeus i underjorden
Saint-Saëns Djurens Karneval, Svanen (Arr. Eskola)
Chaplin Smile ur Moderna tider (Arr. Holgersson)
Schubert Militärmarsch (Arr. Guiraud)
Strauss Inledningen ur Also sprach Zarathustra
Grieg Bergakungens sal ur Peer Gynt
Brahms Ungersk dans nr 5
Tjajkovskij Svanarnas dans ur Svansjön
Elgar Land of hope and glory ur Pomp and Circumstance

LÄNKAR
Teater Fenix hemsida Facebook
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.