• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Jakob Sjöberg regisserar Frukostklubben

Jakob Sjöberg
Regissör är en ny roll för Jakob Sjöberg. Nu sätter han upp Frukostklubben på Kvartersteatern.

 

”Det finns alltid missförstådda ungdomar”

 

”Jag trivs bra i regirollen.” Att skådespelaren Jakob Sjöberg skulle börja regissera var hans lärares idé. Nu har han samlat ett gäng skådespelare med skilda erfarenheter. Frukostklubben handlar om tonåringar som fått kvarsittning.

Jakob Sjöberg är killen som tog ett rejält tag om teaterdrömmarna – efter en lång rad goda insatser i ambitiösa amatörteatersammanhang – och flyttade till New York. Efter två års heltidsstudier vid The Neighborhood Playhouse School of the Theatre återvände han till Norrköping. I höstas såg vi honom i Nerd Productions uppsättning Largo Desolato.

– Jag pratade med mina lärare från New York i somras, en av dem tyckte att jag skulle testa regi. Tanken slog rot, berättar Jakob Sjöberg som valde Frukostklubben.

Pjäsen baseras på amerikanska filmen The Breakfast Club, om fem tonåringar som får kvarsittning under en dag. Filmen som är skriven och regisserad av John Hughes hade premiär 1985. Snart fick den efterföljare på teaterscenen, även i Sverige.

– Johan Pettersson satte upp Frukostklubben på Kvartersteatern 2002, Frida Nyström satte upp den 2009, drar Jakob pjäsens lokala historia.

 

Lisa Åkerman och Johan wåhlin
Schysst kille. Lisa Åkerman gestaltar sköra Allison medan Johan Wåhlin spelar idrottskillen Andrew.

 

Nu har Jakob handplockat skådespelare med erfarenheter från skilda håll och tagit med sig projektet in under Kvartersteaterns paraply. De kommer bland annat från Östgötateaterns uppsättning Sound of Music, från Piraterna i Peking och från musikalen Rent samt Largo Desolato.

– Det är en tidlös historia. Det finns alltid ungdomar som känner sig missförstådda av omvärlden, av vuxna och av andra ungdomar, förklarar musikalartisten Olle Petersson.

Han spelar den tuffe John Bender som snart kommer på kant med Johan Wåhlins sportkille. De fem ungdomarna är ganska så typiserade, där är även en plugghäst, ett psykfall och en prinsessa. Alla med stark press på sig hemifrån. Jakob Sjöberg menar att där finns en poäng i att karaktärerna är stereotypa.

– Det stereotypa är förminskande men det är ett öppnare sätt från början, anser Olle Petersson och pekar på fler aspekter i rollbygget, som den sociala rollen och andra yttre influenser.

– Det känns som att man har ansvar för sin karaktär, kontrar Johan Wåhlin. Man kan göra rollen väldigt idealisk och typisk men vi spelar riktiga människor.

Tre föreställningar är inbokade nu i april, premiären den 15 och två dagen därpå. Samt en i maj under Scenkonstfestivalen. Biljetterna har gått åt fort och Jakob Sjöberg är öppen för fler föreställningar igen i höst, det beror på om skådespelarna kan och vill.

Och bara för att den handlar om ungdomar följer inte att den skulle sakna intresse för äldre. Även vuxna, som lärare och föräldrar, kan ha nytta av att påminnas om hur det är att vara ung.

 

Jacob Hermansson och Johan Wåhlin
Hur kan klassens plugghäst få kvarsittning? Jacob Hermanssons Brian har har också en pressad situation. Till höger Johan Wåhlin som Andrew.

 

Perspektivbytet från skådespel till regi är roligt tycker Jakob Sjöberg. ”Jag trivs ganska bra i regirollen.” Repetitionerna inleddes på hemmaplan, närmare bestämt i hans eget vardagsrum fram till att de kunde komma in i Kvartersteaterns Tredje kammaren på Teater Bråddgatan 34 där de snart har premiär.

– Det är intressant att diskutera roller och pjäsen. Och att hjälpa och lotsa skådespelarna framåt, säger han.

– Det som är bra med Jakob är att han från början är jätteöppen för förslag, berömmer Olle Petersson som uppskattar att kunna bolla idéer.

– Det är inte alltid man har en regissör som ger en lyxen med spelrum för att leka och testa, resonerar Johan Wåhlin. Vi repar efter en linje men det är också nu vi leker. När vi sedan går in i föreställningen så preparerar jag mig så att det funkar, lever också då.

– Jag tror att man kan leka även under föreställning, menar Jakob Sjöberg. Det är därför det heter ”play” på engelska.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

3:e KAMMAREN, TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

15–16 april, 5 maj 2016
Frukostklubben
av John Hughes

Regi: Jakob Sjöberg
Prod: Kvartersteatern

SKÅDESPELARE
Claire Standish, en prinsessa – Sally Celander

John Bender, en förbrytare – Olle Petersson
Andrew Clark, en idrottare – Johan Wåhlin
Brian Johnson, en hjärna – Jacob Hermansson
Allison Reynolds, ett psykfall – Lisa Åkerman
Richard Vernon, läraren – Elias Dahlgren
Carl Reed, skolans vaktmästare – Johan Ivarson

LÄNKAR
Kvartersteatern hemsida Facebook FB-evenemang

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Jakob Sjöberg regisserar Frukostklubben

  1. Pingback: Frukostklubben fyller höga förväntningar (recension) – KULTURSIDAN.nu