• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

JUCK poserar och provocerar publiken (recension)

JUCK
Attityd 1. Vad händer när kvinnliga dansare använder manliga gänguttryck? JUCK utforskar/demonstrerar många uttryck som tillskrivs män och kvinnor.

 

Vem har tolkningsföreträde?

 

Konst ska inte förklaras och det är i betraktarens öga som konstupplevelsen uppstår. Två välanvända och slitna… överanvända klyschor. Ett sorts skyddsnät som går att använda när en själv inte har en aning om vad det är frågan om. Repliker som lägger fullt tolkningsansvar i knät på publiken.

Riksteaterföreningen KariN arrangerar föreställningen JUCK. Fyra dansare utforskar bland annat genus, sexualitet, femininitet i någon sorts koreograferad samhällsdebatt. Oron kring det interaktiva växer för varje steg närmare spellokalen som undertecknad tar sig. Hur nära och påfluget kommer det vara?

 

JUCK
Attityd 2. Förment ”kvinnliga” positioner prövas. Ögat fästs mot någon i publiken.

 

Det börjar lovande. Dansarna är på golvet redan när publiken stegar in. De värmer upp och ser ut att ha kul. Uttryck av förväntan. Situationen påminner om en orkester som stämmer instrumenten innan den stora konserten. Så börjar de posera och med detta börjar också publikkontakten. Varierande generaliserande poseringar av män, tjejer, macho, utmanande, hotfullt, gulligt. Blickar av direkt ögonkontakt. Glädje, flört, hotfullhet. När två blickar möts, vem bestämmer då känslouttryck? Den förberedda eller den överrumplade?

Poserandet övergår efter en lång lång lång stund, genom tempoökning, till dans. En dans som avbryts lika snart som den börjar.

Sen blåses det såpbubblor. Det skrattas. En person i publiken blir utsatt för främmande närhet i sin personliga sfär. Det tuggas tuggummi.

När det är gjort så börjas det så småningom att juckas. Som det juckas. Det juckas lätt och det juckas hårt. Det juckas fort, stående, knäande, liggande, halvliggande, krälandes. Det juckas, juckas, juckas… Mot golvet, mot varandra, mot publiken…

Ögonkontakten är kvar och det är obehagligt. Det är besvärande. Dansarna är kvällens fokus och är gentemot publiken i en högstatussituation. Är det den som utsätter eller den som utsätts som har tolkningsföreträde?

 

JUCK
Tvekamp. Vill du ha min godisklubba? Publikkontakten är ett starkt, för att inte säga provocerande, drag i föreställningen.

 

Kvällens stora frågetecken handlar om en klubba och ett nej. En av dansarna har en klubba i munnen som hon sträcker fram och erbjuder till en man i publiken. Han avböjer erbjudandet. Han vill inte ha den. Han säger nej. Hon envisas. Han säger nej. Hon visar inga tecken på att ge upp. Han säger nej. Hon envisas och genom sitt handlande utsätter hon honom för hela publikens alla ögon och väntan på att föreställningen ska kunna fortsätta. Han säger NEJ!

Behöver vi införa en samtyckeslag för interaktiva scenföreställningar?

Då och då glimtar det till av lite dans och en kan då se den talang som hamnar i det fördolda denna kväll. En gestaltning av en guttural man och en operakvittrande ballerina må vara skickligt framförd, men den liksom så mycket annat resulterar i obehagskänslor. Men känslor ändå.

Föreställningen skapar känslor och funderingar. Det finns saker att diskutera efteråt. Frågor att ställa till sig själv och övriga samhällsmedborgare i de möten man har med andra. Du kan ju prata om juck, men undvik helst att jucka… mot främmande människor… på krogen. Det blir bara obehagligt.

© Text: Johan Pettersson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

26 oktober 2016
JUCK

Dans
Produktion: Josefin Lindberg
Dansare: Geni Lou, Shirley Harthey Ubilla, Madeleine Ngoma och Feyona Naluzzi Thylander
Arr: Riksteaterföreningen KariN

LÄNKAR
JUCK hemsida Facebook YouTube
Riksteaterföreningen KariN hemsida Facebook  FB-evenemang
Teater Bråddgatan 34 hemsida Facebook  
Nya dansföreställningar på Bråddgatan 34 reportage Kultursidan.nu 26/10 2016
Fjällets siare gestaltade samisk sägen recension Kultursidan.nu 20/10 2016
Enn ombord på Svenska Amerika Linien recension Kultursidan.nu 29/9 2016
En drömmare öppnade KariNs höstsäsong recension Kultursidan.nu 11/9 2016
Bredd med Riksteaterföreningen KariN reportage Kultursidan.nu 6/9 2016

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.