• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Drabbad av Piazzolla och Pettersson (recension)

Jens Lundberg
Knapptryckare. Ung och skicklig. Jens Lundberg var solist i Piazollar Fyra årstider i Buenos Aires för bandoneon och stråkorkester.

 

Vilar tillsammans i tystnaden

 

NORRKÖPING Drabbad och omskakad. Aldrig förut har jag lämnat De Geerhallen med så starka känslor i kroppen. Det känns som jag har varit i en känslomässig centrifug. När Norrköpings Symfoniorkester spelar tango nuevo av Piazzolla och Allan Petterssons Symfoni nr 7 går känslovågorna höga på själens hav.

Kvällen startar festligt. Vi ska som första publik få höra ett uruppförande av kompositören Allan Petterssons Symfoni nr 17. Eller rättare sagt fragment av denna eftersom den aldrig avslutades.

Allan Pettersson komponerade ända till slutet av sitt liv. Dessa 207 takter hittades efter hans död och uruppförandet ingår i ”The Allan Pettersson Project” som SON tillsammans med Christian Lindberg och skivbolaget BIS driver. Det är ett ambitiöst projekt som går ut på att spela och spela in Allan Petterssons samtliga symfonier för att få musiklyssnare att upptäcka kompositörens verk.

 

SON spelar Petterssons nr 17
Uruppförande. Det som skulle bli Allan Petterssons Symfoni nr 17, 10 minuter kontrastfylld musik, fram till de sista tonerna.

 

Jag hör viskas i bänkraderna att det är svår musik. Svår att ta till sig och förstå. De 207 takterna blir ett smakprov, eller kanske en aptitretare, för vad som komma skall efter pausen.

Musiken är kraftfull och distinkt, kantig och asymmetrisk ibland. Som hjärtslag låter rytmen från kontrabas och cello. Violinstråkarna gör svepande rörelser ovanpå. Sedan en flöjtton och det blir tyst. Det finns inga fler noter att spela. Klangen hänger kvar i luften innan den fångas upp av applåderna. Dirigent Christian Lindberg är märkbart nöjd och stolt över framförandet.

 

SON spelar Piazolla med Jens Lundberg
Intimt. Piazollas årstider spelas med mindre stråkorkester Bandoneonisten kommer nära orkestern, musiken, publiken.

 

Inför Ástor Piazzollas Las Cuatro Estaciones Porteñas – De fyra årstiderna i Buenos Aires – bantas orkestern ned till en mindre sättning med violin, cello och kontrabas. Kvällens solist bandoneonisten Jens Lundberg tar plats på scenen med sitt dragspelsliknande instrument. En mindre fyrkantig låda med knappar på båda sidorna.

Piazzolla spelade själv bandoneon. Han fick instrumentet som liten och visade sig har stor talang. Influerad av jazz och klassisk musik förnyade han den argentinska tangomusiken med sina kompositioner. Stilen kallas tango nuevo, den nya tangon, och blev snabbt populär i både Europa och Amerika.

Sommar i Buenos Aires komponerade Piazzolla ursprungligen för en teateruppsättning. Musik för att skapa stämning och berätta en berättelse. Denna känsla genomsyrar hela verket. Det är melankoliskt vackert med dramatiska och ibland aggressiva utfall. Jens Lundberg levererar känslor som lägger sig utanpå huden med sitt uttrycksfulla och känsliga bandoneonspel. Även fina soloinsatser av första violin och viola.

Några direkta årstidskänningar kan jag inte påstå att jag får. Kanske lite eftertänksamt virvlande löv i Hösten medan musiken i Vintern känns tillbakablickande och storslagen som en Hollywoodfilm i Technicolor. Våren har en pigg och förväntansfull rytm i kontrabasen, medan Sommaren jazzar loss med rytmer som slår mot varandra. Musik som går direkt in i hjärtat, i alla fall på mig. Rytmen och känslorna sätter sig i kroppen och jag har svårt att sitta stilla.

Även Christian Lindberg och Jens Lundberg kommer i stämning och bjuder på ett extranummer med trombon och bandoneon innan paus.

 

Christian Lindberg
Stora rörelser. Christian Lindberg lämnade dirigentstaven hemma den här kvällen.

 

Allan Petterssons Sjunde symfoni är skriven i en enda sats om cirka 40 minuter. Det var med just denna symfoni som han fick sitt stora genombrott i slutet av 1960-talet. Framtiden såg ljus ut, men en rad kontroverser gjorde att karriären aldrig tog fart. Svårt drabbad av ledgångsreumatism drog han sig undan musikvärlden och fortsatte sitt komponerande fram till sin död 1980.

Starten är dov och hotfull. Violinerna surrar som flugor och trombonerna hamrar in ett tema som kommer tillbaka om och om igen. Det är som om något väntar runt hörnet, något vi ännu inte kan se. En marschtrumma manar på oss. Så kommer urladdningen med kaos, förvirring och förtvivlan. Musiken är öronbedövande och svår att stå ut med, men det går inte att värja sig. Så blir det stilla. Stråkarna skänker vila i det vackra. Vi kommer ut på den andra sidan. Musiken är mjuk och trösterik, som balsam.

Christian Lindberg använder stora rörelser, distinkt avmätta, och får orkestern precis dit han vill. Det starka och aggressiva kommer åter men lugnas av de mjuka tonerna som försöker lindra det vilda och såriga.

Det finns stråk av svärta som blandas med hopp. Som i livet när vi bär på något svårt och lär oss leva med smärtan. Det är känslosamt, ömt och förlåtande. Totalt hudlös drabbas jag av musiken så till den grad att mina ögon tåras utan att jag själv förstår varför. Det dova och hotfulla kommer åter men det ljusa ger inte vika. Som ett lugnande mantra klingar musiken ut. Publiken och musikerna vilar tillsammans i tystnaden en stund innan applåderna kommer.

© Text: Felicia Eriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

DE GEERHALLEN Norrköping

9 november 2016
Piazzolla och Pettersson
Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Christian Lindberg
Konsertmästare: Henrik Jon Petersen
Solist: Jens Lundberg

PROGRAM
Allan Pettersson (1911-1980) Symfoni nr 17 (fragment)
Astor Piazzolla (1921-1992) Las Cuatros Estaciones Porteñas för bandoneon och stråkorkester
Allan Pettersson (1911-1980) Symfoni nr 7

Konserten ges även i Uppsala Konsert & kongress 10/11

LÄNKAR
Ástor Piazolla Wikipedia
Christian Lindberg hemsida Facebook
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook Allan Pettersson-projektet Konsert
Pettersson och Piazolla med SON KortNytt Kultursidan.nu 7/11 2016
Chefdirigentlöst SON går mot nya möten reportage Kultursidan.nu 4/5 2016
Dags för Allan Petterssons Symfoni nr 14 reportage Kultursidan.nu 26/11 2015
Symfoniorkestern tog 2 Grammisar reportage Kultursidan.nu 26/2 2015
SON spelar in Allan Petterssons nr 13 reportage Kultursidan.nu 15/1 2015
Symfoniorkesterns julklappar 3-2-1 reportage Kultursidan.nu 22/12 2014
SON spelar Allan Petterssons svåraste reportage Kultursidan.nu 17/9 2014
SON och BIS ger ut Allan Pettersson-box reportage Kultursidan.nu 1/11 2013

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Drabbad av Piazzolla och Pettersson (recension)

  1. Pingback: Trumpet, jakthorn och Petterssons 5:a – KULTURSIDAN.nu