• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Verkliga och overkliga gränser med Cirkör


Havet. Symboliken blir stark när cirkusens utmaningar möter ett konstnärligt berättande. Cirkör arbetar med här även med videoscenografi och projektioner. Saara Ahola är akrobat på golv och i luften.

 

Cirkusvärldens tradition av förflyttning

 

NORRKÖPING Skapade, föränderliga, absoluta gränser. Cirkus Cirkör testar gränser med nycirkusföreställningen Limits som ges på Stora teatern, ett gästspel hos Östgötateatern denna vecka. Frågor om migration och flykt ställs på sin spets när de möter cirkusartisternas personliga begränsningar.

Studera en geopolitisk karta. En del gränser tycks som givna av naturen där de följer floders lopp eller avgränsas av stränder. Andra tycks som dragna med linjal, se på USA:s mellanvästern eller på delar av Afrika.

Så var det och så var det inte. Kolonialmakter höll linjalen i handen, avgjorde intressesfärer. Men floder och hav har oftare förenat än skilt åt. En gång var Medelhavet det forna Greklands innanhav, sak samma med stora delar av Östersjön som höll ihop det svenska riket i öster och väster. Vi förstår alltså att de yttre gränser människor ritar upp är föränderliga.

 

Einar Kling Odencrants, Manda Rydman, Peter Åberg, Saara Ahola
Balansakt. Einar Kling Odencrants, Manda Rydman, Peter Åberg, Saara Ahola.

 

Cirkus Cirkör tar i nycirkusföreställningen Limits upp frågor om gränser och gränsöverskridande. En fråga som om någon är på cirkusens hemmaarena. Cirkusvärlden har en tradition av att förflytta sig, möta nya ansikten, pröva nya utmaningar.

I skenet av Europas allt hårdare gränsdragningar mot omvärlden och de konsekvenser som stängda gränser medför, har Cirkus Cirkörs röst som förespråkare av gränsöverskridande blivit starkare.

Cirkus Cirkör har länge bevisat att det går att förmedla en berättelse, bestående av stämningar och cirkuskonster. Jag såg dem senast när de stickade fred i Knitting peace under ett gästspel hos Östgötateatern 2014. Scenografi, musik och artisteri skapade en fascinerande historia om möjligheter och om skörhet.

Nu gör de det igen. I Limits ställs frågor om migration, flykt, liv och död på sin spets. Att vara innanför, att vara utanför, att överskrida gränsen. Artisterna gör det med sina kroppar, utmanar sina personliga gränser.

Till föreställningen fogas texter som samlats in från olika personer.

 

Manda Rydman, Anton Graaf, Saara Ahola, Peter Åberg, Einar Kling Odencrants
Samarbete. Manda Rydman, Anton Graaf, Saara Ahola, Peter Åberg, Einar Kling Odencrants.

 

För idé och regi står Tilde Björfors, grundare och konstnärlig ledare för Cirkus Cirkör. I rollistan märks de unga prisbelönta språngbrädesakrobaterna Anton Graaf och Einar Kling-Odencrants, kautschuck-och ringartisten Manda Rydman samt paraakrobaten/jonglören Peter Åberg och hans luftakrobatpartner Saara Ahola.

Föreställningen spelas på Stora teatern från onsdag till söndag.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Mats Bäcker

STORA TEATERN Norrköping

10 – 14 maj 2017
Limits
Gästspel av Cirkus Cirkör
Regi och idé: Tilde Björfors
Texter: Tilde Björfors, ensemblen, Nadia Ben Belgacem, Arash Dehvari, Kajsa Bohlin, Tatiana-Mosio Bongonga, Qutaiba Aldahwa och Javid Heidari
Berättarröster: Qutaiba Aldahwa och Javid Heidari
Kompositör: Samuel ”Looptok” Andersson
Scenografi: Fanny Senocq, Stefan ”Drake” Karlström, Joel Jedström och Tilde Björfors
Kostymdesign: Jonna Bergelin
Videoscenografi/projektioner Johannes Ferm Winkler, Tom Waldton och Per Rydnert/Visual Relief
Ljusdesign Fredrik Ekström
Ljudsättare Fredrik ”Börje” Danielsson
Arr: Östgötateatern

ENSEMBLE
Akrobatik och luftakrobatik: Saara Ahola
Akrobatik och språngbräda: Anton Graaf och Einar Kling-Odencrants:
Luftakrobatik och kautschuk: Manda Rydman
Akrobatik och jonglering: Peter Åberg
Musiker: Samuel ”Looptok” Andersson och Thea Åslund

LÄNKAR
Cirkus Cirkör hemsida
Östgötateatern hemsida Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Verkliga och overkliga gränser med Cirkör

  1. Pingback: Epifónima lyfter kvinnligheten högt

 – KULTURSIDAN.nu