• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Den blinda kaninen öppnar för språk


Nya i klassen. Kaninen och Björnen möts när båda ska börja i en ny skola. Hur ska det gå? I rollerna Karl Sanner och Diana Mousa.

 

Teater vägen till svenska och vänskap

 

NORRKÖPING Teater som vägen till svenska och gemenskap. En författare och dramatiker presenterar sig. Språkintro på Kungsgårdsgymnasiet spelade Den Blinda Kaninen i kulturkvarteret Hallarna förra veckan.

En teaterföreställning och ett projekt. Visst har målet för vinterns och vårens långa arbete med teaterföreställningen Den blinda kaninen varit att spela för publik. 12 föreställningar, 13 om genrepet räknas in.

Men pjäsprojektet har samtidigt varit en del av något annat, en kreativ väg till svenska och gemenskap. Många har dragit sitt strå till stacken.

Den blinda kaninen kom först. Författaren och dramatikern Mnnar Sykhe, som själv är synskadad, lånade fabelns form när han först skrev sin berättelse.

– Många i Syrien känner till karaktärerna, som Kaninen och Björnen, säger Mnnar Sykhe som bott i Norrköping sedan 2008.

Det dröjde inte länge förrän han bearbetade sin berättelse till en pjäs som sattes upp av en teatergrupp i Syrien, med professionella skådespelare som dessutom hade funktionshinder. Mer än 30.000 syriska barn har sett teaterföreställningen och tagit intryck.

– Här i Norrköping har vi spelat för unga och vuxna. Jag vill nå en större scen och spela den för barn, som den är skriven för, säger Mnnar Sykhes.

Hans budskap är att alla människor har rätt att vara delaktiga i samhället, och kan bidra till utvecklingen.

 

Den blinda kaninen
Käppmagi. Klassen lär sig mer om Kaninens hjälpmedel.

 

Eleverna i den lilla skolan i skogen ska få två nya kamrater, en Kanin och en Björn. Kaninen är blind och Björnen har bara en hand, förklarar läraren Falken.

En björn kan vara läskig, även om den bara har en hand, och det tar lite tid innan alla känner sig trygga med den nya kamraten. Kaninen däremot råkar ut för Apans och Åsnans dumma skämt, även om Tigern, Katten och Antilopen är snälla.

Så här långt kombinerar pjäsen fabelns problematik med praktisk pedagogik. Elever och publik får lära sig om både punktskrift, Braillesystemet, och se en punktskriftmaskin.

Efter paus blir det mer komplext med ryktesspridning, rädslor och moral. Apan och Åsnan tror att Kaninens blindkäpp är magisk och att Kaninen är en mäktig trollkarl. När de nationella proven närmar sig tar Kaninen tillfället i akt att lära de busiga klasskamraterna en dubbel läxa… vilket leder till att Tigern får samvetskval över att tvingas bära på en hemlighet.

 

Den blinda kaninen
Skuggspel. Föreställningen rymmer flera olika uttryck, som sång och dansinslag.

 

Kulturkollektivets källarteater fylls gång efter annan av publik, de flesta vuxna trots att pjäsen är skriven för barn. Hälften av skådespelarna – och de två dansarna – kommer från Kungsgårdsgymnasiets Språkintro. Några är professionella aktörer, som även bidragit till regin.

Läraren Falken har pondus, och en otroligt vacker fjäderdräkt. Överlag är kostymerna både fantasifulla och omsorgsfullt gjorda, de lyfter föreställningen ovan den relativt enkla scenografin. Det är här jag börjar ana vidden av projektet.

– Vi vill mer än göra en färdig produkt, förklarar Karl Sanner som spelar titelrollen och arbetar tillsammans med projektledaren Carl Biörsmark.

– Vi har jobbat med ”det alternativa klassrummet”, som tar den kreativa vägen till svenska språket.

Att rådda ett teaterprojekt, samarbeta praktiskt med alla detaljer, diskutera scenlösningar och repetera ihop ger både språkträning och gemenskap.

 

Den blinda kaninen
En annan del av klassrummet. Projektgruppen gjorde en kortfilm inför föreställningen, där dräkterna kom till sin rätt.

 

Till detta kommer infallen. Som musikvideon där djuren smyger i skogen, den måste ha varit rolig att spela in. Musiken, med bland annat en känd lokal musikprofil, har spelats in i en riktig studio.

En proffsfotograf har tagit karaktärsporträtt, verkligt snygga och lite mystiska svartvita foton, som ställts ut vid entrén till teatersalongen.

Många personer har mötts i projektet. Integration kallas det. Eller varför inte… intressegemenskap, helt enkelt.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Carl Biörsmark

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

KULTURKOLLEKTIVET, HALLARNA Norrköping

28 – 31 maj 2017
Den blinda kaninen
Barnteater
av Mnnar Sykhe
Översättning från arabiska till svenska: Osama Salem
Bearbetning & Regi: Carl Biörsmark & Karl Sanner
Regiassistenter: Ali Sahimpor & Karin Engman
Kostymer: Theréce Inge
Teckningar: Lovisa Lesse
Karaktärsfoton: Angeliqa Jonsson
Video: Carl Biörsmark, Karl Sanner & Mohammad Mohammadi
Musik & Sång: FramtidsOrkestern i samarbete med Karl Sanner, George Gustafsson & Miryam Lawo
Studiotekniker: George Gustafsson @ “Primary Rock Studios”
samt Kenny Lundström & CarlAdam Stråberg @ “Kapten Studios”
Produktionen i samarbete med:
Kungsgårdsgymnasiets Språkintroduktion, Marieborgs Folkhögskola & Studieförbundet Vuxenskolan

MEDVERKANDE
Morteza Saqemi (Tigern), Mehdi Bayani (Katten),
Mahmud Karimi (Antilopen), Ellie Hajsön (Åsnan),
Diana Mousa (Björnen), Karin Engman (Apan),
Karl Sanner (Kaninen) & Ali Sahimpor (Falken)
Dansare: Chanelle Irakoze & Dajana Talic

LÄNKAR
Den blinda kaninen hemsida Facebook Insektssången/YouTube
Kungsgårdsgymnasiet hemsida Facebook

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.