• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Rydberg och Udd på Konstforum


Ljuskaskad. Svante Rydbergs möte med ljuset i gruvan var en stark upplevelse. Han ställer ut på Konstforum, bland annat med målningen Ort.

 

Reducering som stegrar spänningen

 

NORRKÖPING En målare och en fotograf. Svante Rydberg startar i seendet och går mot reducering. Om och om igen i ett fascinerande och intensivt måleri. Landskap, varg, gruva. Gustav Udds fotografi av balettdansare påminner om att allt är möjligt, allt finns.

 

Gustav Udd
Det (o)möjliga. Med en snabb slutare förevigar Gustav Udd dansarnas rörelser och ger dem statyns varaktighet.

 

Gustav Udd – Solidified Movements

 

Gustav Udd är dansaren från Linköping som är fotograf – om han inte är fotografen som dansar balett. Vid pressvisningen arbetar han, dansar alltså, och kan inte vara med.

I Studion är det fotografen som tar ett steg fram, samtidigt som bilderna i utställningen Solidified Movements (Stelnade rörelser) signalerar att det är dansande kollegor framför kameran. Vilka andra skulle kunna inta så avancerade positioner? En dansös på tåspets med fladdrande tyg i en barockklassisk miljö ger ett överjordiskt intryck. Är hon en ängel? En svan? Men det är ju faktiskt bara en begåvad och tränad person. Inte så bara.

Gustav Udd arbetar med ljuset, han fotograferar i svart och vitt med starka kontraster och sammanpressad gråskala. Det gör motiven spännande även när hans modeller utför inte fullt lika avancerade balanskonster.

En bildserie i ett rum skapat av trasmattor, han är också scenograf, ger plötsligt ett exotiskt intryck. Jag drar mig till minnes hans bildserie fotograferade i ett rum av plastskynken på Galleri Kronan under Prideveckan förra året.

 

Gustav Udd
Ljust ur mörkret.

 

Utan en mer sammanhållande berättelse än fångade rörelser, stelnade till övermänskliga positioner, kan estetiken påminna om mörka decenniers glorifierande av ideala kroppar. Det är tur att två mindre svåra – om än sköna – positioner i återhållsamt ljus berättar om slumpens skördar.

Gustav Udd påminner om att allt är möjligt. Allt finns.

 

Svante Rydberg
Skogen och vattnet är Svante Rydbergs landskap som han ständigt återvänder till.

 

Svante Rydberg – Måleri

 

– Oljemåleri är ett sensuellt skapande, säger Svante Rydberg. Jag har målat i hela mitt liv och jag tycker jag lär mig hela tiden.

Han börjar från början varje gång. Möter det motiv som fångar honom, ser, kanske skissar. Men framför allt målar han, om och om igen, till dess att det är uttömt och ett nytt motiv fångar hela konstnärens uppmärksamhet. På vägen har det reducerats, abstraherats, olika långt varje gång. Hur långt kan han gå i förenklandet av färg och form utan att tappa motivets spänning, kanske rentav förhöja den?

För visst forsar och skummar vattnet med full kraft i Strömmande vatten. Det är snart natt men det rasande vattnet fångar det sista ljuset och lyser vitt. Det dånar. En trädstam skjuter iväg och är snart ute ur bilden. Färg på duk. Olja och tempera. Kraftfulla streck som bryts mot varandra, schatteras och kontrasteras. Tvärställs.

Denna växelverkan mellan föreställande måleri och rent måleri ger liv åt Konstforums alla utställningsrum, en lek snarare än upprepning. Varje motiv på sina villkor.

– Jag har inte tömt landskapet. Man får en tyst kunskap, menar konstnären.

 

Svante Rydberg
Strömmande vatten. Reduceringen i måleriet har nått ett gott stycke.

 

Bergslagens skogar och sjöar är hans rike, motiven från Dalarna är många. Här har han också gått under jord, inbjuden till en gruva i Grängesberg strax innan den stängdes.

– Det kompakta mörkret och ljuset som bröt fram, det var en existentiell upplevelse, berättar Svante Rydberg invid målningen Ort.

Då, 1989, gjorde han skisser som blev liggandes. Sedan tog han fram dem och upplevelsen fick nytt liv. Ljuset ur mörkret. Han visar hur det som verkar så svart rymmer många färger vid närmare granskning. Röda och bruna nyanser ligger under. Och även om han grundar dukarna med tempera så får den torrare, sugande färgen även följa med högre upp bland oljans färglager.

Ett tredje och fjärde motiv i utställningen är vargen och katedralen. I Varg i Katedralen löper vargen framför endast anade höga valv, ur ett gult ljus som från en annan dimension. ”Varg i veum”, påminner konstnären. I en annan målning, av den reducerade typen, är varg och landskap knappt mer än färg och form, men öron och käft signalerar djuret.

I en tredje målning Katedral återstår bara kraftfulla vertikala streck, mörker och ljus.

Landskapet. Måleriet. Ljuset.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin


SVANTE RYDBERG – BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

https://www.flickr.com/photos/kultursidan/albums/72157686770045541

 

KONSTFORUM Norrköping

30 september – 15 oktober 2017
Svante Rydberg


Måleri

STUDION KONSTFORUM Norrköping

1–15 oktober 2017
Gustav Udd – Solidified Movements


Fotografi

LÄNKAR
Svante Rydberg info 
Konstforum hemsida Facebook FB-evenemang FB-evenemang
Konstnärer tolkar (hbtq)-livet på Kronan reportage Kultursidan.nu 7/5 2016

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.