• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Karin Boye – fördjupad och förklarad


Samtal. När alla är borta kan de djupaste hemligheterna avslöjas, som den dysfynktionella familj Karin Boye växte upp i. Litteraturscen Östergötland handlade om Karin Boyes liv och författarskap.

 

”Alldeles för tidigt avslutat författarskap”

 

NORRKÖPING Förförande poesi. Karin Boyes författarskap knoppas på nytt när familjens brev kunnat öppnas och hemligheter avslöjas. Hos Litteraturscen Östergötland skildrades en varm medmänniska som gjorde motstånd.

Litteraturscen Östergötland bjöd den 6 november in Johan Svedjedal och Pia-Kristina Garde om ett samtal om Karin Boye på Norrköpings stadsbibliotek. Johan är aktuell med sin biografi Den nya dagen gryr och Pia-Kristina har skrivit tre böcker om Karin, fotoboken Karin Boye och människorna omkring henne, Karin Boye – okända brev och berättelser samt Karin Boye – nycklar och samtal. Det här är två av Sveriges främsta experter när det gäller Karin Boyes liv och författarskap.

 

Pia-Kristina Garde
Brevöppnare. Pia-Kristina Garde, som fått tillgång till både foton och brev, har gett ut tre böcker som breddar bilden av Karin Boye.

 

Genom personliga kontakter har Pia-Kristina Garde fått ta del av foton och kopior på brev som inte tidigare visats. Johan Svedjedals forskning ledde till kontakt med Garde och de ger tillsammans ett mycket intressant och levande porträtt av Karin Boye.

När jag själv gick i skolan målades hon upp som kall och stram men här möter oss en varm människa. Bland vännerna ansågs hon ha mycket humor och ett varmt hjärta, en social person som under sina kreativa perioder behövde stor personlig space.

– Ett spännande liv med ett författarskap som avslutades alldeles för tidigt, säger Litteraturscen Östergötlands Mats Granberg som inledde kvällen.

Karin Boye levde 1900–1941. Hon kom från ett välbärgat hem och 1909 flyttade familjen till Stockholm från Göteborg. Hon utbildade sig till lärare men arbetade som författare, poet och översättare. Hennes författarskap blev omskrivet redan under hennes levnadstid. Hon målade akvareller med personliga motiv som även hade mytologiska inslag.

 

Johan Svedjedal
Litteraturprofessor. ”Man måste skilja på fakta och tolkningar” påminner Johan Svedjedal.

 

I familjekretsen blev hon mer eller mindre utfrusen när hennes sexuella läggning kom fram. I denna era var det i Sverige både brottsligt och ansågs som en psykisk sjukdom att vara homosexuell. Det bidrog naturligtvis också till att hon fick leva i skuggan av den hon egentligen var eftersom det inte godtogs.

Familjen hade tysk bakgrund och 1932–1933 vistades hon i Berlin där inställningen var mer öppen. Hon levde i Berlin med Margot Hanel, som senare kom till Sverige tack vare Karin. Under den här tiden började nazismen florera och hon fick tidigt höra om ideologin och vad som hände i Hitlers värld. Hon hjälpte också ett antal människor att fly.

I den dystopiska science fiction-romanen Kallocain från 1940 gör hon motstånd mot nazismen. Den romanen var också mitt första möte med henne författarskap.

Romanen Astarte som kom 1931 är inte lika välkänd. Den handlar om hur modevärldens kvinnor kan ses som handelsvaror, att de bara ska vara något vackert som ska sälja modet och modeindustrins kvinnoideal. Dåtiden såg den som en struntroman för kvinnor om kläder, idag anses den vara en stark feministisk roman.

 

Johan Svedjedal och Pia-Kristina Garde samt Mats Granberg
Intresse. Litteraturscen Östergötlands författarsamtal drar stor publik.

 

Kärleken eller framför allt de olyckliga kärlekarna var kanske det som gjorde att hon skrev en så vacker och sensuell poesi. Under samtalet går mina egna tankar till om hon var kär i kärleken på ett sätt som gjorde att författarskapet tändes. Det finns något betagande i hennes språk, en reminiscens av sorg, starkt och vackert. Det sägs ju att den nordiska själen har drag av melankoli så kanske det är det i hennes verk som talar till min själ. Hennes förförande poesi har även fått mig intresserad av Edith Södergrans poesi.

Studiekamraten Margit Abenius skrev en biografi strax efter Karin Boyes självvalda död. Det som är nytt i både Johan Svedjedals och Pia-Kristina Gardes böcker är att nu när efterlevande är döda så har brev och andra saker kunnat berättas. Modern Signe led av alkoholism och Karin blev tidigt van att stå i skuggan, inte bara av alkoholen utan även hur modern behandlade henne när bröderna kom. Hon blev en avlagd docka, men kanske det gjorde henne till en god iakttagare .

– En biografi är betydligt lättare att skriva när när och kära är döda just för att man inte trampar någon på tårna eller för att man ska behöva vara rädd för att några hemligheter ska röjas. Men man måste skilja på fakta och tolkningar, understryker Johan Svedjedal.

Kvällen avslutas med att Pia-Kristina med stark inlevelse läser dikten ”Många röster talar”.

© Text: Christina Wernersson
© Textredigering: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Boy Svedberg

LITTERATURSCEN ÖSTERGÖTLAND urval

Hösten 2017
Författarsamtal med Mats Granberg

20 september kl 18  NORRKÖPINGS STADSBIBLIOTEK
Livet med Åsa Moberg

26 oktober kl 18 HÖRSALEN
Vid glömskans rand
Sergej Lebedev, rysk författare

31 oktober kl 18 FINSPÅNGS BIBLIOTEK
Inte bara Stålmannen
Nina Hemmingsson, serieskapare och satirtecknare

6 november 18.00 NORRKÖPINGS STADSBIBLIOTEK
Karin Boyes liv och litteratur
Professor Johan Svedjedal och Pia-Kristina Garde

23 november kl 18 NORRKÖPINGS STADSBIBLIOTEK
Kell Westö och Den svavelgula himlen

5 december kl 18 FINSPÅNGS BIBLIOTEK
Ölandssången med Tove Folkesson

LÄNKAR
Karin Boye Wikipedia  Sällskapet
Pia-Kristina Garde info
Johan Svedjedal info
Norrköpings stadsbibliotek hemsida Facebook
Litteraturscen Östergötland hemsida

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.