• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Sahar Burhan visar sin Alan Kurdi


Backa för att se. Sahar Burhans version av bilden av Alan Kurdi, treåringen som drunknade i havet.

 

”Backa för att se och förstå”

 

NORRKÖPING Backa för att förstå. Konstnären Sahar Burhans teknik bygger på pixlar, den minsta byggstenen i en digital bild. Under demokrati- och människovärdesdagarna visar hon två verk i Laxholmskällaren på Arbetets museum. Sorg, tröst och lek.

Pixelkraft kallar hon det. Konstnären Sahar Burhan har länge byggt sina bilder av pixlar, den minsta beståndsdelen i en digital bild. Grova pixlar, så grova att bildens motiv kommer betraktaren till mötes först på riktigt stort avstånd eller förminskat genom kameraögat.

– Jag har utvecklat mina tankar om en pixel. En pixel syns inte, bara om man zoomar in den i datorn. Det jag har gjort är att bearbeta mina bilder så att motiven inte syns när man står framför dem. När man backar, zoomar ut, så syns den.

 

Alan Kurdi
Pixelkub, 2x2x2 meter. Installationen har visats tidigare, och kommer också att visas i Laxholmskällaren.

 

Målningen hon visar med start på tisdag består av några blå och röda fyrkanter mot en ljusblå bakgrund. En typiskt pixlad bild som man säger när det är kantigt, uppförstorat. En målning byggd av små kvadrater. Faktiskt ligger flera på snedden, bryter den digitala perfektionen.

– Titta, backa. Gör något själv för att få överblick och förstå!, uppmanar konstnären.

Det är först på långt håll, eller förminskad, som den går att tolka. Sahar Burhan har målat Alan Kurdi, treåringen som blev symbol för alla barn som drunknat på flykt över Medelhavet.

– Bilden har blivit som en flaskpost, ett brev för att väcka oss. Vad gör vi för att skydda våra, alla barn?, undrar konstnären retoriskt.

Målningen Alan Kurdi visas i Laxholmskällaren längst ned i Arbetets museum. Strax utanför källaren rinner ett annat vatten förbi, Strömmen. Som ännu ett vatten står konstnärens andra verk där, en installation bestående av en stor kub täckt av transparent blått tyg och med en röd och en blå ballong, Alan Kurdis färger, på golvet. En sida är öppen och havets ljud hörs lite svagt.

– När jag visade den på en förskola gick ett barn in och började leka att han simmade.

Barnets lek blir till lek och tröst för den och de som är borta i havet. Så kan installationen tolkas.

 

Sahar Burhan
Vattentyg. Sahar Burhan visar det genomskinliga tyget som används till installationen.

 

Idén till sina pixlade målningar fick konstnären från mobilbilderna som sändes från Syrien i början av den arabiska våren och inbördeskriget som snart följde. De var lågupplösta och svåra att tolka för Sahar Burhans svenska vänner.

– För mig är de tydliga för att jag bott där i 40 år och vet vad jag ser. De här pixlarna vill jag samla och använda i min konst.

– Varför får människor dåliga mobiltelefoner men moderna vapen? Varifrån kommer vapnen? Vi behöver förstå mera, utbrister Sahar Burhan.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin

© Foto: Ann-Charlotte Sandelin och Sahar Burhan

LAXHOLMSKÄLLAREN, ARBETETS MUSEUM Norrköping

23–28 januari 2018

Alan Kurdi – Pixelkraft 

Sahar Burhan
Måleri, installation

Lördag 27/1 kl 12–15
Visning med Sahar Burhan

Söndag 28/1 kl 12–14
Skapa kuber av pixlar – Pixelkraft
Workshop med Sahar Burhan

Utställningen är en del av årets Demokrati- och människovärdesdagar i Norrköping

LÄNKAR
Demokrati- och människovärdesdagar  program
Arbetets museum hemsida Facebook
Eva Lundgren Stenbom på Kameleont reportage Kultursidan.nu 20/1 2018

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.